• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast toatank contra kassett

F

F.d. 50334

Guest
Vilket är att föredra ? Vartåt lutar trenden , på bilar, på campingplatser ? Hur är det i utlandet , Spanien t.ex. ? Blir det slabbigt med fast tank ? Luktar kassetten ?
Mvh Ulf Stensson
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fast toatank contra kassett

Vi har erfarenhet av båda systemen.

Vår första bil hade fast tank ca 50 liter. De två senaste har kassettoalett.

Utan tvekan kommer vi aldrig att köpa bil med fast tank igen. Det är bara jobbigt att hitta ställen att tömma. Enkelt uttryckt är det så att där du kan tömma fast tank kan du också tömma en kassett men det är inte lika enkelt att tömma en fast tank på alla de ställen som är gjorda för kassettömning.
 

annie783

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024
Sv: Fast toatank contra kassett

Min bil har begge deler. En kassett fra Thetford. Og Thetford sitt Waste-Out-system som pumper kassetten over i en 120L tank.

På den måten kan jeg klare meg en uke uten å tømme - og samtidig alltid få tømt kassetten selv om det ikke er løsning for tømming av tank.

Har stortsett vært i Norge og Tyskland og det har bare skjedd en gang eller to i året at jeg måtte tømme kassetten uten å få tømt tanken. Vanligvis tømmer jeg tanken og lar kassetten stå i fred.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Fast toatank contra kassett

Precis som Michael säger så har vi också erfarenhet av både kassett och fast tank. Valet för oss är enkelt - fast tank. Vill man bära "skiten" skaffa kassett.

Under 6 år har vi inte haft några problem med tömning. När vi hade kassett var det hela tiden planering för att kunna tömma var tredje dag. Nu tömmer vi var fjortonde dag.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Fast toatank contra kassett

Vi kan förmodligen se både fördelar & nackdelar med båda systemen... Själv "skiter" jag i vilket... :rolleyes:
Har haft båda.... Några av mina synpunkter:

Fast tank har ofta en rejäl toa med bra "sprutt" när man spolar.
Själv har jag 3kammarbrunn på tomten, så inga problem att tömma! (har SOG så inga kem)
Tömde toan idag, 14d sedan senast, ingen lukt, enkelt & lätt.

Kassett är smidigt men jag förordar 1st x-tra. Innan vi skaffade det så var det mer en regel än ett undantag att toan blev full mitt i natten...
Vid varning signalen på kassett toan (för de som har det), då är det endast några få besök kvar.

Vi ev. framtida ny-köp så är inte toan det primära gällande mitt val av bil.
Jag tycker båda har sina goda/mindre goda egenskaper. Dock skönt med en "riktig" toastol" ;)

Mvh. Magnus
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fast toatank contra kassett

Under en kortare tid på 80-talet hade jag en Niesmann med fast toatank. Aldrig mer! Jag stod inte ut med tömningsbesvären.

Visserligen har vi numera trekammarbrunn men denna 15 m ner på en grässlänt och det skulle bli dryg snöskottning för att tömma där och några alternativa tömningsplatser finns inte här i närheten. Vintertid rör det sig oftast om kortare fisketurer med bilen, övernattning en eller ett par nätter och dessemellan vanligen kallställning. Att tömma en kasett går på någon minut, inget som kräver vare sig skottning eller andra arbetsinsatser. Jag vet att någon använder slang och pumpar för att tömma fasta tankar, men inte heller det känns tilltalande, ssk inte under de 6 - 7 månader av året då trekammarbrunnen ligger under vanligtvis djup snö.

Någon gång per år gör vi en längre resa och då fungerar det alldeles utmärkt om man har en extra toakasett med i reserv.

aake
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Fast toatank contra kassett

En historia från verkligheten : familjen med medföljande kompis till sonen, vi var i fjällen och fricampade, underbara dagar i skidbacken. Men efter några dagar var toatanken full och vi skulle tömma den på renhållningsbolagets tömmningsplats det var en fin service sagt och gjort vi åkte över tömmnings hålet och skulle dra spaken för att tömma, allt var genomfrusigt. Så det blev att låna el och ligga under med en hårfön.
Bosse
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fast toatank contra kassett

Som komplement till mitt inlägg ovan.

Den som vanligtvis gör långa resor och vet om att det finns möjlighet att tömma fast tank har säkert glädje av en sådan, men man bör veta att ett sådant system drar betydligt mer spolvatten än vad en kasett gör.

Vi spekulerade i somras på en i övrigt perfekt husbil, ett mycket gediget bygge (Bocklet med Iglhaut 4WD) på en Sprinter. Bilen var dock utrustad med fast toaletttank på drygt 100 l (och tillhörande kvarn) och det fick mig att tappa intresset.

Här ligger min trekammarbrunn nere i grässlänten:

!7 sept (Large).jpg

Visst skulle det till nöds gå att skruva upp en bult och genom att stå på knä i blötan kunna vicka det rejält tunga betonglocket åt sidan. Men att först behöva skotta fram brunnen? Sannolikt skulle åtskilliga fisketurer under vintern bli inställda om jag hade detta att vänta mig.

aake
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Fast toatank contra kassett

Och tänk när vi kan få se Cabbys nya "Cabbyloo" i våra bilar.
En förbränningstoalett som bara lämnar en burk med aska kvar efter semestern.

Hur går det då med alla dyra tömningsstationer?

Tyvärr kan man än så länge bara få den som tillval till Cabby för det facila priset av drygt 32.000:- tror jag dom sa på Elmia.

/Gunnar
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fast toatank contra kassett

En timme eldningstid och ca 100g gasol för varje toalettbesök ser jag på Cabby's hemsida. En och annan smålänning skulle hålla sig lite för länge när det blir så dyrt att gå på muggen och även vi andra skulle nog försöka pinka bakom knuten.

aake
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Fast toatank contra kassett

Har sagt det förut och säger det igen, Macerator med hur lång slang du vill (upp till 50 meter, tror jag) en kvarn som mal ner allt fint och den tar även lite uppförbacke, alltså kan du tömma din fasta tank nästan vart du vill. //Karin
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fast toatank contra kassett

Har sagt det förut och säger det igen, Macerator med hur lång slang du vill (upp till 50 meter, tror jag) en kvarn som mal ner allt fint och den tar även lite uppförbacke, alltså kan du tömma din fasta tank nästan vart du vill. //Karin

Jag ser för mig hur jag drar denna långa slang upp genom huset och ner i toaletten, hur jag hoppas på att slangen inte hoppar ur toan när jag släpper på trycket och att slangen är ren och tom när jag sedan drar den ut från huset. Känns som ett lite väl optimististiskt scenario?
aake
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Fast toatank contra kassett

Har bara haft kassett i mina bilar. I Frankian var det dubbla som standard men vi hade bara behov av en. Man fick göra den lilla rutinen och gå och tömma varannan dag.

Men fördelarna med fast tank med stor kapacitet och kvarn är tilltalande.

Lite funderingar?
Var gör man av tömningsslangen?
Blir det inte lukt av den?
Sköljer man ur slangen när man tömt? Finns inbyggd funktion för detta (ställer om en ventil eller dyl)?


Optimalt måste väl att ha både och. Står man uppställd en längre tid så slipper man flytta bilen för att tömma tanken och kan således ta kassetten med sig till ordinarie utslagsplats.

Lite funderingar bara =)
 

annie783

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024
Sv: Fast toatank contra kassett

Lite funderingar?
Var gör man av tömningsslangen?
Blir det inte lukt av den?
Sköljer man ur slangen när man tömt? Finns inbyggd funktion för detta (ställer om en ventil eller dyl)?

Min har ikke kvern og pumper ikke oppover. Men jeg har en 3m slange så tanken kan tømmes enklere. Først tømmer jeg toatanken og etterpå tømmes gråvattenstanken og det vasker slangen. Oppbevarer slangen i en påse i rommet der tømmekranen er. Har aldri kjent noe lukt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fast toatank contra kassett

Har bara haft kassett i mina bilar. I Frankian var det dubbla som standard men vi hade bara behov av en. Man fick göra den lilla rutinen och gå och tömma varannan dag.

Men fördelarna med fast tank med stor kapacitet och kvarn är tilltalande.

Lite funderingar?
Var gör man av tömningsslangen?
Blir det inte lukt av den?
Sköljer man ur slangen när man tömt? Finns inbyggd funktion för detta (ställer om en ventil eller dyl)?


Optimalt måste väl att ha både och. Står man uppställd en längre tid så slipper man flytta bilen för att tömma tanken och kan således ta kassetten med sig till ordinarie utslagsplats.

Lite funderingar bara =)

Så har vi, stor tank med integrerad kasettank som man kan tömma över i när huvudtanken är full, kanske det bästa av båda världar? :)
 
Toppen