• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiats Euro5 motor

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sammanfattning efter 450 mils körning med 130 Multijet 2.3L
Motorn är oerhört elastisk,protesterar inte eller ändrar ljud även om man kör i sexans växel med belastning.
Tycker att den går tystare än Forden 130HK !
Kraften är fullt tillräcklig.
Backen kan vara lite trög att få i men det verkar bli bättre och bättre.
Bränsleförbrukning vid första turen i Norge 0.89L/mil.
Andra turen som var på c:a 50 mil hamnade på 0.86
Bör sjunka ner mot 0.8 efter c:a 1000 mils körning !?

Jojje
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fiats Euro5 motor

Håller med dig Jojje till 100%.

En kanonmotor som presterar perfekt! Inget vridmonster som knäcker lådor utan man får dra den lite mer på växlarna bara.
Vi har en halvintregerad Eriba 697 som väger fullastad ca 3500kg (totalvikt 3850kg) och den tar runt 0.95 l/mil (i snitt)vid laglig körning (alltså när vi följer trafiken).
Tyst som tusan går den också, ja den funkar fint! Funderade ett tag på att "chippa" den, men nej det behövs verkligen inte!

Toppfarten är över 160km/h har jag hört:rolleyes:, fast det måste ju nån stolle ha testat på en avlyst autobahn. För så kör ju ingen ansvarskännande människa.

Hej
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: Fiats Euro5 motor

Vår nya motor på 3 liter 177 hk har inte alls samma mönster som era. Visserligen drar den bra på 1-5 växlarna men 6:an är bedrövlig. Vridet startar ju som bäst vid 1500 varv men under detta så dör motorn i motlut på 4%. Den sackar från ca 95 ner till 80 då stannar den, i med 5:an och så kör jag till hastigheten sjunker till 70 km/tim då dör den igen.
Toppfarten fullastad är ca 120 km/tim! Har testad den 2 gånger mot datorn; Inga fel! har bromstestat den en gång. Gav 156 hk och vrid på 360 nm. Den är så högt växlad att den skulle kunna räknas som 5+1 växlad. Dvs att 6:an är en ren överväxel.
Den har nu gått 1400 mil och drar 1,07 l/m.
Är klart besviken hittills - hoppas den "lossnar" som dom säger vid 3 000 mil!
:cool:
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Fiats Euro5 motor

Gav 156 hk och vrid på 360 nm.
- hoppas den "lossnar" som dom säger vid 3 000 mil!
:cool:

Hei!

Er dette effekt målt på hjulene eller beregnet i motor?
Er moment kurven på hjul eller beregnet i motor?.
Er effekt/moment kurvene korrekte ihht oppgitt fra Fiat?

Jeg har ikke på noen av mine husbiler merket noen forskjell ved 3000 mil. Derimot har jeg på alle sett en liten gradvis reduksjon i forbruk fra de var nye og opp til ca 1000 mil. Derfra meget stabil mht forbruk. Og jeg er super nøyd med 2,3 maskinen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fiats Euro5 motor

En kanonmotor som presterar perfekt! Inget vridmonster som knäcker lådor utan man får dra den lite mer på växlarna bara.

Det är oroväckande att nya 6-växlade lådor "knäcks"!

Fiats motorer har ju inte större vridmoment än en vanlig personbilsdiesel.
Min husbil har endast 400 Nm och min förra personbil 500. Man bör väl kunna bygga växellådor som är anpassade för vikt och styrka?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fiats Euro5 motor

Klart att det går att bygga "skottsäkra" växellådor, men de blir tunga och dyra. Jag tror att mycket av problemen med växellådorna i husbilar är oviljan att växla, det segas på högsta växeln överallt, i stället för att ha lite musiköra och höra när motor och drivlina trivs. :wideeyed:
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Fiats Euro5 motor

Har comfortmatic med 177hk nya 3,0l fiat motorn. Går mjukt på växlarna. Gått 1300mil fungerar perfekt, går bara bättre och bättre.
Har kört "riktig automat" i personbil ca 70000mil.
Vet att man måste släppa på gasen ibland för att motor/växling skall var optimal.

Bosse
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fiats Euro5 motor

Är det någon som vet om det är en "riktig" automat i de nyare fiat chassin, eller är det robotväxlad manuell låda?
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fiats Euro5 motor

Är det någon som vet om det är en "riktig" automat i de nyare fiat chassin, eller är det robotväxlad manuell låda?

Hej.


Fruns bil har "riktig" automat men jag upplever att robotväxlaad låda är trevligare att köra.
Det är min upplevelse, andra h-bilen med robot hos oss.
Båda har varit problemfria.

Leif
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Fiats Euro5 motor

Efter att ha läst åtskilliga inlägg här i HBK angående dåliga växellådor på husbilarna med Ducato motor måste jag bara ta reda på vad det är som orsakar dessa "haverier" med 6:an som inte vill stanna kvar eller andra växlar som inte vill gå in alls.
Jag kontaktade en verkstad i Malmö som är auktoriserade på Fiat Ducato bl.a.
Frågade om det var ett vanligt fel på Ducatomodeller att växellådorna var dåliga.
NEJ sa han. För en 5-6 år sedan hade man en del problem med de 5 växlade lådorna men de 6-växlade hade man inga eller väldigt få problem med.
Husbilarna har två saker som gör att växellådorna får ta lite stryk och det ena är vikten. Bilarna är tunga.
Den andra saken är att förarna inte använder lådan, man växlar inte ner när det börjar gå uppför utan man bara trampar plattan i mattan. Påfrestningarna blir då för stora och lådan kan gå sönder.
Motorn drar inte mindre diesel för att man kör på en hög växel i låg fart, det är bara att kolla på momentaförbrukningen i färddatorn så inser man att det är så.

Det går alltså inte att lägga i 6:an på morgonen och sen tro att den kan ligga i hela dagen.
Kontentan av allt detta är alltså att använda växellådan till det den är till för, VÄXLA!!! Segdra inte för att sen stampa på!
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Fiats Euro5 motor

Jag har den nya 148 hk motor i min carado T-448 .3850 kg jag är nöjd med motor .Vet inte om det är stor skillnad mot 130 hk motor då jag inte ägt en sådan.Men den är mycket följsam och behaglig och köra med maxlast.
 
Toppen