• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vad är väl en dag längs Mosel? Säkert dålig, urtrist, tråkig, eller helt underbar!!!

Vi hade två härliga dagar då vi lullade runt i det lilla samhället. Man måste ha pengar med sig. Närmsta bankomat finns i Brennen ett samhälle längre norrut. Jag satt i skuggan med solstolen med ett par kuddar och slöade på kanten av Mosel ett par timmar. Frugan sprang och serverade förfriskningar. vädret var det inget fel på. 24-26 grader perfekt...

IMG_20160812_205644.jpg
IMG_20160813_145759.jpg

När jag vaknade i morse kl 1100 funderade vi på att stanna en dag till, men eftersom vi har begränsad tid så lättade vi strax efter tolv. Tutade förbi Luxemburg och fyllde på dricka till bilen för billiga pengar. "Våga vägra tanka i Frankrike"

IMG_20160814_125151.jpg

Husbilsvärdinnan jobbar hårt och förse piloten med mackor, frukt och dryck. Visst är den bra det lilla kylfacket uppe på instrumentbrädan? Det tog mig ett år att fatta att det var kyla i den. Tidigare har det varit cd skivor och annat där.:oops: Men nu har vi fixat en glasflaska som vi har FUN apelsinsaft i som passar exakt.:)

När vi kom till Lyon såg jag samma skylt som förra gången. Genève, Marseille höger och Lyon C rakt fram. GPS:en visar rakt fram och jag har alltid tidigare lytt den, med påföljd att man sitter i långa köer vid tunnlarna.:mad:

Nä! jag kör mot Genevé Marseille. Funkade klockrent inte ett enda stopp och ca: 8 km omväg. Motorväg hela tiden.:):):) Den ska jag ta nästa gång också som jag inte har tid att ta A75 utan måste betala de sura 90 € för A6 & A7 & A9. Genom hela Frankrike har AC:n jobbat för högtryck. 27-33 grader har vi haft hela sträckan. Nu klockan 0100 på natten är det fortfarande 20 grader.

IMG_20160814_171935.jpg

Nu hamnade vi här:Remoulins

IMG_20160814_204325.jpg

En liten 4 km avstickare från A9. GRATIS:D ställplats som kommunen har fixat. Centrumet ligger alldeles nära och påndra sidan stojar ungarna när dom badar i Le Gard Ou Gardon. Prisvärd.:D

Men bada blir det inte här. Vi ska till Marseillan Plage och ta in på Camping!!!:confused: som ligger vid havet och bada lite, samt äta musslor i stora lass.

Dags att knoppa om ett tag. Fortfarande varmt i bilen. Båda takluckorna öppna och rutorna i ventilationsläge. Och så ska vi söderut...:confused:
 
Senast ändrad:

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej.

Visst är det en mysig by. Trevligt när det fixas en ställplats så centralt.

Det finns en tömning/fyllningsstation på andra sidan bron, direkt till höger mot Pont du Gard. Men det kanske ni visste redan? Ha det gott på er resa. /Roy
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vad är väl en dag längs Mosel? Säkert dålig, urtrist, tråkig, eller helt underbar!!!

Vi hade två härliga dagar då vi lullade runt i det lilla samhället. Man måste ha pengar med sig. Närmsta bankomat finns i Brennen ett samhälle längre norrut. Jag satt i skuggan med solstolen med ett par kuddar och slöade på kanten av Mosel ett par timmar. Frugan sprang och serverade förfriskningar. vädret var det inget fel på. 24-26 grader perfekt...

Visa bilaga 115958
Visa bilaga 115959

När jag vaknade i morse kl 1100 funderade vi på att stanna en dag till, men eftersom vi har begränsad tid så lättade vi strax efter tolv. Tutade förbi Luxemburg och fyllde på dricka till bilen för billiga pengar. "Våga vägra tanka i Frankrike"

Visa bilaga 115960

Husbilsvärdinnan jobbar hårt och förse piloten med mackor, frukt och dryck. Visst är den bra det lilla kylfacket uppe på instrumentbrädan? Det tog mig ett år att fatta att det var kyla i den. Tidigare har det varit cd skivor och annat där.:oops: Men nu har vi fixat en glasflaska som vi har FUN apelsinsaft i som passar exakt.:)

När vi kom till Lyon såg jag samma skylt som förra gången. Genève, Marseille höger och Lyon C rakt fram. GPS:en visar rakt fram och jag har alltid tidigare lytt den, med påföljd att man sitter i långa köer vid tunnlarna.:mad:

Nä! jag kör mot Genevé Marseille. Funkade klockrent inte ett enda stopp och ca: 8 km omväg. Motorväg hela tiden.:):):) Den ska jag ta nästa gång också som jag inte har tid att ta A75 utan måste betala de sura 90 € för A6 & A7 & A9. Genom hela Frankrike har AC:n jobbat för högtryck. 27-33 grader har vi haft hela sträckan. Nu klockan 0100 på natten är det fortfarande 20 grader.

Visa bilaga 115961

Nu hamnade vi här:Remoulins

Visa bilaga 115962

En liten 4 km avstickare från A9. GRATIS:D ställplats som kommunen har fixat. Centrumet ligger alldeles nära och påndra sidan stojar ungarna när dom badar i Le Gard Ou Gardon. Prisvärd.:D

Men bada blir det inte här. Vi ska till Marseillan Plage och ta in på Camping!!!:confused: som ligger vid havet och bada lite, samt äta musslor i stora lass.

Dags att knoppa om ett tag. Fortfarande varm i bilen. Båda takluckorna öppna och rutorna i ventilationsläge. Och så ska vi söderut...:confused:

Marseillan Plage är ju en sån trevlig liten plats med en fantastisk strand och mycket goda musslor, i alla fall i fjol. Ett litet glas lokalt vitt på baren i hörnet är inte heller så dumt. Trevlig Resa, om ca 3 veckor åker vi fast till andra sidan, dvs Franska Baskien.

//Sylvia
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

På väg till Marsillian Plage märkte vi att det var helt tomt på A9. Bara utländska bilar. Mest belgare. Bara någon enstaka fransos. Frugan kollade på google. Jungfru Maria bebådelsedag.(långhelg) När vi började närma oss kusten för att ta in på camping insåg vi snart att det var kört. Fanns knappt ståplats mellan Sete-Agde. Vi hade lika stor chans till camping som en raggare på midsommardagen i Köpingsvik. Efter att åkt 3 mil på 2 timmar och letat, gav vi upp.

España por favor. Vi tutade vidare in i grannlandet. Det var inte så långt. Bara 16 mil. Eftersom jag vägrar tanka i Frankrike stannade vi efter gränsen och vattnade Plåtisen.

IMG_20160815_143854.jpg

Åkte till Sankt Pere Pescador och försökte komma in på camping. Lika kört där. Fick tipset att åka till Dunes en jättestor camping. Kom dit och det var 8 pers i reception och 4 vakter vid grinden. Jodå dom ha de lediga platser.:) Jag betalade 60€ !!!!!!!!!!! och fick följa en pojke på moped som anvisade en plats som gränsade till vägen utanför. Långt från allt... Jag blåste varenda säkring i huvet. Förklarade tydligt att bo längs vägen kan jag göra gratis... Körde tillbaka till receptionen och fick tillbaka mina 60€ efter snabb byråkrati. Temperaturen ligger mellan 31-35 grader och det tär på både bil och själ.

Hittade dock en perfekt tömningsstation längs vägen.

Le Scala

IMG_20160815_162926.jpg

Det var bra. Tömt och fyllt.:) GRATIS:D Passade på och googla lite och hittade en Camper Park 9 km bort. Vi riktade nosen dit och kom till en trevlig grabb som tog emot oss. Välkomna! Jag betalade honom 20€ för två nätter.

Massís del Montgrí

Tog bara 5 min så låg jag i poolen. Automatsäkringarna i huvet börjar återställa sig. Det här var precis vad vi behövde. Helt perfekt liten by. Knatade iväg och utforskade omgivningen. Kunde konstatera att sniglarna hade ett bra år.

IMG_20160815_171709.jpg
IMG_20160815_182628.jpg
IMG_20160815_192023.jpg

Gick vidare in i byn:

Bellcaire d'Empordà

Snabbfakta
Bellcaire d'Empordà är en kommun i Spanien. Den ligger i provinsen Província de Girona och regionen Katalonien, i den östra delen av landet, 600 km öster om huvudstaden Madrid. Antalet invånare är 661. Medelhavsklimat råder i trakten.Wikipedia
Befolkning:650 (2014)
Yta:68,5 km²


Oerhört charmig by. Vi satte oss vid några bord vid trottoaren och tog in några tapas 2 grande cerveca + lite tinto senare. Gick bara på 10 €:confused:. Jättetrevligt. Kändes som man rest tillbaka i tiden minst 40-50 år.:):):)

IMG_20160815_193642.jpg
IMG_20160815_201858.jpg
IMG_20160815_211333.jpg

Var en trevlig kväll på en trevlig plats. Hit kommer vi tillbaka...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

33 grader ute
24 grader i natt som kallast
35,6 grader inne
31 grader i havet
12 grader i kylskåpet
- 4,2 grader i frysfacket
36% luftfuktighet


Alla temperaturer är åt skogen.

Det svalkar faktiskt att gå i i havet. Simmar man lite utanför lagunen går det nog ner till 28 grader. En kall öl i baren rekommenderas.

IMG_20160819_125655.jpg

IMG_20160819_124713.jpg
(Den här bilden tog jag för (Amstel:s skull)

Vi lämnade den mysiga ställplatsen på Costa Brava och la i 6:an och tuffade 85 mil söderut till:

Playa Carolina GRATIS:D

där vi är nu. Resan var helt ok och ac:n var på full skruv hela vägen. Yttertempmätaren varierade från 31-38 grader under resan. När vi stannade och rastade efter 65 mil var det som att gå in i en vägg av värme. Kom fram vid Playa Carolina som liggen på gränsen mellan Costa Almería och Costa Calída. Litet naturreservat med två bukter (laguner) som separeras av en unik klippformation. Hälften i Murcia och hälften i Andalusien.

IMG_20160818_154545.jpg

När vi kom var Policia Lokal här och bötfällde personbilar på Murcia sidan. Dom hade parkerat på livvaktens område. Oss hejade dom bara på.:):):)

IMG_20160818_184746.jpg
IMG_20160818_184755.jpg

Dom skulle även bötfälla ett äldre spanskt par som stod i vägen, men då fick den där stackars polisen en rejäl skopa av mannen och lommade iväg. Här bötfäller man tydligen inte vem som helst.:confused:

Vi gick och badade direkt och sedan gick vi och tog några Cerveza med lite Tapas. Efter det gick vi kl 2030 och badade igen. Denna gång tog vi med badtempmätare. Ingen risk för att frysa. Det var 31 grader i vattnet. Sanden ligger som en barriär längre ut i vattnet och går man upp utanför den sjunker tempen lite.

IMG_20160818_194918.jpg
IMG_20160818_195348.jpg
IMG_20160818_184755.jpg

Idag har vi varit i och badat minst 6 gånger. Jag är röd som en räka, så just nu softar jag i bilen. Planen är att lätta härifrån på söndag, bara vi klarar av nätterna.


IMG_20160818_184854.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Husbilsvärdinnan har just nu serverat piloten en stor whisky efter att ha landat på ställplatsen i Rincon de la Victoria.

Vi hade en bra färd från Playa Carolina. Roade mig med att fotografera alla fricampare. Det är som på vintern skillnaden, är att det är bra mycket flera husvagnar. Polisen bryr sig inte. Vare sig Policia Local eller Guardia civil som varit fram i fricampingträsket och hejat flera gånger på oss på Playa Carolina. Spanjorerna skämdes inte. Dom tömde toa i bajamajorna nere vid stranden utan att bry sig. Bajamajorna var så äckliga så vi gick i bilen efter vi varit på strandkrogen. Ett bildgalleri av Spanien fricamping under högsäsong.

IMG_20160820_203543.jpg
IMG_20160821_090423.jpg
IMG_20160821_090542.jpg
IMG_20160821_093035.jpg
IMG_20160821_093124.jpg
IMG_20160821_093817.jpg

Det går en tråd just nu att vi ska akta cyklisterna. Vi fick köra 3 km bakom fyra cyklister som vägrade lämna väg och alternerade att ligga 3 eller 4 i bredd hela tiden. Då är det lätt att inte gilla cyklister.:mad:

IMG_20160821_091106.jpg

Vi stannade till i:

Rubite

Mitt hemliga favoritställe. En gammal nedlagd camping där havet äter upp kusten. Baguetter med kaffe satt perfekt. Massor av badande 50 meter ifrån. Om ni skulle stanna där över natten, måste ni gå till Nicos några meter därifrån. Beställ ingen mat. Det kommer automatiskt med ölen. Stora portioner. (Order av borgmästaren) Efter 2-3 öl är man proppmätt.

IMG_20160821_121954.jpg

Nu är vi framme här:

MH El Rincon

Helt ok. Lite svalare också. Bara 29 grader. Skönt...

IMG_20160821_161913.jpg
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Cycklarna skall aktas ja , men dom skall cykla i fila india d.v.s rak linje.
Guardia civil har nu cyklar med kameror och bötfäller bilister som inte
Respekterar cyklisternas säkerhet. Kör om dom för nära mm. En ny lag säger att man får köra om cyklister och överträda heldragen linje, om det behövs för att inte köra för nära dom.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Idag har vi varit på besök till Björn och Kerstin HBK:are i Smedjebacken. Dom har vi träffat otaliga gånger i Europa, men inte så ofta här i Sverige. Dom var i full sjå och fixa inför Europatrippen som börjar om en vecka. Några andra HBK:are Totte & Gunnel droppade in när vi satt där. Det var en överraskning...

IMG_20160909_152958.jpg

Trevligt med lite nya ansikten. Björn och Kerstin släppte inte iväg oss. När främmat gått och även vi var på väg, så bjöd dom frugan på lite vin och jag och Björn fick gå till lokala Pizzan och hämta kvällsmat.

Chauffören dvs jag fick sitta med vatten och sallad, medans de andra frossade i Pizza och ädla drycker.:mad::mad::mad:;) Trevlig kväll även för mig. 23:15 kunde vi börja rulla hem.

Vi missar nog dom i Spanien i år eftersom husbilen står i Malaga redan. Och när vi drar vidare till övervintringen på Gran Canaria 7/11 har dom inte hunnit ner till sydkusten ännu. Därför var det extra skoj att träffas ikväll.

Vi får önska dem en härlig vinter i Spanien...
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Landade i går kväll 23:30 en halvtimme tidigare än utlovat. Killen från ECP (Vår parkering) stod och väntade på oss. Problemet när man kommer så sent är att dom redan har släppt ut hundarna, så han fick följa med mig till bilen medan bestarna dreglande tittade på mig. Allt i bilen var ok utom att det tjöt förfärligt från skuffen. Jag hade glömt att stänga min 150 watt inverter, som tydligen inte har pallat att vara igång en månad i 40 gradig värme. Hmm! Det det man inte har i huvet får man ha i plånboken.:oops:

Kom hit till Funkan 0040 i natt. Gott om plats. Perfekt ställe marknadsplatsen att stå på GRATIS:D, då vi ska proviantera lite. Ska passa på och traska in på La Chispa och se om Anders har någon bra lunch idag.

IMG_20160921_104915.jpg

Vi står här några dagar under tiden vi funderar på vart och vad vi vill. Alhambra ligger ju bra till. Varje gång vi skulle ha åkt ditt så har det spruckit av någon anledning.

Skönt ivarjefall att vara hemma i husbilen igen...:)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Trevligt att se att ni är tillbaka i verkligheten, i husbilen.

En liten sak bara, ni vet väl att man måste beställa och boka entrébiljetter innan för att besöka Alhambra? Väl värt ett besök.

Själva sätter vi kurs mot Spanien troligen på lördag. Ser vi fram emot.

TommyD
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Trevligt att se att ni är tillbaka i verkligheten, i husbilen.

En liten sak bara, ni vet väl att man måste beställa och boka entrébiljetter innan för att besöka Alhambra? Väl värt ett besök.

Själva sätter vi kurs mot Spanien troligen på lördag. Ser vi fram emot.

TommyD

Jo! Det där är ju en av anledningarna till att det alltid spricker.:oops: Hoppas ni tar tid på er på vägen ner och inte bara "bränner" ner till kåken.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Så mycket luncher har det inte blivit. I två dygn har vi haft en kraftig maginfluensa. Kosten har bestått av 95% vatten och 5% filmjölk. T.o.m haft frossa i 30 graders värme. Men på eftermiddagen idag blev det bättre. Vi käkade Köttfärslimpa som dagen lunch hos Anders, samt styrkte kroppen med 2 öl.

Eftersom vi varit sjuka har vi inte orkat köra härifrån och som det ser ut står vi några dagar till GRATIS:D. Det blir ju marknad här i morgon. Att det går att tömma här visste jag sedan tidigare, men att det gick att fylla vatten visste jag inte. Två vanliga brunnslock med hemmagjorda stålkrokar på. Dessa har vi 2,5 m snett bakom vår bil.

Lite nyfiken var jag och kollade vilken koppling som passar? :confused: Efter en stund funderande hittade jag den. Men det var inte så lätt.

3610202.jpg


Man skruvar bort ringen som man ska klämma åt slangen med. Yttre gängan där passar till kopplingen i brunnen. Sedan en dubbelhane så är det grejat. Nu behöver vi inte fylla med 70 liter kvar i tanken. Men man vet aldrig vad som händer senare.;)

IMG_20160922_122741.jpg

Idag fick jag för mig att gå till Playa Funkan 350 meter från bilen. Där är det full service. Bad toa dusch. Vi kastade oss i havet. Mycket kallare än vi trodde. Kollade i efterhand på Water temp Fuengirola 20,8 grader men det kändes som 18. Duschen däremot var nog 28 grader så det jämnade ut sig.

Skärmklipp 2016-09-23 19.08.01.png

Nu förebereder vi oss inför kvällen med varsin Hartval Original Long drink.

original.png


Finska Alko har vi bredvid oss i form av Supermercado Casa Nórdica. Det blir nog ingen tuff kväll, men kul att äntligen gå ut för första gången sedan vi flög ner.


Medan jag skrev detta skickade Juan Norte en reparatör för min trasiga inverter. Han beställer en ny och monterar mån tis. Troligen:confused:
 
Toppen