• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering

F

F.d. 55456

Guest
Jag har haft denna brev-växling med Q-park om hur man ska parkera sin HB på platser som dom sköter.


Om jag kommer med en husbil till er parkering vid knutpunkten i H-borg och ställer mig så att jag täcker 1½ plats hur ska jag då lösa avgiften?


Hej,
Man får aldrig stå utanför markerade platser. Man kan alltså inte parkera på två platser med ett och samma fordon, utan måste leta upp en parkering som är avsedd för denna typ av fordon.
Med vänlig hälsning
Q-Park AB

E-B B
Jag tror att du har missförstått frågan, jag parkerar med alla 4 hjulen på en ruta men fordonet är så långt att den täcker halv den bakomvarande rutan hur gör jag då? Jag löste 2st parkerings biljetter( altså för båda platserna som jag okuperade) till saken hör att 75% av parkeringen var ledig så om någon betalar för 2 platser men endast använder 1,5 måste det vara en god affär.

Hej,
Fordonet ska vara parkerat med alla 4 hjul innanför markeringen. Dock får den inte hindra framfart, t.ex. sticka ut i körbanan
E-B B
Har jag förstått er rätt att det räcker med att lösa avgift för en plats om jag bara har alla hjulen inom denna ( och att det inte spelar någon roll om platsen bakom inte går att använda?

Jag väntar nu svar på den senaste och återkommer fortlöpande.
MVH Bjarne
:mh4:
PS
OK Johan K det kommer som nästa fråga i kontakten
DS
 
Senast redigerad av en moderator:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Parkering

Jag följer tråden med största intresse. Det skulle också vara intressant och hör/läsa om hur de resonerar beträffande bil med släp, som också upptar mer än en plats. Q-park har ju hand om parkeringarna vid köpcentrum etc. där det kan vara naturligt att man, vid inköp av större varor, tar med sig släpet. Är det okej då det är två fordon?

Johan K.
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Parkering

Fick detta svar från Q-Park

Hej,
Ja, med tillägg att du inte får hindra någon annan att åka in på sin plats. Alltså att din ”bak” är in på en reserverad eller förhyrd eller tillstånds- eller handikapplats eller liknande.
Tillägg är att detta gäller på denna parkering, vid Knutpunkten i Helsingborg.
Med vänlig hälsning
Q-Park AB

Dom vill tydligen inte lämna några generella anvisningar utan tar det från plats till plats.
Så vi får väl fråga oss fram angående dom p-platser som är intressanta.
Med vänlig hälsning Bjarne
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Parkering

Det är det väl så att lagen säger en sak och fastighetsägaren en annan, och i detta fall vill fastighetsägaren ha kunder och tillåter en generösare syn på detta.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Parkering

Q-parks tolkning blir ju att enda sättet att parkera husbilen är inom rutan och med överhänget på något ställe där det inte hindrar eller tar en andra parkeringsplats. Bolagens benägenhet att utfärda avgift hänger på att många har nollavtal dvs lever endast på avgifterna.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Parkering

Jag tolkar svaret som att det är helt OK att parkera med baken ut över den bakomvarande parkeringsplatsen, men det är inte tillåtet om den bakomvarande platsen är något annat (väg, inkörsel, lastplats osv)
 
F

F.d. 1606

Guest
Sv: Parkering

Fick samma svar av p vakten i Lysekil. Hjulen inom rutan och överhänget inte trafikfarligt= godkänt.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Parkering

Jag tolkar svaret som att det är helt OK att parkera med baken ut över den bakomvarande parkeringsplatsen, men det är inte tillåtet om den bakomvarande platsen är något annat (väg, inkörsel, lastplats osv)

Tolkningsfråga , inte hindra någon att åka in på sin plats. Överhänget hindrar någon att använda platsen bakom husbilen.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Parkering

Tolkningsfråga , inte hindra någon att åka in på sin plats. Överhänget hindrar någon att använda platsen bakom husbilen.

Det är väl bara att läsa innantill: "reserverad eller förhyrd eller tillstånds- eller handikapplats eller liknande".
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Parkering

Första svaret var det jag citerade. Och parkeringsreglerna är som jag skriver. Det som nämns här är detta bolagets tolkning och välvilja. Det skulle aldrig hålla i en domstol.
 
Toppen