• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Takfläkt 12v

Gråbo

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Västerås
HBK-Nr
4836
Medlemskap
2022
Har någon erfarenhet av Omni-vent's taklucka med inbyggd 12v fläkt?
Eftersom vi sällan står på el är AC inget alternativ. ;)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Takfläkt 12v

Jag är av en annan åsikt.
Vi hade en sådan fläkt i vår förra husbil och har nu en bodels-AC i vår nuvarande.
Vi har inte haft någon större nytta av vår bodels-AC då den kräver 230V-anslutning och vi står oftast utan den möjligheten.
När vi har 230V-anslutning så är ofta säkringen på 4A vilket inte räcker för AC:n.

Vi hade betydligt mer nytta av 12V-fläkten för att t.ex. på kvällen blåsa ut den varma luften eller blåsa in sval kvällsluft.
Vi saknar den!
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Takfläkt 12v

Man skulle ha en kanalfläkt som tog luften under bilen och spred den i bodelen. Luften under bilen är ju svalast.
Annars har ja en fläkt som köptes på Netto av alla ställen. Kostade ett par hundringar den påminer om fiamas takfläkt. Den som man hänger i tack luckan, går på 12v eller 8 st 1,5v batteri. Vi ställer den på golvet så den svalaste luften börjar cirkulera fungerade mycket bra i kroatien nu i år.
Så mitt råd till dig Gråbo köp den.

:wub::yes:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Takfläkt 12v

Vi hade också en sådan fläkt i vår förra husbil och den fungerade utmärkt att snabbt dra ut den varma luften. Den är dock alltför högljudd att ha ingång på natten.

I den nuvarande har vi ingen fläkt eller AC i bodelen, vi tycker det fungerar bra ändå bara genom att öppna takluckan och ställa tvärdrag. Kostnaderna motsvarar inte den eventuellt förbättrade komforten, som vi upplever det.
 
F

F.d. 53053

Guest
Sv: Takfläkt 12v

Hej vi har en sådan i vår HB den funkar kanon efter som man både kan kör så att den suger ut varm luft (innan vi går till sängs) sen på natten kör man så den suger in sval luft ena nackdelen är att viner men det är bara att slå till dövörat :p:
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Takfläkt 12v

Man skulle ha en kanalfläkt som tog luften under bilen och spred den i bodelen. Luften under bilen är ju svalast.
Annars har ja en fläkt som köptes på Netto av alla ställen. Kostade ett par hundringar den påminer om fiamas takfläkt. Den som man hänger i tack luckan, går på 12v eller 8 st 1,5v batteri. Vi ställer den på golvet så den svalaste luften börjar cirkulera fungerade mycket bra i kroatien nu i år.
Så mitt råd till dig Gråbo köp den.

:wub::yes:

Hur stor är den fläkt som du köpte på Netto? Kan du lägga upp en bild? Var det länge sedan som dom sålde den?
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Takfläkt 12v

Vi har idag en bodels AC men som många andra står vi oftast utan 230.Jag har tänkt att ersätta AC:n mot en 12v takfläkt som jag tycker räcker för oss.Vi hade en sådan i vår förra bil och fungerade utmärkt.Står nu i Marotta Italien, 30 grader,ingen AC,strömen räcker inte.
Anders.B
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Takfläkt 12v

OT .Tack Julian men vi gillar värmen.Det regnar just nu så det är ganska skönt.
Anders:)
PS Har varit i Mondavio och dom flesta andra byar i regionen.DS
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Takfläkt 12v

Vi har en sån Turbo vent ihop med en MidiHeki, men det är ingen bra lösning. Den kan inte vara monterad under färd. Bra med möjlighet att använda batteri på bordet eller där strömuttag saknas.
 
Toppen