• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Igår tog vi en tur till Altea med mor. Det är en trevlig strandpromenad, men vi hade lite otur. På Caramba fick vi skadat vin och var tvungen att kräva nytt och vid lunchen hade kocken översaltat gulaschen.

Men vi ska inte klaga. "Summer is coming". Nu är det varmt att knata omkring. Slog en pling till Los Suecos (Tommy) och talade om att vi var i hans sektor. Trodde han skulle komma ner på strandpromenaden, men han var hundvakt.

Kom över! Ok! Det är inte långt att gå, men det är uppför så vi tog en taxi till "Eremiten vid stenen".

Tommy kom ut och mötte oss. Alla hus där han bor är som små fort. Fick ett glas vin. Det lättar ju alltid upp.:D Vi var här förra året. Vilken förändring... Nästan allt var fixat och fejat. Bara framsidan som fortfarande låg i hantverkarnas vård.

2016-04-21 16.11.48.jpg

Alla djuren på Haciendan välkomnade oss. Tuppen gal så hela kvarteret började gala och Alice (nya lilla hunden) hade fullt upp och bli klappad.

2016-04-21 16.42.01.jpg

Vi stannade inte så länge, men vi fick med oss lite av gårdens frukter och även några nylagda ägg.

2016-04-21 18.18.20.jpg

2016-04-21 18.18.56.jpg

Blev inte mycket mer. Tog en taxi hem 6 km (fågelvägen) till campingen.

Alltid trevligt i Altea
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Igår tog vi en tur till Altea med mor. Det är en trevlig strandpromenad, men vi hade lite otur. På Caramba fick vi skadat vin och var tvungen att kräva nytt och vid lunchen hade kocken översaltat gulaschen.

Usch hu så hemskt! Fruktansvärda upplevelser som totalt kan förstöra stämningen för resten av dagen!

Men ni hade väl fullgott försäkringsskydd mot sådant, antar jag.

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Ibland gör man något bra.:) För tre veckor sedan var jag på en pub tillsammans med bl.a Krister och Ursula.

Scruffy Murphys

På bardisken ställde dom upptappade glas på gummimattor med olika tryck. "En sån där måste vara perfekt på min trapp" tänkte jag. Så jag bad baren ödmjukt att skänka en till mig. Först var han lite oggig i baren men ägarinnan som satt ute i puben och festade, rullade ihop en och sa varsågod.:):):)

2016-04-25 18.35.53.jpg

Kan bara konstatera att jag hade rätt. Efter tre veckor ligger den kvar som klistrad på trappen utan att blåsa bort. Ett perfekt husbilstillbehör.:):):) Dessutom rätt snyggt.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Checkade ut från Camping La Torreta Benidorm igår. 38 dagar för 5452kr. Som hittat.

Körde och parkerade bilen i Alicante för att åka på 50 års skiva idag.:)



Kul att ni hittat till storstan Avesta och våran fina Dalahäst. Synd att det är så kallt bara.

JOE
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Inte så ofta man är hemma i huset. Jag var ner i vinkällaren och provar nu en härlig "Grand Vin". Inte så dum, men i Spanien hade jag kunnat köpa många lådor hyfsat vin för samma pengar.

Jag är inte längre samma vinsnobb som jag var före jag skaffade husbil. Numera har man ju 5 liters lådor i husbilen. Men helt ok att njuta när dom ändå står där. Snart säljs ju huset och då ska det vara tomt...


First Growth. Premier Grand Cru Classe in 1855. Classified Red Wine. Cru Classe de Graves in 1959. Ownership: Domaine Clarence Dillon.

Tasting note: This 2003 Haut Brion was tasted blind alongside the 2003 La Mission and I thought this was the La Mission since it was spicy and quite closed. This is a great wine with amazing depth but the wine was closed and showed only the potential on the palate. The aromatics are restrained and the layered dimensions only show promise but is not expressive. The wine shows no burnt, hot aspects of this very warm vintage. Long finish. Tasted in: Bordeaux, France. Maturity: Drink. (01-Apr-2012) Jeannie Cho Lee

Tasting note: Like many wines from Pessac Leognan in 2003, this has developed at a rapid pace. You can see it in the color, note it in the perfume and feel it on the palate. There is complexity...


2016-05-04 18.47.56.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Du kanske skulle ordna en vinprovarträff? Skulle gärna betala en slant för att få vara med om att plundra en vinkällare med gamla godingar...?
Kan inte komma till westerqvarn.

Synd! Jag tar dom jag har kvar dit. I sommar har jag nog fullt upp att avyttra huset och plundra vinkällaren:D. Men jag kämpar vidare just nu. Just nu testar vi lite lättare viner. Ganska bra men inte lika...

2016-05-05 00.23.45.jpg

Men vem vet? En trevlig kväll är ju alltid kul. Men nu i helgen drar vi hem till Alicante och fortsätter tuffa runt med Plåtisen...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa uppånervända Europa

Jaha! Igår åkte vi från ett underbart sommar Malmö på 25 grader via Köpenhamn hem till husbilen i Alicante. I Alicante regnade det småspik och var rusk.

Nu ruskar vi även om livet lite. Vi var hem och firade Louise tvillingbröder som firade 100 år och passade samtidigt på att lägga ut huset till försäljning. Nu har det legat ute i 20 timmar och inte ett bud ännu...:mad::p:

Vi drog iväg norrut och tänkte ta en ställplats GRATIS:D nära Valencia, men koordinaten var lite galen så vi hittade bara ett avstängt vattenskåp och inte parkeringen.

2016-05-09 21.51.44.jpg
Riba Roja

Såg tråkigt ut så vi tuffade vidare. Men vi såg aldrig den stora parkeringen bakom oss i mörkret, men det gjorde inget. Vi hamnade här istället. En alldeles nybyggd GRATIS:D kommunal ställplats vid stranden med tömning och fyllning i Castellón de la Plana alldeles bredvid en planetarium.

Castellón de la Plana

2016-05-10 10.55.22.jpg
2016-05-10 10.54.20.jpg

Hur bra som helst. Det här kommer att bli ett naturligt stopp hädanefter. Man får stå här i två dygn. Perfekt. Synd bara på det junkiga vädret. Vi drar nog vidare till Costa Brava senare idag...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Costa Brava nu är vi här. Thor välkomnade oss genom att slå med sin hammare och nu fick jag se hagel för första gången på flera år.

2016-05-10 17.45.17.jpg

Vi hamnade i Blanes där kommunen upplåtit parkeringen GRATIS:D åt oss husbilsturister. (Under högsäsong är det avgift) Det tackar vi för. Kommunen kan ju inte rå för vädret. Lite jobbigt att veta, att i Sverige är det minst 10 grader varmare och högsommar.

Men Blanes verkar ju bra, även om det är lite öde idag med storm och hagel. Parkeringen ligger centralt, med stranden runt 70 m bort. Finns en betaltvättstuga och ca 50 barer inom 100 m. Här kan man överleva.:rolleyes:

2016-05-10 16.58.22.jpg
2016-05-10 16.59.26.jpg
2016-05-10 18.14.51.jpg

Idag är första dagen i resten av mitt liv.:rolleyes: Ja ja!!! Det har man hört förut. Men nu kör vi lågkolhydrat en stund. LCLF... Lite kolhydrater och lite fett. Vi ska försöka bli lite mindre heffaklumpar och få våra kläder att passa bättre. Det blir så lite då och då.:oops: Så idag var det sallad med ost och dressing. Smaskens. Och just nu ett litet glas rödvin.:p:
 

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Intressant detta med kostomläggningen. Men varför inte köra helt ut med HF också? Jag tror att det är jättesvårt om man inte får ersätta kolhydraterna med fett och dessutom är det ju så jättegott med goda feta såser mm. Lycka till!
Med vänlig hälsning, Majsan
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa LCHF

Nu åker vi genom Europa i ösregn och 13 grader. Dessutom straffar vi oss genom att banta (LCHF). Hur kul är det? Vart fall idag gjorde vi ett försök till middag.

IMG_20160512_193709.jpg

Det blev smaskens. En kotlett med broccoli och vitlökssmör och steksky. (Tack Majsan 332 som godkände vitlökssmöret.)

Vi vägde oss idag. Oj oj!!! Inte ens säpo vet... Vi får se hur det fortskrider?
 
Toppen