• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår greklandsresa

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Vår greklandsresa

Hej Birgitta och Rune!

Tror ni citerat fel! det är trådskaparen som ska köra kusten ner genom Kroatien, Montenegro och Albanien!!

Vi åkte motorväg från Ljublana till Zagreb vidare till Belgrad, och sedan ner över Makedonien och var till slut framme i Grekland!!!

Ha det gött, familjen Åhnbrink
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Vår greklandsresa

Hej,igen!

Onsdag eftermiddag nådde vi vårt första mål i Grekland, Camping Santa Mavra på ön Lefkas.

Anledningen att vi inte skrivit förrän idag lördag, är att jag och Kristina,varit lite trötta efter resan. Det krävs lite jobb med att få wifi uppkopplingen att funka. Antingen får man sätta sig på campingens lilla taverna, eller som jag idag kommit underfund med att det funkar i husbilens sittgrupp om jag öppnar fönstret över bordet. Ibland är det det lilla som gör det.

När vi kom fram välkomnades vi av HBK:arna Marita och Gunnar. Deras "gamla" plats var ledig och vi tog den. Det innebär att vi är placerade ca. 3 meter från havet. Mornarna och kvällarna är fantastiska med lugnt och nästan stilla hav.

Vi blev också välkomnade av Lisbeth och Boo med hunden Max. Naturligtvis också HBK:are.

Igår, fredag åt vi alla tre paren gemensam måltid på granntavernan. Mycket trevlig uppsluppen kväll, där både det ena och andra dryftades.

Resan hit blev 300 mil lång. Grekiska gränsen nådde vi efter 4 övernattningar.

Första övernattning i Hannover, andra i Tittmoning, båda i Tyskland.

Tredje övernattning blev på AutoCamp Punta Povile i Kroatien.

Fjärde I Albanien på Camping Albania.

Ytterligare en övernattning blev det utanför Ioannina i Grekland.

Vägstandarden har varierat mycket, från praktiskt taget obefintlig till alldeles utmärkt.

Bäst var motorvägen genom delar av Kroatien. Sämst var det i södra Albanien och i delar av Montenegro.

Finns kanske någon som undrar om vi kan tänka oss att göra om resan. Svaret är ja, dock inte genom all a dessa länder, utan det får bli över Italien och sedan färja till Grekland. Det lutar åt att även hemresan blir med färja till Italien.

Resan som sådan har för oss varit en stor upplevelse. Vi vill absolut inte ha den ogjord. Vi har överlag träffat trevliga och hjälpsamma människor.

Vi var inför start nyfikna på i synnerhet Albanien. Eftersom vi inte valde kustvägen i Albanien, så gick vi nog miste om allt det vackra som denna väg kan erbjuda.

Vi stannar på Santa Mavra ytterligare någon dag, sen får vi se vart det bär.

Eftersom campingen är omgiven av höga bergknallar känner vi oss lite inlåsta. Vi är vana vid att kunna gå och cykla för motionens skull. Visserligen gjorde vi en provtur med cykel idag till staden Nidri. Den turen vill vi inte göra om. Alldeles för branta och långa backar. Vi är ju inte längre några ungdomar. Det blev plums ner i havet vid framkomst. Skööönt.

Campingen här har erbjudit fantastiska dagar med jättefint väder, varmt badvatten (28 grader) och god mat.

Återkommer framöver när möjlighet till uppkoppling finns. Vi är ju än så länge bara i början av vår ca. 5 veckor långa resa.

Hälsningar från Kristina och Per, alias Fy & Bi.

PS. På förekommen anledning vill vi klargöra att "Fy och Bi" var ett danskt komikerpar för längesedan. Det betyder "fyrtornet och bivognen", som på svenska blir "fyrtornet och släpvagnen". Vi tog oss detta namn när vi hade husvagn. Sedan har behållit detta. DS.

IMG_5168.JPG
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Vår greklandsresa

Hej, igen!

På tisdagen 11/9 lämnade vi lite motvilligt Santa Mavra Camping på Lefkas. Platsen var helt underbar, men har man som de flesta andra ingen båt, känner man sig lite "instängd". Platsen är omgiven av väldigt branta backar.

Ännu ett TACK, till Marita o Gunnar, Lisbeth o Boo, för ert sällskap där nere.

Vi åkte vidare, först till Paleros för att hälsa på värdinnan på ett hotell vi bott på år 2000.

Sedan följde en natt på en liten sunkig camping söder om staden Mitikas. Där fanns dock en härlig liten strand där vi var alldeles ensamma. Vi hade som grannar ett par från Tirolen. De båda trättes högljutt hela tiden. Inget vidare att lyssna på.

Onsdag förmiddag gick färden vidare, denna gång norrut. Vi försökte hitta en plats för övernattning i Ioannina men gick bet på detta. Fortsatte vidare österut. På kvällen kom vi till Metsovo, en underbar liten stad högt uppe i bergen. Eftersom det inte var tillåtet att övernatta på torget, åkte vi vidare upp i bergen. Fann där en liten taverna som vi åt kvällsmat på. En portion med kyckling och en med korv. Väldigt stora portioner! Frågade om det var OK att övernatta på deras parkering. Det var det. 10 grader på morgonen när vi vaknade.

Åkte sedan ner till Metsovo igen för att titta, fotografera, köpa vykort och bröd. Brödet dubbelt så dyrt som på andra ställen, 2 €.

Åkte igår vidare till Thessaloniki. Mycket hektisk trafik inne i stan! Vidare till halvön Sithonia. Här har vi funnit en jättetrevlig camping på östsidan. Kommer f.n. inte ihåg namnet. Sitter i trädgården där jag har tillgång till wifi. Får se hur länge vi stannar här. Vädret är för tillfället lite sämre. En hel del moln.

Hälsningar till alla husbilsvänner, från Fy & Bi, med Per vid pennan och Kristina i plurret.:):)
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Vår greklandsresa

Det blev fel! Kan uppfattas som att de flesta andra inte har båt. Men det är ju precis tvärtom. De flesta camparna på Santa Mavra har båt, men inte vi. Förlåt så mycket! / Per.
 

ThomasG

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2024
Sv: Vår greklandsresa

Hej, hoppar in i tråden!
Gjorde 2008 och 2009 en uträkning på vad vår Greklandsresa kostade.
Bränsle 10.000:-
Färjor: TT + Ancona 6.500:-
Väg, bro och tunnelavgifter 1.500:-
Camping avgiftrer 5.000:-
Vin, öl och annan dryckjom för hemmabruk 3.000:-
Mat, restaurang samt lite diverse 15.000:-
Totalt för 5 veckor ca. 41.000:-

I år 2012 några tusenlappar dyrare men då var vi ute 6 veckor.
Det som går att påverka är ju camping, mat och dryckjom och kanske i någon mån bränsleförbrukningen.

Har ganska bra med statistik gällande Greklandsresor med husbil sedan 1989, varenda deciliter bränsle finns!

Är man nörd så är man!

Fy & Bi ha det bra nere i Grekland, det är ett häligt land!

ThomasG
 

ak615

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
3472
Medlemskap
2024
Sv: Vår greklandsresa

Hej , oj vad kul att se "vår" camping igen, vi stod "bredvid" er
 

Bilagor

  • Husbil Grekland del 1 545.jpg
    Husbil Grekland del 1 545.jpg
    1,8 MB · Visningar: 12
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Vår greklandsresa

Hej, vi sitter på en camping på Peloponessos. Har tidigare skrivit långa inlägg, men blivit av med dem när jag skulle lägga in dem. Försöker nu med detta.

Fy & Bi
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Vår greklandsresa

Lyckades tydligen!

Problemet är att när jag skrivit, ibland flera timmar, ska förhandsgranska så kommer campingens sida upp där man får trycka på en knapp "continue". Jag trycker och då försvinner allt jag skrivit. Håller på att ta "knäcken" på mig!

Om jag inte lyckas härifrån, får jag skriva sammanfattning efter hemkomst om ca. en vecka.

Hälsningar, Fy & Bi / Per
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vår greklandsresa

Lyckades tydligen!

Problemet är att när jag skrivit, ibland flera timmar, ska förhandsgranska så kommer campingens sida upp där man får trycka på en knapp "continue". Jag trycker och då försvinner allt jag skrivit. Håller på att ta "knäcken" på mig!

Om jag inte lyckas härifrån, får jag skriva sammanfattning efter hemkomst om ca. en vecka.

Hälsningar, Fy & Bi / Per

Tips! Skriv i anteckningar först och när du är klar med texten som du har sparat kopierar du den och klistrar in på HBK. Därefter kan du läggar in bilder och formateringar.
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Vår greklandsresa

Tack, SirMcLain!

Men var hittar jag "anteckningar"? / Per
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Vår greklandsresa

Hej igen, alla husbilsvänner!
Av olika anledningar, bl.a. på grund av kär broders bortgång hemma i Sverige, har det inte blivit något skrivet förrän nu i slutet på vår resa. Men vi ska försöka sammanfatta det hela.
17/9. Efter att ha suttit mestadels inne i bilen på Camping Rea i fyra dygn p.g.a. regnande till och från, tröttnade vi och drog vidare från Sithonia.
Synd att behöva lämna en alldeles utmärkt och trevlig camping, liggandes vid en lagun. Precis som på Santa Mavra på Lefkas, hade de flesta gästerna här båt. (hade kanske varit ett alternativ för Gunnar och Boo). Utanför lagunen fanns en egen liten arkipelag. Själva campingen var mycket välordnad och lummig med träd och buskar av all de slag.
Vi bestämde oss för att åka tillbaka till västsidan igen, där vi trodde vädret var bättre.
Första stopp blev på Lidl nånstans mellan Sithonia och Thessaloniki för bunkring.
På alldeles utmärkt motorväg, med 60-talet tunnlar och 4 vägavgifter på tillsammans 20,2 €, var vi vid solnedgången framme i Igoumenitsa. Åkte sedan därifrån söderut i skymningen till en by vid havet vid namn Plataria. Stannade och käkade pizza, greksallad och oktopus. Gott! Frågade killen som serverade om det var OK att stå på deras parkering över natten. Självklart blev svaret. Fick också deras password till wifi.
18/9. Efter frukost och kort promenad, gick resan vidare nästa morgon. Efter ha passerat Sivota och Perdika, var vi i höjd med Agia då vi såg en skylt, "Sarakino Beach". Detta har vid våra tidigare besök, då som charterresenärer, varit något av ett favoritställe. Vi visste också att vägen dit var bitvis smal och besvärlig. Detta tyckte vi redan då vi var där senast med motorcykel.
Vi bestämde oss för att göra ett försök. Vid två tillfällen körde vi fel och blev tvingade att vända på minimal yta i olivlundarna. Efter ett tag kände vi igen vägen till taverna "Agali". Eter en sista backe var vi på deras parkering. Ägarna (mor och dotter) gjorde stora ögon, de hade aldrig sett en husbil på sin parkering. Tavernan ligger uppskattningsvis 30-40 meter och många trappsteg över havet, med en förtjusande utsikt över den underbara stranden vid den turkosa havsviken nedanför.
Efter en svalkande och uppiggande frappé (vår absoluta favoritdryck), frågade vi dottern om vi kunde stå på deras baksida över natten. Svaret blev "stå så länge ni vill". Vi flyttade och knixade in bilen under ett valnötsträd, vilket senare skulle visa sig få konsekvenser. Mitt under nattsömnen kom en fruktansvärd smäll mot taket. Första tanken var att det var krig och att vi var beskjutna. När väl tankeverksamheten återvände till skallen, förstod vi att det var trädet som lämnade sina frön i form av stora valnötter. Och då menar vi STORA, mycket STORA.
19/9. Efter ha kört på våta vägbanor uppe i Thessalien, var bilen skitig. Vid tavernan fanns en vattenkran. Där kunde vi i vår hink hämta vatten som vi tvättade bilen med. Passade också på att själva duscha med vår 5-liters pumpbara dusch. Gick alldeles utmärkt. Rekommenderas!
Vi badade flera gånger de båda dagarna vi var där. Bättre ställe att bada på får man leta länge efter. Smolket i glädjebägaren är de många trappstegen upp. Men även sånt behövs efter allt stillasittande.
Efter lunch på Taverna Agali i form av spagetti bolognaise, greksallad, öl och vatten, tackade vi för oss. Tog emot deras visikort med e-mailadress. De ville veta hur det skulle gå för oss fortsättningsvis.
Vi körde till Parga, som vi är bekanta med sen tidigare och till Valtos Beach och en jättestor camping där. Stället var alldeles för "turistiskt" för oss och vi skyndade därifrån. Innan resan hemifrån hade jag (Per), sett att det finns en camping söder om Parga vid Lichnosstranden. Väl nedkomna för alla backar dit, kunde vi konstatera att detta kunde passa oss ett tag.
Platserna var många, det var bara att välja. Fick en jättebra plats precis vid stranden.
Eftersom presenning och matta blev instoppade våta och skitiga när vi gav oss av från Sithonia, blev det först till att spola dessa rena och hänga dem till tork. När de väl var torra, lades de på plats och vi kunde plocka fram de övriga pinalerna.
Dagen efter vid middagstid började molnen dra ihop sig och det började regna, och plötsligt var det som himlen var öppen. Jag tror aldrig vi har upplevt ett sådant våldsamt regn tidigare. Lärd av tidigare misstag rusade jag ut och blev dränkt, men sänkte ner ena benet till markisen, för att inte vattnet skulle samlas i markisduken. Och tur var väl det. Alla våra takluckor (3 st.) stängdes skyndsamt, trots detta hann det komma en del vatten in på vår säng, dock inga mängder.
Värre var det för en italiensk familj på fem personer med stor alkovbil. De var vid tillfället inte hemma. Alla takluckor hade lämnats öppna. Flera timmar senare kom de tillbaka och kunde ta del av förödelsen. Deras markis hade totalt kollapsat, men än värre måste de ha varit inne i bilen. Dem verkade trots allt inte ta det så allvarligt. Måste va skönt!
För vår del blev det till att göra om proceduren med att tvätta presenning och matta samt hänga ut sängtäckena till tork.
Efter regnet färgades havsvattnet gulaktigt efter allt skit som sköljdes ner dit. Trots detta fanns det folk som strax därefter badade i skiten. Bläääh!
Vi stannade på camping "Enjoy Lichnos" 6 dar. Vi trivdes mycket bra. Bekvämt, med nära till toa, dusch, disk, strandbar och minimarket. Det var för vår del också en fördel med nära till Parga. Dit gick vi en kväll, ca. 5 km. Sträckan räds vi inte, men alla backarna blev lite för mycket. Så det blev taxi hem 7 €, (tyckte vi var billigt). Det blev också med taxi, som vi åkte 2 gånger till, in till Parga.
25/9. Vi bestämde oss för att dra vidare. Hade via internet köpt hemresa Patras-Ancona. Innan färden ner till Patras på Peloponessos, behövde vi bunkra. Bestämde oss för att göra detta på Lefkas, och därefter kanske hitta nån camping där för övernattning. Vår färd gick denna gång på västsidan. Väl nedkomna till sydsidan,tittade vi på en camping i Vasiliki, denna föll oss inte i smaken, bl.a. för att de saknade wifi. Körde via trånga gator och gränder, nästan in mellan stolar och bord på tavernorna, ut i hamnen. Hade tänkt övernatta där, men bestämde oss för att på nytt hitta lämplig camping. Vid Poros stod en skylt "camping" åkte hela vägen dit ner, för att finna denna camping stängd.
Pratade med folk på en taverna vid stranden om det var OK att stå där för natten. Som vanligt var svaret "naturligtvis". Vi var jättehungriga och behövde äta upp våra inköpta fiskpinnar från Lidl. Dessa stektes på cementmuren vi stranden på vårt alldeles utomordentliga gaskök. Premiär för detta! (inköpt på Jula för extrapriset, 89 kr.) Grekiska jättepotatis delades och koktes under tiden i bilen. Allt blev nykommet och gott. Resterna åt en hungrig katt upp. Kaffet intogs på tavernan tillsammans med stor 3-stjärnig konjak. Därefter stupade vi i säng.
26/9. På morgonen väcktes vi av en mamma som skulle ha iväg barnen till skolan. ungefär samma procedur som i Sverige. Barn är barn och mammor är mammor. Åkte efter frukost uppåt på Lefkas östra sida. Tänkte på Marita och Gunnar när vi åkte förbi nedfarten till Santa Mavra. Tittade också efter Nikos bror på Kafenion, där han tidigare suttit och spanat in husbilar, för att lotsa ner dem på "rätt" camping. Han var inte längre på plats. Färden genom Nidri kändes ödslig. Inga turister. Somrarna där har vi tidigare upplevt som i en "myrstack". Stannade på en parkering vid hamnen i Lefkas stad för att käka. Lyckades hitta ett "fast food" ställe. Beställde varsin gyros pitta. Det som serverades oss var dock inte gyroskött utan killen hade stoppat i en souvlaki istället. Betyg: 1 av 5. Lika ödsligt som Nidri var också Lefkas stad.
Efter besöket på Lefkas åkte vi hela vägen ner till Anthirrio. Betalade broavgift 13.20 €. Åkte över den fina bron till Peloponessos. Väl över blev det en felkörning. Vi hamnade på motorvägen till Aten. Strax var det dags för vägavgift. Vi körde åt sidan för att förklara vår situation, men fick beskedet att vi inte kunde vända, utan det var bara att betala avgift, 7,90 €, köra tre mil till nästa avfart och där vända. Vi betalade, åkte ca. en km. Där fanns en mack som vi åkte in på. När det väl var fritt från båda håll, smet vi över på motsatta sidan. Samtidigt som det var skönt att snabbt ha löst problemet så skäms vi lite fortfarande.
Efter episoden "felkörning" åkte vi åt sydväst förbi Patra och Killini. Vi var ute efter att hitta en camping där vi tänkt stanna tills det är avfärd från Patras tisdag 2/10. Efter en hel del irrfärder fram och tillbaka, fann vi Camping Aginara. Här är vi nu. Stället är mycket bra. Som vanligt fann vi en plats ett stenkast från havet. Här finns Taverna, strandbar, minimarket och flera jättefina toaletter och duschar. Vi har också varit cyklandes in till grannbyn ett par gånger. Här är inte så "backigt" som på tidigare ställen. Det går också bra att bada på den mycket fina, nästan ödsliga sandstranden.
Vädret har nästan varit för bra de senaste dagarna. Vår första tid i Grekland låg temperaturen kring 24-25 grader. Sen vi kom till Aginara, har temperaturen legat kring 32 grader. Under markisen 36-37 grader dagtid. Vattnet i havet har vi mätt till 26 grader. Det är lagom tycker vi.
Eftersom jag haft stora problem bl.a på grund av dålig uppkoppling, att lägga in mitt "skrivande" på HBK, kommer jag inte att bifoga några bilder. Beklagar detta! Vet själv vad jag tycker om långa texter utan bilder! Men bilder kommer, om än inte förrän vi är åter hemma i Sverige och Skåne.
Tills dess får ni alla husbilsvänner, ha det så bra!
På återhörande!
Hälsningar, Fy & Bi (Kristina och Per)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vår greklandsresa

Mulig den heter Notepad eller Notisblokk (har selv norsk på min PC så jeg kan ikke gi oppskriften 100%) - mulig du kan holde nede fönsterknappen og trykke på R og i det lille fönsteret taste Notepad og trykke på Kjör :D
 
Toppen