• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flytta reglage Truma värme?

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Jag har en Rimor 2011 med Truma värmare med elpatron.
Den funkar fint, men av nån anledning har man placerat reglagen till värme och termostat hel vansinnigt. De sitter placerade nertill på sidan av queensbed:en och är i det närmaste omöjliga att se och komma åt utan att veckla ihop kroppen som en fällkniv och ha en ficklampa med sig. Min plan är nu att flytta panelen till framsidan av sängen istället så att den blir lättare att komma åt.
Är det nån som har gjort nåt liknande och har några tips? Det bör väl bara vara att förlänga kablarna om dom inte räcker till, eller?

Det ser ut ungefär som detta, fast utan brytaren.

Truma_Ultraheat_05.jpg
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Flytta reglage Truma värme?

Det är bara att flytta, sitter en modulkontakt (RJ11) i som finns på Kjell & Co om du behöver förlänga!
Det svåraste är att hitta nått o täcka eller fylla hålet med!

Lycka till!

/Malbeck
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Flytta reglage Truma värme?

Tackar, det låter ju nästan onödigt enkelt! :D
Dom sitter ju så placerade nu att man ändå inte kommer att se det gamla hålet. Jag tillverkar en aluminiumplåt el dyl och täcker med, går nog att få snyggt!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Flytta reglage Truma värme?

Jag satte ett infällt 220 volts uttag i gamla hålet. Blir det 2 hål kan du sätta ett 20 volt och ett 12 volt.
Finns snygga i silver i KAMA butikerna.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Flytta reglage Truma värme?

Vi har långbäddar och våra reglage satt i skåpsväggen som också var fotändan på ena sängen. Till råga på allt satt de ganska långt ner så det var lätt för tårna att komma åt att ändra termostaten. Inte bra!

Jag flyttade hela härligheten till panelen som håller EBL-panelen och temperaturavkännaren till värmen ovanför bodelsdörren. Inga problem att förlänga kablaget. Hålen har dolts med en tavla (som, om man skall vara noga, sitter lite konstigt). Vi har också en automatisk gasolomklopplare och den är placerad i samma rad som pannreglage och har en gemensam ram. Blev ganska snyggt när det var färdigt.

Husbilspanel.jpeg

Trumapanel.jpeg


(Ursäkta den undermåliga bildkvalitén, men de är tagna med en iPhone 4S.)
 
Toppen