• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring - behöver hjälp och råd!

F

F.d. 1530

Guest
Hej!
Vad jag förstår så är det stor brist på möjligheten att vinterförvara sin husbil eller husvagn. Jag funderar på att bygga en hall för ca 50 platser, men det är klart att det är en stor investering! Jag går därför ut med detta till alla er och undrar om ni tror att det finns ett behov för detta!! Jag undrar några saker:

- Tror ni det finns behov för detta?

- Hur långt är ni beredda att köra för att förvara er husbil? Jag tänker mig att husbilen kan förvaras där året om, så man slipper ha den "hemma på gatan" eller i trädgården. Man kan ju då parkera sin vanliga bil där när man skall ut på tex en helgtur. Men frågan är alltså hur långt ni är beredda att köra?

- Hur mycket får en plats kosta per år? Jag förstår att det skall vara så billigt som möjligt, men samtidigt måste det ju "gå runt".

- Jag tänker mig en ganska enkel lokal där varje "hyresgäst" har sin egna p-plats utan möjlighet att "komma in till grannen". Lokalen skall vara oisolerad och utan vatten eller el. Man har sin egna garageport och har nyckel/lås till denna. Min tanke är att inte ha betongplatta, men givetvis ett bärlager med duk som gör att fukt inte tränger upp. Tycker ni att detta är OK, eller behövs något mer "lyxigt"?

- Har ni några andra råd eller tips så tar jag tacksamt emot dessa!

Stort tack på förhand!
Calle
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Vinterförvaring - behöver hjälp och råd!

Alla har väl olika önskemål. Jag hade velat ha uppvärmt, tillgång till el (eller en elektrifierad laddbox till batterierna) och gärna avfuktat. Men konceptet med separata garageportar är nog attraktivt. Stora portar är dock dyra. Frågan är vilket som blir mest kostnadseffektivt, en massa portar och lite golvyta, eller större golvyta så man får som en korridor att köra på och boxar att stå i, med en stor port i änden.
Kunde man sen ordna en tömma/fyllaplats utanför så vore det ju perfekt, så man bara kan ta sin bil och fylla vatten på plats, köra en runda och sen tömma och ställa in den igen när man är nöjd.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Vinterförvaring - behöver hjälp och råd!

Okej, på begäran ska jag svara mer på frågorna en och en.

1. Det tror jag beror helt på vilket område vi snackar om. Långt ute på landet är det nog tveksamt om det kan finnas behov för så många platser på samma ställe, men närmare tätorterna, särskilt dom större, kan det nog finnas ett större behov.

2. Är det bara frågan om vinterförvaring kan man nog ha den i värsta fall uppåt 10 mil bort, om man tycker faciliteterna är värda resan. Ska man ha den, som du föreslog, året om, så tycker jag nog att det är max kanske 3-5 mil. Vill man dessutom greja med husbilen när man inte är ute och åker skulle nog jag säga max 1-2 mil bort.

3. Kanske nån tusenlapp för ouppvärmd förvaring utan faciliteter enbart vinterhalvåret, upp till kanske 4-5000 för helåret om det är uppvärmt och avfuktat. Sen kanske man kan betala elen själv med egen mätare utöver det, om det skulle finnas el.

4. Se mitt förra inlägg.

5. Jag tyckte jag kände mig jävligt smart när jag föreslog tömnings/fyllningstation i anslutning till förvaringen, det finns ju fantastiskt fina myntautomater till det numera. Sen krävs det ju förstås nån form av vaktmästare som håller koll på det, går igenom lokalerna nån gång i veckan och kollar så allt står rätt till och allt fungerar osv.
Sen tycker jag att det skulle vara fint med tillgång till larm i byggnaden, men det är ju frågan om hur görbart det är, när 50 olika personer ska ha tillgång till den.

Hoppas mina svar är till fyllest, lycka till!
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring - behöver hjälp och råd!

Vi hyr plats i ett maskintält året runt. Kostnad 3-4000 per år, ca 4 mil hemifrån. Ingen ström och inget vatten men det är ok. Vi är nöjda med den platsen. Slipper ju regn och snö på bilen. Kommer åt den året runt.
Med vänlig hälsning, Noynoy
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterförvaring - behöver hjälp och råd!

Har man utrymme på gården är den bästa och billigaste lösningen att låta bygga egen förvaring. För den som likt mig använder bilen flitigt även vintertid ter det sig som den enda rimliga lösningen. En carport likt denna (7 x 3.5 x 3.5-4m) lär nog gå få byggd för 20 - 30' SEK. Blev mycket billigare för mig eftersom jag hade en del material sedan tidigare och gjorde en betydande del av arbetet själv.

IMG_3542 (Large).jpg

aake
 
F

F.d. 1530

Guest
Sv: Vinterförvaring - behöver hjälp och råd!

Stort tack för all input!!
 

Snigel Forsberg

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
16078
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring - behöver hjälp och råd!

Hej
Letar efter vinterförvaring inomhus till vår husbil i Göteborgs området och hittade din tråd.
Blev det någon hall? I så fall vart ligger den och vad kostar det för vintersäsongen?
Mvh Julia
 
Toppen