• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gör rent i vindrutetorkarbrunnen!

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
På delintegrerade HB med Fiat draghuvud av senare modell samlas gärna vatten i brunnen där vänstra sidans vindrutetorkaraxeln sitter.
Det kan inte vara speciellt bra att axlarna till vindrutetorkarna är dränkta i vatten. Om inte annat så bildas rost och bussningarna slits i förtid.

P1010398(1).JPG
Så här kan det se ut efter en regnskur. Problemet är att det finns ett dräneringshål som är för litet och det täpps lätt igen av löv, flygfän od.

P1010400(1).JPG
Dräneringshålet är kopplat till en slang som skall leda bort vattnat (den vita, mitt i bilden) som även den är alldeles för tunn.

P1010401(1).JPG
Så här ser det ut när allt är rengjort och man kan se genomföringen till dränaget.
En likadan sitter på höger sida, men där finns ingen vindrutetorkare så där ställer vattnet inte till det.
Ett tips i all välmening.
//W
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.798
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Gör rent i vindrutetorkarbrunnen!

Jag håller med sådana klantskallar!
Konstruktören har den personen jobbat förut på en spagetti fabrik?
Måste komma med en klanskallighet till, efter regn det händer ju någon gång här i Sverige så när du öppnar motor huven så rinner där en del vatten från luftintaget på motorhuven ner över oljestickan bland annat, vilket störande moment!
Mvh.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Gör rent i vindrutetorkarbrunnen!

Vi som var engagerade i Sållet tråden känner nog igen problemet :)

De flesta av oss som var med då tog nog saken i egna händer och byggde om och förbättrade konstruktionen. Själv har jag kvar just detta förtret...
Tänker borra upp hålet alt flytta det och sätta in en hylsa som man använder när man monterar kopplingar på prisolrör. Enklelt att skarva på med en slang och leda ut vattnet.
Blåser genom bef öppningar med tryckluft när jag tvättar bilen. Dom sätts igen av frön och vägdamm.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Gör rent i vindrutetorkarbrunnen!

Vi som var engagerade i Sållet tråden känner nog igen problemet :)

De flesta av oss som var med då tog nog saken i egna händer och byggde om och förbättrade konstruktionen. Själv har jag kvar just detta förtret...
Tänker borra upp hålet alt flytta det och sätta in en hylsa som man använder när man monterar kopplingar på prisolrör. Enklelt att skarva på med en slang och leda ut vattnet.
Blåser genom bef öppningar med tryckluft när jag tvättar bilen. Dom sätts igen av frön och vägdamm.

Tyvärr är det dåligt med plats på den lägsta punkten i brunnen (dubbelkrökta ytor). En större genomföring kommer nog att hamna högre än torkaraxeln så den blir utsatt för vatten ändå.
Det enda är nog att borra upp hålet och limma fast ett fäste för slangen på undersidan.
Skall fundera på saken.
//W
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Gör rent i vindrutetorkarbrunnen!

Var ute o titta på min bil, tyckte att hålet var lite större på den än på bilden, så var det rent o torrt också första gången jag tittat dit kört 75000 km.

Leif
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Gör rent i vindrutetorkarbrunnen!

Om man skruvar bort de triangelformade täckplåtarna på vardera sidan, vilket är mycket lätt gjort, så finns det inga problem att borra upp tillräckligt stora hål på lägsta punkterna i de två "brunnarna". Jag tgjorde 8 mm hål som bör räcka till för dränering. Någon slang eller nippel på undersidan anser jag vara överflödigt och blir alltför lätt igensatta av div "bös".
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Gör rent i vindrutetorkarbrunnen!

Hej. Om ni kör på vintern är det då inte risk att vindrutetorkararmen fryser fast?
 
Toppen