• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Visst är det kul med sin "egna" flaska.:D:D:D

120985d1485387754t-fb_img_1484326848308.jpg


Nu är frukosten avklarad. Blev lite sen när jag vaknade först 1140.:oops: i morse. Men jag känner mig helt utvilad. Vilket är bra. Här på GC är det ju lördag hela veckan, men idag är det lite extra lördag då karnevalen som pågår har lite evenemang ikväll som vi ska närvara på.

Ibland händer det...
I förrgår plingade det till i min dator och mobil. Privat meddelande på Husbilsklubben.se från Home4US

Ha ha vi såg er allt när ni tutade förbi på moppen, vi stod på vår balkong på Isabel Maria, Burras stranden i Sandra Augustin. Ska vi ses på en kopp kaffe om ni har tid? :
Ingela o Tommy, home4us


Kul! Vi kom överens om en date igår kl. 1500. Kaffe kaka, vitt vin och öl slank ner. Vi satt på deras balkong i nästan 4 timmar, medans dom sprang och serverade oss gäster.:D Jättetrevligt! Dom hade hyrt ett ställe precis vid stranden typ 40 meter. (Ps! lägenheten vi har köpt och flyttar in i höst ligger bara 100 m bort) Satt och bubblade husbil GC och annat. Jättetrevligt.

2017-03-03 15.46.51.jpg

2017-03-03 17.06.15.jpg

Vi ska bjuigen på måndag hemma hos oss. ;)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu är det dags att leta efter husbilsnycklarna. Snart är det semester. På måndag ska vi se om den startar efter att ha lagts i ide 9 november. Under tiden vi har varit på GC har det ju både varit översvämning, snöat och haft blixt & dunder i Malaga, så man är lite orolig för "gamla Bettan".

IMG_20161107_081949.jpg

Om den startar drar vi direkt till Finncampingen i Funkan för att hälsa på Gun & Ronny. Det ser vi fram emot. Det blir sista gången vi kommer att stå där. Campingen läggs ju ner till förmån för ett nytt varuhus (Eroski).

edited_1479821530048.jpg

Blir inte så lång tid vi har semester. Den 22/3 åker vi tillbaka till Gran Canaria och kör tillbaka Plåtisen till parkeringen. 9/5 åker vi och översomrar på riktigt. Då startar en långsam resa till Sweden via England och Wales, för att sedan långsamt åka tillbaka till Gran Canaria för att vara där 8 oktober. Den här gången tar vi husbilen med oss över. Då har vi möjlighet att göra lite utflyter till de andra öarna då och då, samt ha en shoppingbil (utöver min skoter). Samtidigt tar vi med lite bohag till vår nya lägenhet som vi inte vill vara utan.

Ska kanske passa på att åka upp till Granada och turista. Samtidigt får Autocaravanas där fixa lite småfel på bilen. Fönsterhakarna som gör att man kan ha fönstret uppfällt funkar bristfälligt.

Ska bli skönt har husbila lite igen.


IMG_20160815_211333.jpg

Ps! Vill bara med lite stolthet berätta att jag kom 2:a i klubbmästerskapen i Skandinaviska klubben på Gran Canaria i Poker Texas Holdém.:D:D:D

2017-03-08 21.32.01.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Det funderar jag också på? Jag trodde det var klart att Eroski skulle byggas på campingen. Men vi står här nu och det verka bara ha varit en skröna. Nu går ryktet att det ska byggas villor här.

Men Gun&Ronny som vi står bredvid tror inte att det händer något. Enl. dom kan man boka nästa säsong fr.o.m. augusti.


2017-03-13 18.53.48.jpg
Jag och Ronny igår kväll.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu står vi här i Funkan (Fuengirola) på marknadsplatsen GRATIS:D och väntar på hemgång till GC på onsdag. Ganska fullt här. Får knappt plats en cykel och några som står längst fram får nog flytta på sig till på tisdag då det är marknad. Men vi står bra. Litet problem bara att alla tömmer toa i brunnen bakom vår bil. Men det är smällar man får ta för att få stå GRATIS:D.

2017-03-16 10.55.06.jpg

2017-03-16 10.55.38.jpg

Men när vi kom till fastlandet från GC i måndags drog vi som en avlöning till Gun & Ronny och checkade in på "Funkans" Camping. Gun bjöd på Kålpudding (så gott) och några dunkar vin. :) Dagen efter gick vi på lokal och blåste 200 € på fina köttbitar inne i stan. Avslutade kvällen med att "gå på tappen" utanför campingen "dobble" brandy blev det några stycken.:p: Sov gott efter det. När vi sedan checkade ut efter tre nätter gick det på nästan 90 €. Kraftiga prisökningar mot tidigare. Inte prisvärt. Jo förresten Gun & Ronny var ju där och Inger & Bosse och Peter & Gun. Så det fick väl ballansera prislappen.

2017-03-14 18.57.40.jpg

2017-03-13 18.53.48.jpg

Nästa station var Camping Castillo de Baños på Costa Tropical. Där har vi några engelska vänner (egentligen är han Irländsk men bor i England). Vi åkte dit lagom till St Patrick's Day (Irlands nationaldag). Vi gick till Nickos bar ca: 25 st och firade. Jag lovar att de som är sämst på att snacka engelska är Irländare och Engelsmän. Deras knasiga dialekter får man spetsa öronen för att förstå. :oops: Speciellt när de är i grupp...

2017-03-16 13.25.09.jpg

2017-03-16 20.49.08.jpg

2017-03-18 15.03.23.jpg

Men men trevligt var det och firat blev det.

I Costa Tropical serverar man normalt rejäla tapas som man får välja från menyn "GRATIS:D" om man tar en öl. Efter två öl är man oftast mätt och får säga nej till fler tapas (inte öl:D).

2017-03-18 12.31.07.jpg

Vi bodde där i tre nätter 5 meter från havet och checkade ut för 57 €. Betydligt mer prisvärt.:):):)

Idag drog vi som sagt järnet till Funkans marknadsplats och ställde oss där GRATIS:D. Gick vidare till Anders på La Chispa och käkade en Sunday Rost med biff & pepparrot. Så gott. Där träffade vi också ett helt gäng svenskar som firade av Inger(Bosse& Inger) på födelsedagen. Vi bara kom ju liksom, så vi satt oss vid ett eget bord. Men GRATTIS ivarjefall Inger. Det var kul att träffas och välkommen till GC nästa vinter.:):):)

Måste säga att Funkans väder idag var inget att klaga på. Hur fint som helst. Hemma på Gran Canaria (GC) har dom haft regn och dunder även om det är varmt. Så vi valde rätt tid för en 9 dagars semester på Spanska sydkusten.

2017-03-19 16.19.59.jpg

Y Viva Espana:music-icon::music-icon::music-icon:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Bara en liten tanke om tankar jag haft ang. vår parkering vi gjorde hos ECP parking i Malaga i augusti.

Vi löste ju 9 månader för 405 €. Med obegränsade transporter till och från flyget (3 min). Under tiden har vi flugit 4 ggr eftersom frugan gick på behandling i Sweden. Har fungerat klockrent.

- Inte att maila och tala om att vi kommer. Det sk.t dom i fullständigt.
- Inte att ringa dagen före. Det sk.t dom fullständigt i.
- Men att ringa efter man landat och säga till dessa spansktalande. "Pick Up autocaravana Ralph" fungerade klockrent. Under tiden man gick genom tullen till deras p-ficka så stod dom där och väntade eller kom precis.

Som längst har bilen stått på ECP uteparkeringen drygt 4 månader i vinter utan att vi tittat förbi.

Inbrott har jag inte varit orolig för. Stället är som Fort Nox med murar nattvakt och riktiga bestar till hundar som går lösa på natten. Där emot när man sitter på GC och kollar på inrikesnyheterna och ser stormar, ösregn, snö??? i Malaga området blir man ju lite orolig. Man undrar också om ev ohyra. Myror, kackerlackor, m.m..

Hur gick det då?

Jag hade naturligtvis glömt att slå av min 2000 Watt inverter och en router.:p: Eftersom det har varit så molnigt i vinter i Malaga tidvis, har inte solpanelerna räckt till, så efoy:en (inställd att gå igång på 12,4 volt) har förbrukat 80% av dunken (ca: 700kr) Det man inte har i huvet får man ha i plånboken.:oops:

Överdraget över framrutan (1175 kr) hade blåst sönder på höger handtag. En gren i någon storm hade vält en av mina mimo antenner på taket och böjt radio antennen. Mimo:n var bara att ställa upp, men radioantenn får jag rikta eller byta.

Frostskyddet hade inte löst ut trots enl. nyheterna låga temperaturer i Malaga. Inga insekter eller annat bös har tagit sig in i bilen. När vi kom 13 mars var det fulla batterier och bilen startade direkt. Otroligt skitig var den. Blodregn och stormar sätter sina spår.

Summa sumarum. Jag är förbaskat nöjd. Vi körde till Repsol i Funkan och investerade 2 € för att tvåla in Plåtisen och spola av den. I skick som ny...


expresscarparking.jpg

Tarifa de Precios · ECP Car Parks | Aparcamientos cerca del Aeropuerto de Málaga

IMG_20161107_081949.jpg

IMG_20161107_082412.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Ligger på marknadsplatsen i Funkan och väntar på flyget till GC i morgon. Plötsligt dyker Birglas (Lars-Åke och Birgitta) upp. Jaha! Bara att kavla upp ärmarna igen. Gick till La Chispa och surrade lite. Avslutade kvällen i deras bil med mat & dryck.

2017-03-21 15.08.14-2.jpg

2017-03-21 19.48.11.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Då var man hemma igen efter 9 dagars husbilssemester på Costa de Sol och Costa Tropical.

Tog en härlig tur med GC Riders längs kusten när vi kom hem. Vädret är som vanligt. Tog över 5 timmar längs kusten men det gick sakta.:cool: Stannade till vid The Game Boys som lirar musik så det dånar när de fricampar på stranden. Har sett dem åka runt sedan november. Undrar hur ungarna klarar skolan?

the-gameboys-b9e88cf4-c3df-449e-87b9-4e1ed6903b55.jpg


HELLO EVERYONE,
WE ARE THE GAMEBOYS AND MAKING MUSIC ON THE BEACHES OF SOUTH EUROPE.
WE ARE A SINGING FAMILY AND WE PLAYING GUITAR, HARMONICA, FLUTE AND SINGING.
THE MEMBERS ARE:
LARS 12 YEARS PLAYING HARMONICA
KAY 11 YEARS PLAYING GUITAR
SVEN 8 YEARS AND HE´S SINGING
THANKS FOR VISIT OUR SITE AND WE HOPE YOU LIKE IT.
The Gameboys.


2017-03-23 13.06.39.jpg

2017-03-23 15.00.25.jpg

17499826_1277599762309216_1908426195_o.jpg

17474086_1277599155642610_2051928533_o.jpg

I går kväll tog vi skotern ut och firade att Ann & Leif, Bror och Ulla och en Plåtis från Skinnsberg som jag inte fångade upp namnet på, ska åka över till Spanien (Cadiz), Käkade gott på fiskrestaurangen i Castillo de Romeral. Majzzan var också med och firade, men hon blir ju kvar på GC en stund till.

2017-03-24 17.20.01.jpg

2017-03-24 17.20.06.jpg

2017-03-24 17.20.10.jpg

2017-03-24 17.20.28.jpg

2017-03-24 17.20.18.jpg

2017-03-24 17.42.16.jpg

Lycka till på böljan blå i två dygn. Hoppas det inte skumpar för mycket.

Nu är det bara Majzzan och Lasse kvar på ön av HBK:arna med husbil. Dom står just nu med varsin bil i Maspalomas.

Själva har vi rast/vila nu i en vecka. 1 april rasar morsan, syrran med kompis, moster med man, ner hit i en vecka.:oops: Då får man kavla upp ärmarna och visa bygden. Det blir hårt.:p: :msn_plate::msn_drink::msn_beer::msn_sun:


Kul att träffa mamma. Var ett tag sen...:msn_heart:
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Idag var vi ut med Husbilen Ellen på lunch. Nu var ju inte husbilen med iofs, men Elisabeth och Lennart var det. Tog lunchen på Faro2 som sett sina bästa år för minst 25 år sedan. Kanonkäk och överkomligt. Vi blev hembjuda till dem efteråt på fika. Dom ska åka hem på lördag från GC till Sweden.

Tack för fika och stora kramar från oss. Syns senast i höst igen. Trevlig resa.


2017-03-29 15.10.36.jpg

FB_IMG_1490807063370.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu är det bara en månad kvar här på GC. Vädret är som vanligt 23-25 grader (men det känns mycket varmare) när det inte är calima då är det mycket varmare.

Nu börjar det planeras för hemfärd. 9 maj lyfter flyget till husbilen som står i Malaga. Läste på HBK att TELENOR FRIHET inte funkar längre för oss som är ute längre än 30 dgr i Europa utan har blivit VÄRDELÖST. Det trodde man inte när man band det i 2 år i November och blev lovad av säljaren i avtalet att oavsett EU beslut KOMMER DET ATT GÄLLA I 2 ÅR. Så LURAD blev man, men jag kan ju trösta mig med att jag inte är ensam. Hoppas alla andra upptäcker det också så att de hinner säga upp det före 10 maj i år.

Jag blev väldigt frustrerad, det sabbar mycket för mig medans jag är i Frankrike, England, Holland och Tyskland maj juni. Telenor kommer bara att räcka till 9 juni och med min Internet förbrukning blir det dyrt. Ca: 3000 kr/mån med "SURF50".

Därför har jag idag fixat Movistar idag som jag kan köpa extra internet på via internet:confused:;). Kostade bara 7€ för 2 simkort i månaden, då jag är deras kund sedan tidigare. Följer med 4 GB också. (Jag behöver ha spanskt nummer ivarjefall pga leveranser och dyl) Lägger våra svenska kort på Vimla eller något tills vi ser vilken operatör som passar oss.

2017-04-10 15.09.31.jpg

Faktiskt ganska stolt. Jag åkte till El Tablero till Movistars kontor och fick en säljare som inte kunde engelska, men jag kunde tråckla mig igenom allt. Det kanske blir en spanjor av mig ändå???

Min metanol till Efoyen är nästan slut, men jag hittar ingen butik runt Malaga som säljer. Kanske någon annan vet:confused:. Hittar inge på Efoy:s hemsida. Närmaste är Elche och den vägen passerar vi inte. Åker antingen Valencia eller Biscaya. Det får vädret utvisa.

Ska stanna till i Tyskland med bilen lite och vårda bilen. Har ett knasigt fel. Det droppar ur vattentanken så folk tror jag smygtömmer gråvatten. Det får en Pösslverkstad fixa. Jag har snackat med Rickard i Pukavik som har rekommenderat en verkstad i Tyskland längs vägen.
 
Toppen