• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla ihop 2 batterier ?

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Hejsan!

Tänkte koppla ihop två batterier för att kunna stå längre utan el och har några frågor ang detta?

1. Hur kopplar man för att öka kapaciteten? Serie eller parallell ?
2. Kan man koppla ihop batterier av olika kapacitet?
3. Vad behöver jag för kablage för hopkoplingen?


Jag har idag ett 95Ah och ett 105Ah som jag tänkte koppla ihop ? går det och finns det någon risk för att man förstår batterierna ?
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Koppla ihop 2 batterier ?

1. Parallelt annars får du 24Volt.

2. Det går men bäst är om du har två likadana batterier.

3. Det beror på din belastning men minst 16 kvadrat. Om du kopplar på en omvandlare så måste du gå upp drastiskt.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Koppla ihop 2 batterier ?

Tack för era svar, någon som kan visa en förenklad skiss på hur batteri 1 och 2 kopplas ihop och vilken kabel som används ?

ska det kopplas som på denna bild fast med 2 batterier ?
 

Bilagor

  • rehcs.jpg
    rehcs.jpg
    55 KB · Visningar: 1.190
Senast ändrad:
F

F.d. 3337

Guest
Sv: Koppla ihop 2 batterier ?

Det är rätt att koppla som på bilden men elektrikt sätt är det samma sak om du ansluter på första eller sista plus och minuspolen så det spelar ingen roll.
Alltid plus för sig och minus för sig, aldrig blanda de två.

Tänk på att batterierna måste ha samma status, om du exempelvis kopplar ihop ett gammalt halvtaskigt batteri med ett nytt så kommer båda batterierna att vara i kondition som det gamla batteriet.

Den högsta strömmen som flyter i kabeln är nog den som kommer när batterierna laddas om du inte kör en kraftig omformare från 12-230V.

Laddströmmen eller förbrukningsströmmen ökar inte för att du har två istället för ett batteri utan bara tiden som du kan utnyttja batterierna, så det går att använda samma kabel som du har till det befintliga batteriet om det inte är långt avstånd mellan batterierna då ska du nog gå upp en area.

Tabellen som visas tidigare tar ingen hänsyn till hur stora batterier du har utan endast hur mycket ström som flyter genom kabeln.
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Koppla ihop 2 batterier ?

Visst ökar laddströmmen om man laddar två parallellkopplade batterier jämfört med ett. Om laddströmmen är 7 A vid laddning av ett batteri blir laddströmmen 14 A vid laddning av två parallellkopplade om man bortser från ökat spänningsfall i ledningarna och under förutsättning att laddaren kan leverera den större strömmen. 7 A till varje batteri. Det betyder att man laddar med 14 Ah i timmen istället för med 7 Ah i timmen. I ledningen mellan batterierna blir strömmen 7 A. Om man kopplar till plus på ena batteriet och till minus på det andra så får båda batterierna samma ledningslängd till laddaren.

Birger
 
Toppen