• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gammal husbil ut i världen!!??

F

F.d. 30146

Guest
Hej på er igen!

Jag planerar att till nästa säsong åka till Frankrike med min husbil, men det känns inte helt hundra när jag tänker på driftssäkerheten på husbilen.
Husbilen är 88:a med vanlig sugdiesel (Fiat Ducato 1.9), jag ska byta alla vätskor, men även byta till nya bränsleledningar, de är torra och sprickiga nu.
Nya däck fram, bakdäcken är bra, bodelen fungerar som det ska. Generatorn renoverad, och jag ska byta kamrem och vattenpump+ generatorrem, motorn går bra, och femte växeln är åtgärdad, lådan fylld med svindyr olja, men ändå känns det som sagt var inte helt hundra.

Om ni var i samma läge som jag, vad skulle ni då mer kolla över innan ni skulle åka?

vägkung
 

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Gammal husbil ut i världen!!??

Lite till listan
Oljafilter, luftfilter och bränslefilter har du säkert bytt,
men bromsvätska, du kommer säkert att köra lite i berg?
Hälsningar Jes
 
F

F.d. 52936

Guest
Sv: Gammal husbil ut i världen!!??

Hej, dä ä bare å åk. Även en sprillans ny bil kan krångla. Vår första övervintring i Spanien för 6 år sen gjordes med en detleff -90 med bensinmotor Peugeot 404, har vi fått vete senare. Det gick bra, fick lite problem med vatten i bränslet på hemvägen men det fixade en verkstad i Dannmak. Lycka till, man kan aldrig "gardera" sig till 100%. Kan tillägga att jag inte är ett dugg motorkunnig, gör dom åtgärder (service) som rekomenderas. Är nu inne på vår 4de bil. Men det blir nog inte fler övervintringar som det ser ut i dag, men man skall aldrig säga aldrig har vi lärt oss.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Gammal husbil ut i världen!!??

Vi tog våran Pilote 1990 alkov 2.5td med då 14500mil på mätaren och åkte 2005 neråt mot Frankrike och det var inga problem.

Vill bilen jäklas gör den det gammal som ny, åk dit och njut av semestern.
 
F

F.d. 6310

Guest
Sv: Gammal husbil ut i världen!!??

Hej!

Vi har en Fendt på Fiat Ducato 1,9 turbo diesel från 1990 som hade rullat 13800 mil innan vi åkte på semester till Spanien i somras. En resa på 524 mil tur och retur.

Innan avfärd var olja och filter bytt samt kamrem.
Jag hade med mig hela verktygslådan och räknade med minst en punktering, men nä, allt flöt på och tuffade.

En riktigt lyckad semester.

Sunt förnuft och ta det lugnt så kommer det gå bra.
Glöm inte att kolla oljenivån med jämna mellanrum.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Gammal husbil ut i världen!!??

Hej!
Tack för alla vänliga svar.

Nu återstår det bara en sak att fixa innan jag ställer in husbilen i garaget för vintern.

För ett par dagar sedan upptäckte jag att (vad jag trodde då) batteriet hade dålig laddning, jag kopplade på batteriladdaren och lät den sitta på ett dygn.
Jag konstaterade att batteriet blev fulladdat, men när jag skulle starta husbilen lät det så där otäckt i startmotorn som när batteriet är urladdat.
Jag fick dock igång motorn och lät den stå och gå en stund, därefter slog jag av tändningen och provade att starta igen, då plötsligt lät det som om startmotorn knäppte (solenoiden) men jag höll kvar tändnyckeln i startläge, och plötsligt snurrade startmotorn som vanligt, och motorn hoppade igång, detta har hänt en gång, alla de andra startförsöken har det inte blivit en "fördröjning" innan startmotorn "slår till".



Trots fulladdat batteri går startmotorn sakta (som när batteriet är dåligt/urladdat), detta gäller även efter att jag laddat batteriet. Har jag väl fått igång motorn och kört en stund så startar motorn hur bra som helst, och startmotorn snurrar/driver som den ska.:confused::confused:
Jordfel?? Men då skulle väl det eventuella jordfelet visa sig alltid, alltså oavsett om jag kört med husbilen en stund eller inte, eller tänker jag fel nu??

vägkung
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Gammal husbil ut i världen!!??

Jag gissar på sliten startmotor (kol, bussningar).
Om du tror att det är jordfel kan du lätt kolla upp det.
En startkabel mellan batteriets - pol och motorblocket, kvarstår felet är det startmotorn.
Detta under förutsättning att batteriet är friskt, om felet försvinner när du kopplar in starthjälp från en annan bil/batteri så är felet batteriet.
En bra bil-elfirma kan hjälpa dig att kolla upp startmotorn och/eller belastningsprova batteriet för att fastställa vad som är fel.

Om det är startmotorn:
En ny startmotor kan vara ett alternativ men ett kolbyte+nya bussningar bör inte vara allt för dyrt hos en bra el-bilsfirma.
Ett gammalt tips, fungerar startmotorn bra efter ett välriktat hammarslag direkt mot den så har den slitna kol.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Gammal husbil ut i världen!!??

Jag skulle råda dig att börja mäta med en multimeter för att kolla så du har ordentlig laddning från generatorn (ca 13V-14,5V) samt att du mäter ditt batteri om det är dåligt. När du har laddat ditt batteri fullt så mät spänning efter ett dygn eller gärna mer (obelastat batteri). Har det då sjunkit mycket i spänning fort så är det dags för nytt fräscht batteri.

Jag brukar utgå från detta:
12,7V 100%
12,3V 50%
11,7V > 0%

Jag har själv en gammal jänkebil här hemma som det är dags att byta batteri på.
Precis som du upplever så är min bil "trögare" att starta om den stått ett tag. När den väl är varm så startar den lättare. Batterispänningen ligger under 12 volt efter att den stått stilla en vecka.
 

rivalen52

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Västervik
HBK-Nr
11338
Medlemskap
2024
Sv: Gammal husbil ut i världen!!??

Tack Bäckmark.
Jag har det problemet med min startmotor, att den inte går igång ibland, förän jag knackar till på startmororn. Nu har jag fått tipstet om slitna kol, det blir vinterjobbet.
MVH Lars
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Gammal husbil ut i världen!!??

Tack alla!

Jag ska i veckan kolla ev jordfel, men jag tror inte att problemet sitter där, för som jag skrev tidigare, startmotorn går som den ska när jag väl har kört husbilen ett tag.
Jag använde ju "bilen" under hela semestern, och "felet" med att startmotorn gick sakta fanns inte då, det uppträder ju bara efter att husbilen stått still några dagar.
Och något som är märkligt är ju att batteriet blir till synes "friskare" när det laddas av generatorn:confused:
Man kan ju tycka att batteriladdaren (som är en Ctek) skulle ladda på ett "bättre sätt" än generatorn, men det är på något sätt som om batteriladdning med laddaren inte fungerar, men det är väl troll i systemet:wub:.
Men visst, batteriet är kanske kasst, och kanske även startmotorn, jag får helt enkelt köra med uteslutningsmetoden.

Fick även tipset att kolla generatorns skick, och det har jag gjort, den är alltså nyrenoverad av kunnig bilelektriker, så där sitter nog inte problemet.
Jag ska kolla "alla" jordflätor, jag lovar att komma med uppdaterad info.

Jag har för mig att jag läst någonstans om problematiska tändningslås på äldre Fiat Ducato, det var om nån kabel från låset till startmotorn (tror jag), om någon tror sig veta vad jag menar, ja då skriver ni det här, då ska jag kolla även det.

vägkung
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Gammal husbil ut i världen!!??

Hej på er igen!

Nu har jag provat att starta husbilen, jag kopplade på en startkabel från jordpolen på batteriet och till karossen.
Jag upplevde nog att startmotorn snurrade mer "normalt" än vid tidigare startförsök, jag kan dock inte med säkerhet säga att det är ett jordfel bara för att jag upplevde att startförsöket upplevdes "bättre".

Men hur som helst, är det någon som vet var jordflätan är placerad? Alltså till en Fiat Ducato 1988.
Kanske JANKRO vet:twitcy:

vägkung
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Gammal husbil ut i världen!!??

Jag har kört runt en del med gamla bilar, inte bara husbilar, i Europa och min erfarenhet är att det är bättre och inte minst billigare att få fel åtgärdade på verkstad utanför Sverige än hemmavid! Ett "lysande" undantag dock, växellådsbytet på en Peugeot Boxer i Graz för tre år sedan då vi gjorde dundertabben att anlita en märkesverkstad!

Dra iväg bara! Händer det något med bilen så är det normalt rejält mycket billigare att få det åtgärdat utanför Sverigelandet än i detsamma! Märkesverkstäder med flotta kontor bör dock undvikas!!

Jappe
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Gammal husbil ut i världen!!??

Ta med en väl utrustad verktygslåda och ge er ut på äventyr!!!

Det är det som är lite av charmen med husbil och båt.....man vet aldrig vad som händer..man får helt enkelt vara beredd på att något kommer att strula.

Hörde av en avsides bekant, som köpte en ny bil för att slippa problem, att han "bara" hade 16 fel som skulle åtgärdas vid kommande första garantiservice....Å då kostar den bilen 2,5 miljoner!

Den bästa förberedelsen man kan ha för en kommande långresa är att lära känna sin bil och dess funktioner, ha tillgång till internet och HBKs forum =)

Trevlig resa!!!!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.593
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gammal husbil ut i världen!!??

Hej på er igen!

Men hur som helst, är det någon som vet var jordflätan är placerad? Alltså till en Fiat Ducato 1988.
Kanske JANKRO vet:twitcy:

vägkung
------------------------------------------------------------------------------------------------------

:D. Vad är det som får dig att tro att jag vet det ???????????

Den mellan "motor och kaross" brukar sitta på förarsidan mellan karossen och växellådan på uppsidan, en ca. 30cm lång fläta. Kolla även (kanske bakom batteriet) där jordkabeln som sitter på minusbatteripolen är ansluten till karossen.

När du ändå är igång, så ta loss och kolla grova plusskabelns anslutning på startmotorn för även den kan bråka, och kanske även påverkas av om motorn är varm eller kall. Om den bråkar så hjälper inte en extra jordkabel.

Lycka till. JANKRO.

Ps. en liten starmotorrenovering, nya kol, kolla solenoiden, ev. lager/bussningar, skadar inte heller.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Gammal husbil ut i världen!!??

Hej JANKRO!

Vad det är som får mig att veta det? Är ju ditt svar:D

Men hur som helst, då vet jag vilken fläta du menar, problemet är bara, att där sitter ingen fläta, i vart fall inte på min.
Där har förra ägaren dragit en vanlig kabel (tunn sådan), den är skruvad i växellådan, och i andra änden in i ett kontakstycke, ser väl inte helt hundra ut om man säger så, jag ska byta till reglementsenlig fläta, om jag nu bara hittar var den änden på flätan ska skruvas i karossen, jag hittar inget hål där originalflätan varit fastskruvad, men det löser sig. Och dessutom enligt din rekommendation ska jag även kolla allt annat du skrev.

Snart har ni övertygat mig-- jag drar till Frankrike med min "gamla härk":wideeyed:

PS: JANKRO-jag har bytt till svindyr växellådsolja och kollat nivån, och den ligger nu någonstans mellan markeringen (som du kallar) ny markering och "frågetecknet", hittils har det fungerat bra, och jag tycker nog att det är mer lättväxlat nu, måste bero på svindyr olja:twitcy:eller inbillning kanske:p



vägkung
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Gammal husbil ut i världen!!??

Egentligen är det inte så noga var den gamla flätan sitter. Sätt en ny där det passar och låt den gamla sitta. Detr viltiga är att du har god kontakt mellan startmotor och chassiet/minuspolen på batteriet. Och som tidigare sagts även mellan plupol och startmotoranslutningen.
// Göte J
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Gammal husbil ut i världen!!??

Hej på er!

Idag har jag fixat dit en ny jordfläta mellan motorn och karossen, jag kollade, och gjorde rent alla anslutningar och använde kontaktspray.
Vid provstart snurrade startmotorn som den ska göra:spinny:jordfel förut alltså.

Nu återstår bara att fixa ojämn verkan på bakbromsen, sen ska jag till besiktningen och "släcka 2.an"

Synd bara att säsongen är slut, för jag skulle egentligen ha bytt kamrem och vattenpump, men det får bli till nästa säsong.
Är det någon som har en arbetsbeskrivning på kamremsbyte till min Fiat Ducato diesel 88:a?

vägkung
 
F

F.d. 50334

Guest
Sv: Gammal husbil ut i världen!!??

Var inte rädd för att dra ut i världen med en gammal bil.
Har själv bara erfarenhet av gamla Saabar från 2-takts 95:eek:r till första generationens 900, jag har varit i Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Littauen, Polen ,Tjeckien, Tyskland , Holland, Belgien, m.m utan problem. Att ha med sig en massa reservdelar tycker jag är meningslöst , om något går sönder är det aldrig just det man har med sig, däremot verktyg. Något som däremot är bra och ha är kontakter, om man skulle råka illa ut.

Själv har jag nyss köpt en Elnagh Magnum 660 SL 89:a, 11.000 mil och planerar att dra till Spanien om något år för att bli där 6-9 månader och som det känns nu räds jag inte en sådan resa. Varför skulle jag det ?
För att vända tillbaka till Saabarna : Folkhemmet körde ut i Europa på 50 och 60talet med 2-taktare så varför inte göra det idag med en välskött bil oavsett märke ?

Gå gärna in på dreamtrip.se och läs om två fantastiska människors resa/resor i en Saab 900 og med Toppolacamper på !

Mvh Ulf Stensson
 
F

F.d. 19677

Guest
Sv: Gammal husbil ut i världen!!??

Hur byter man generatorremmen på en 1.9 dt 1991
 
Toppen