• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

blä för Bengt i Örkelljunga

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 53194

Guest
vill bara varna alla för fukt testerna. för ett år sedan köpte vi en bil hos Bengt i Örkelljunga. den blev fukt testad och godkänd. nu ett år senare testade vi den hos en annan verkstad och då märkte han att bilen bla är helt upprutten i bakdelen, en skada som omöjligt kan uppkomma på ett år.han upptäckte heller inga andra stickhål efter tidigare tester, så frågan är om det gjorts någon test tidigare. detta är inte första gången vi hör detta hända hos Bengt. problemet är att nu står vi med en fukt skadad bil som kommer kosta många tusen kronor att renovera. aldrig mer affärer med Bengt i Örkelljunga.
 
F

F.d. 53194

Guest
Sv: blä för Bengt i Örkelljunga

ska ta kontakt med dom, men tidigare erfarenheter visar att det spelar ingen roll dom tar inget ansvar, garanti tiden är ute.husvagnen vi hade tidigare klarade deras fukt test vid försäljning men det visade sig att den var helt slut i ena väggen.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: blä för Bengt i Örkelljunga

ska ta kontakt med dom, men tidigare erfarenheter visar att det spelar ingen roll dom tar inget ansvar, garanti tiden är ute.husvagnen vi hade tidigare klarade deras fukt test vid försäljning men det visade sig att den var helt slut i ena väggen.

Och du väljer alltså att handla på samma firma en gång till trots dina tidigare erfarenheter? Och låter garantitiden gå ut innan du kollar bilen hos någon annan?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: blä för Bengt i Örkelljunga

Jag tycker det här är en tråkig rubrik. Vi ska absolut kritisera och kommentera handlare, men rubriceringen på denna tråden skapar inte förtroende för trådskaparen. Särskilt inte när det gäller en handlare som generellt fått mycket goda vitsord från oss konsumenter. Jag har aldrig handlat av BiÖ. Men jag känner många som gjort det och är väldigt nöjda.

:-/<rister
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: blä för Bengt i Örkelljunga

vi har köpt tre husbilar från Bengt och har aldrig haft några problem,men du har kanske köpt bilen i befintlig skick,för det säljs många utan garanti,jag tycker att du kunde ge upp årsmodel mm.

Vänliga hälsningar Berra
 
F

F.d. 53194

Guest
Sv: blä för Bengt i Örkelljunga

Och du väljer alltså att handla på samma firma en gång till trots dina tidigare erfarenheter? Och låter garantitiden gå ut innan du kollar bilen hos någon annan?

om du läser allt så står det att vår husvagn som såldes efter att den stått hos biö ett par månader var fukt skadad så du tycker på fullaste allvar att man ska fukt testa hos en annan handlare innan 3 månader har gått när fordonet säljs med godkänd test..
 
F

F.d. 53194

Guest
Sv: blä för Bengt i Örkelljunga

vi har köpt tre husbilar från Bengt och har aldrig haft några problem,men du har kanske köpt bilen i befintlig skick,för det säljs många utan garanti,jag tycker att du kunde ge upp årsmodel mm.

Vänliga hälsningar Berra

bilen tillhörde inte dom bilarna som står på baksidan utan garantier om det var det du trodde.
 
F

F.d. 53194

Guest
Sv: blä för Bengt i Örkelljunga

jag känner också ett par som handlat där som inte är nöjda både med nytt och beg
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: blä för Bengt i Örkelljunga

så du tycker på fullaste allvar att man ska fukt testa hos en annan handlare innan 3 månader har gått när fordonet säljs med godkänd test..

Efter ha läst hur husbilköpare blir blåsta.
Ja, jag lånade fuktmätaren och tog stickprover,och såg att jag fick samma mätvärde som protokollet.Ja,jag åkte till en annan firma efter en månad och fukt testade och jag var med under testen.

Jag litar inte på dessa hästhandlare efter allt negativt man läst dom sista åren.

Bosse.

Ps.Nästa gång jag köper bil kommer jag att ha en jurist med när avtalet skrivs minsta problem efter leverans går bilen tillbaks helt enligt avtalet jag skriver med handlaren annars blir det inget köp.
 
F

F.d. 53194

Guest
Sv: blä för Bengt i Örkelljunga

Jag tycker det här är en tråkig rubrik. Vi ska absolut kritisera och kommentera handlare, men rubriceringen på denna tråden skapar inte förtroende för trådskaparen. Särskilt inte när det gäller en handlare som generellt fått mycket goda vitsord från oss konsumenter. Jag har aldrig handlat av BiÖ. Men jag känner många som gjort det och är väldigt nöjda.

:-/<rister
Så då menar du att bara för att de flesta blir bra bemötta hos BiÖ så kan inte jag och några till bli dåligt bemötta eller klaga. Det är inte så jäkla kul att köpa en husbil för en massa pengar och sen vid upprepade tillfällen behöva köra tillbaka till BiÖ för att dom inte gjort vad dom skulle på bilen. Men om dina vänner klarat sig så är det bara att gratulera.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: blä för Bengt i Örkelljunga

Det är mycket svårt att mäta om en bil har röta, det är inte det samma som fukt. Dom flesta fuktmätarna mäter den lägre resistiviteten som vatten har. Resistiviteten i vattnet beror mycket var vattnet kommer ifrån.
Vanligt regnvatten som är det största problemet har en högre resistivitet.

En bil som fukttestas kan vara rutten men ha stått innomhus och vara väldigt torr, då kan man inte mäta om den har fuktskador. Resultatet kan vara tvärt om om man mäter en regnig dimmig dag då luftfuktigheten ligger väldigt högt och husbilen körs ut varm och får kondens.

Man skall nog inte beskylla försäljaren av fusk , det är mycket möjligt att han har testat den med ett gott resultat.

Montera ner där du har fått dom högsta resultaten med fuktmätaren och se hur det ser ut i verkligheten. Det kanske inte alls är fuktigt eller ruttet.

Om jag mäter en husbil här hemma så blir det inget utslag alls med en luftfuktighet under 30% och 40º varmt som vi har just nu.

En sådan här test skulle för bästa resultat göras en varm sommardag under tiden man sprutar vatten över husbilen för att se om resultatet ändras under fönster och vid takluckor m.m. Men man kan fortfarande inte mäta om husbilen har haft tidigare fukt. En mögeltränad hund skulle vara det bästa instrumentet för fukttester.
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: blä för Bengt i Örkelljunga

Så då menar du att bara för att de flesta blir bra bemötta hos BiÖ så kan inte jag och några till bli dåligt bemötta eller klaga. Det är inte så jäkla kul att köpa en husbil för en massa pengar och sen vid upprepade tillfällen behöva köra tillbaka till BiÖ för att dom inte gjort vad dom skulle på bilen. Men om dina vänner klarat sig så är det bara att gratulera.

Som jag skriver ska vi absolut kritisera och kommentera handlare. Det kan alltid bli fel. Däremot tycker jag att din rubrik är förbaskat tråkig och försämrar både ditt utgångsläge och ditt budskap.

:-/<rister
 
F

F.d. 53194

Guest
Sv: blä för Bengt i Örkelljunga

Det är mycket svårt att mäta om en bil har röta, det är inte det samma som fukt. Dom flesta fuktmätarna mäter den lägre resistiviteten som vatten har. Resistiviteten i vattnet beror mycket var vattnet kommer ifrån.
Vanligt regnvatten som är det största problemet har en högre resistivitet.

En bil som fukttestas kan vara rutten men ha stått innomhus och vara väldigt torr, då kan man inte mäta om den har fuktskador. Resultatet kan vara tvärt om om man mäter en regnig dimmig dag då luftfuktigheten ligger väldigt högt och husbilen körs ut varm och får kondens.

Man skall nog inte beskylla försäljaren av fusk , det är mycket möjligt att han har testat den med ett gott resultat.

Montera ner där du har fått dom högsta resultaten med fuktmätaren och se hur det ser ut i verkligheten. Det kanske inte alls är fuktigt eller ruttet.

Om jag mäter en husbil här hemma så blir det inget utslag alls med en luftfuktighet under 30% och 40º varmt som vi har just nu.

En sådan här test skulle för bästa resultat göras en varm sommardag under tiden man sprutar vatten över husbilen för att se om resultatet ändras under fönster och vid takluckor m.m. Men man kan fortfarande inte mäta om husbilen har haft tidigare fukt. En mögeltränad hund skulle vara det bästa instrumentet för fukttester.
när vi tittat väldigt noggrant på test protokollet finns det en liten liten markering precis där skadan är men ingen anteckning. trycker du fingret mot skadan så är det alldeles mjukt. finns även ett par ställen till som mäter extremt höga värden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen