• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Webasto

K

Kyros-2

Guest
Vår nya husbil/camper - Kyros-2, s.k. “plåtis” - har som extra utrustning en Webasto diesel värmare tillsammans med 120 liters dieseltank. Har någon erfarenhet av detta?



Såvitt vi ytligt förstår är fördelarna att man får svensk gasol att räcka mycket längre vid långa utlandsfärder eftersom värmaren drar diesel som finns överallt.



Nackdelarna är troligen att värmaren är högljudd och stör både oss och grannarna på campingen. (Vi övernattar nästan alltid på campingar men använder då mest ett el-element på nätterna, såvida det inte är frostgrader.)



En biprodukt blir dock att vår husbil får en lång körsträcka utan tankning om man inte använder värmaren … borde väl bli upp mot 140 mil på en full tank.



Kyros-2 / LS & BK
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Webasto

Grattis, du har ju bara fördelar, högljudd, absolut inte, använd din värmare så mycket som möjligt det mår den och din h-bil bara bra av!

Mvh
Pilot
 
K

Kyros-2

Guest
Sv: Webasto

Tack till både "pilot" och "Leifw". Det verkar ju som om Webasto är en tillgång. (Har viss erfarenhet efter en bensin sådan i en personbil tidigare.)

Vilken typ av Webasto vi kommer att få har jag inget begrepp om ... att fråga försäljaren är totalt meningslöst.:)

Värmer den även varmvattnet? Och kylvattnet i motorn? Det sistnämnda vore ju rena önskedrömmen.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Webasto

se till så du får en vattenburen värmare,, så värmer den kylvattnet,,du ska vara med från början här,,du kan lägga till att du kan starta den med telefon så slipper du sätta tiden manuellt,,detta tycker ja själv är de bästa,,drar lite diesel ock värmer upp de du vill,,,
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Webasto

Wabaston har ljuddämpare och visst låter det om den utomhus, men det beror också på hur kallt vädret är, dvs högre ljud om mer fart i spisen. Inget störande.
Inomhus hör du bara fläkten och den tickande bränslepumpen. Men som vanligt beror det på hur tyst allt annat är.
Bra val av dig! Inga stora P11-or
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Webasto

Grattis till Webaston! Hoppas det är en DualTop - i så fall har du både värmen och varmvattnet på värmaren. Drar snålt med diesel, c:a 2 dl/tim vintertid, och är ungefär lika "ljudlig" som motsvarande gasolpanna. I alla fall vår subjektiva erfarenhet. Dagens dieselvärmare är därtill sparsamma på strömmen, speciellt i jämförelse med "gamla" dieselvärmare som var riktiga "strömtjuvar".

Hör av dig, gärna per mail, om du har frågor eller vill veta mer om mina erfarenheter av dieselvärme.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Webasto

:) Hei.
Det er et godt valg etter min mening.

Vår "Plåtis" er utstyrt med en Truma Combi varmer som yter 6kw samt varmer vann.
Den gir oss varmtvann på et øyeblikk og holder innetemperaturen på topp.

Dieselforbruket er lavt, og gassforbruket vårt er som følger; etter 26000 km bruk, kun
høst og vår, har vi brukt 7 kg gass. (Vi har komprressor kjøleskap som går på 12v.)

Kan anbefales :)

Hilsen Atle.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Webasto

För att få lite mer reda i tråden.
Webasto dual top och Truma Combi D6 är centralvärmepannor, vilka värmer boutrymmet och tappvarmvattnet. För att värma motorn fungerar dessa däremot inte, i vilket fall inte i standardutförande.

I min nuvarande bil (och i den kommande) finns både en sådan centralvärmepanna och dessutom en dieseldriven motorvärmare (vilken även värmer upp bilens förarhus). Både/och nödvändigt för att kunna använda bilen vid fricamping under norrländska vinterförhållanden.

I min bil får centralvärmepannan ström från bodelsbatterierna medan däremot motorvärmaren (vilken aldrig behöver gå mer än lite drygt 30 min) är kopplad till startbatterierna.

aake

PS. Ser att en fråga om avgaser dykt upp medan jag skrivit. Till skillnad mot i en bilmotor så sker en fullständig förbränning i värmaren, utom i början av startfasen innan värmaren uppnått arbetstemperatur.
Avgaserna som luktar svagt av stearin (om man sätter nosen alldeles intill) blåser från min Truma Combi D6 ut genom denna "Avgaskamin" i bilens sida:

IMG_3301.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Webasto

Min dieselvärmare är typen som värmer motorns kylvatten samt förarhytten därför tar den lite mer ström än en som bara ger luft, ström får den av bilbatteriet så jag använder inte den som huvudvärmare för husbilen.
Jag använder den nästan alltid före start det skonar ju motorn då den redan är varm av dieselvärmaren, dessutom så försvinner all kondens på rutorna.
Återigen med risk för att bli tjatig...jag skulle inte vilja vara utan d-värmaren och skattar den väldigt högt på skalan vad jag tycker man skall ha som standard i en husbil.

//Pilot
 
Toppen