• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Baltikum 2012

F

F.d. 27875

Guest
Hej,

Tänkte skriva några rader om vår resa genom Estland, Letland och Litauen under tre veckor sommaren 2012.
Uppdateringstakten beror helt på tillgången på WLAN
Vi startade från Göteborg den 2a juli och for via Stockholm/Värtahamnen den 3e med Tallin-link till Estland. Åkte direkt till Tallinn City Camping och parkerade för två dagar.
Tallin erbjuder fina gamla gränder med grova gatsten och gott om historiska vingslag. Gott om restauranger med mat i prisklass €13 och uppåt. Typiskt hamnar man runt €20 per pers.
Vill även tipsa om cykel och gångvägen utefter kusten från Tallin och norr ut.
Tallinn City Camping, och även den andra campingen här i Tallin, erbjuder uppstälning i "industrimiljö". En asfalterad plan utanför en "hangarlänga" som inehåller dusch, tvätt, bastu och beach vollybolllan. Fritt WLAN i reseptionens närområde. Pris €4 per pers, €7 per bil, €11 per husvagn och €3 för elen. Här kan tömmas toatank (i hål i marken) men det verkar inte finnas någon dumpplats för gråvatten. Färskvatten kan fyllas.
Reseptionen kunde inte tipsa om vart man kan fylla gasol i Tallin. Någon som har en bra adress?
Annars har vi haft tur med vädret. Även dag två ser ut att bli bra utan regn, om än lite blåsig.
I morgon frtsätter vi mot Tartu.
 
K

Kyros-2

Guest
Sv: Baltikum 2012

Ser verkligen fram mot denna reseberättelse. Hoppas du/ni får många WiFi tillfällen. Lycka till på färden.

Kyros-2 / LS & BK
 
F

F.d. 27875

Guest
Sv: Baltikum 2012

Tack. Här kommer en liten dos till.
Torsdag 19/7
I morse lämnade vi Tallin, men först fyllde vi två tyska glasflaskor hos AS Propaan på adressen Betooni 3 till priset av 40 euro.
Tre timmars färd tog oss till Tartu, Estlands lästa stad med anor från 1030 och ett universitet med ca 20.000 studenter.
Vi parkerar för två nätter på hotel Kantri's camping. En uppställning mer i linje med vad vi är vana med:trädplantering med anslutningar på hotellets ytterväggen. Vatten finns men man får se till att ha egen slang. Priset är 15 euro per husbil. Dusch, toa och bastu finns i källaren.
 
F

F.d. 5095

Guest
Sv: Baltikum 2012

Hej Mickel !

Vi följer era inlägg här med största intresse då vi själva under augusti kommer att göra ung. samma tripp.

Det vore intressant att få veta vad dieseln kostar i dessa länder ?

Likaså tips på bra övernattningsställen.


Mvh

Lasse
 
F

F.d. 27875

Guest
Sv: Baltikum 2012

Hej Lasse,

Det var min tanke att blanda in praktisk info eftersom jag själv gärna vill ha handgriplig info och tips inför mina resor, så detta är mitt sätt att ge lite tillbaka till samhället.

20/7 Andra dagen i Tartu. Lite sämre väder och det kom tom ett litet regnstänk. Vi cyklade i dag in från Hotel Kantri (adressen är Riia 215, Räni, Ulenurme valda, Tartumaa) där vi haft bilen uppstäld på deras baksida. Det är knapt fem km in till centrum. Besök gärna turistinformationen på Stora Torget (Raejkoja Plats). Vi stälde cuklarna vid universitetsbiblioteket och promenerade runt på Toome Hill där vi besökte katedralruininen (€1.60 i inträde). I dag skulle det varit start på Tartus "medeltidsvecka". Vi hörde borgmestarens öppningstal, men sedan verkade det hela komma av sig. Alla de hundratals handlare (knallar som vi kallar dem i Göteborg) lös med sin frånvaro. Lite mer folk i rörelse jämfört med i går, men absolut inte trångt.
Efter promenad kring universitetet och pasta-lunch cyklade vi utefter floden och en bit in i bostadsområdena på norra stranden (höghus i miljonprogram-stuk). Tog oss sedan tillbaks genom att zickzacka genom bostadsområdena söder om floden tillbaks till hotellet/campingen. Här är de huvudsakligen villor och hus med en 20-talskänsla. Det är slående hur fina och ambitiosa trädgårdar folk har! Alla tycks ha minst ett växthus, och då pratar vi inte 5 m2 utan snarare 50. Många har flera, ibland upp till tre stycken!

När vi kom tillbaks hade vi fått grannar: Två Finska bilar, så nu är vi inte längre ensamma om gräsplanen ;).

Lite basdata: Kantri tar €15 per bil och natt. Vatten finns men slang saknas. Elen ingår och uttag finns på hotelfasaden. Jag saknar skydd för min kabel som blir överkörd några ggr om dagen då det går en liten grusväg mellan campingen och hotellet.
Diesel och bensin ligger på €1.34 här i Tartu. Vill minnas att den låg på €1.24 i Tallin.
Hotellet har dusch och toa i källaren. Bastu fins men kostar en slant (€3.50 om jag mins rätt). WLAN är gratis. Finns två accesspunkter och vi har precis täckning då vi sitter i bilen, men annars går det fint att sitta i reseptionen. Även inne i Tartu är det gott om fritt WLAN. I de flesta restauranger och köpcenter hittar man öppna nät.

Jag gillar definitivt denna camp bättre än Tallinn City Camping och rekomenderar den varmt.

I morgon bitti fortsätter vi till Riga, en körning på ca 5 timmar gissar vi. Fortsättning följer vid nästa WLAN-kontakt.

Ps. Bilderna verkar hamna lite hip som. Beklagar att jag inte fattat riktigt hur HC skall hanteras för att få in dem på rätt plats i texten. Vill gärna skriva klart och tar trasslar med bilderna på slutet. Ds.
 

Bilagor

  • DSC_0474.JPG
    DSC_0474.JPG
    928 KB · Visningar: 16
  • DSC_0475.JPG
    DSC_0475.JPG
    863,3 KB · Visningar: 14
Senast redigerad av en moderator:

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Baltikum 2012

Hej
trevligt att följa Er resa i baltikum och hur ni upplever natur, människor mm.

Jag har ett antal gånger sedan 1992 gjort resan från Tallin-Tartu-Riga och upplevt hur människorna upplevt uppgång och nu nergång i standard.

Har många vänner i en liten Lettisk ort som heter Mazsalaca vid floden Salaca.Dock ej med husbil, har bott hos goda vänner

Vill bara tipsa om att göra ett besök i Valmeira och Sigulda när ni passerar.

revlig resa
/ Åke
 
F

F.d. 27875

Guest
Sv: Baltikum 2012

Tackar!
Har varit borta från nätet tills nu i Vilnius.
Efter Tartu fortsatte vi till Riga. Tog in på Riga City Camping. Helt OK inte så långt från gamla stan (ca 5 lets kr / 65 sek med taxi) men mil från drömmen om camping i det fria vid en sjö ... Här står vi på rader med två tre meters lucka mellan bilarna. Alla bekvämligheter finns. Elan och el kostar extra. Fyra vuxna och en husbil gick på 19 lvl (250 sek) per natt. Efter två nätter for vi vidare mot Klapeida och med färga (110 lvl/ 280 sek) plus naturparksavgift om 70 kvm till Joudkrants där vi frilansade på p-plats utefter havet.
 
F

F.d. 27875

Guest
Sv: Baltikum 2012

Efter en tidig start från Joudkrants (tips är att ta bilen över till stränderna på västra sidan över dagen) åkte vi ner till Nida vid Ryska gränsen.
Tog in på den överfulla campingen (149 lvl per natt för fyra pers) och cyklade runt byns sevärdheter.
Så här långt är det slående hur buttra och surmulna balterna varit. Då jag tex checkade ut efter en natt på kampen fick jag mitt kreditkort och köpnota utan någon som helst kommentar. Frågade om allt var klart och tackade. Fick då svaret "ingen orsak" som om Jag borde vara tacksam som fått betala. En charmkurs och och lite basic kundrelationshantering skulle göra underverk för regionen.
Nu var det kördag efter en titt på norra ön (inget att se) tog vi färjan till fastlandet och satte kurs mot Vilnius.
Vid fem kom vi till turistinfo i gamla stan som tipsade om Vilnius City Camping på Parodu g. 11. Pris per natt 104 lvl för fyra m husbil. El ingår. wlan 5 lvl per 24 timmar. Distans till city ca 5 km eller 40 lvl med taxi. Parkering i city 3 lvl per timma mellan 8-20, sedan fritt. Goda möjligheter till frikampande ;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Baltikum 2012

Fyra vuxna och en husbil gick på 19 lvl (250 sek) per natt. Efter två nätter for vi vidare mot Klapeida och med färga (110 lvl/ 280 sek) plus naturparksavgift om 70 kvm till Joudkrants där vi frilansade på p-plats utefter havet.

Vad är orsaken till de höga avgifterna i Baltikum? Är de satta enbart för turister?
Jag antar också att du i det sista exemplet menar ltl=litauiska litas?
 
F

F.d. 5095

Guest
Sv: Baltikum 2012

Hej Mickel !
Trevligt att ni skriver igen.
Hur funkar det med kortbetalning (visa, mastercard etc.) i dessa baltländer ?

Eller är det mest kontant i landets valuta som gäller eller Euro ?

Vi påbörjar vår resa i mitten på nästa vecka med färja från Nynäshamn-Ventspils. Rutten är inte riktigt spikad ännu så har ni tips på något sevärt så tar vi tacksamt emot det.

Fortsatt trevlig resa.

Mvh
Lasse
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Baltikum 2012

Hej Betal och kreditkort funkar men nog är det bra att ha lite pengar i landets valuta, på marknader och dyligt går det bra med €
Ha de Paffw
(första sommaren på 6 år som vi inte hade möjlighet att åka till Baltikum :( )
 
F

F.d. 27875

Guest
Sv: Baltikum 2012

Hej
Nu har vi kommit till Trakai 30 km utanför Vilnius. Massor med folk och parkerade bilar utefter vägarna då folk vill bada i sjösystemen under helgen.
Här skall man äta den traditionella Kabinaien ( pirog skulle jag kalla dem) med olika fyllning.
Parkering här är 2 ltl per timma mellan 8 & 22. Vi tänkte prova femkamp på betald plats i natt. Får se om vi blir bortkörda ...
Prisnivån tycker jag är rätt OK. Även att ta sig in på Nordkap kostar ju orimligt mycket. Klart att "infödingarna" passar på att höjda Färjestad ock campingpriser.
Hittills under vår resa tycker jag att Joudkrants (Häxkullen ?) och dess västra stränder varit bäst och önskar att vi stannat fler dagar.Riga och Tartu var också fina städer.
I princip har alla tre Baltländer accepterat kreditkort i affärer, bensinstationer och på campingar. Vi växlade in ca 1000 sek i respektive lands valuta och har dessutom tagit ut mer cash via bankomat efter behov i storstäderna utan större problem (i Riga accepterases SEB Visa ej av alla banker).
I morgon mer sol och insjöbad här i Trakai.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27875

Guest
Sv: Baltikum 2012

Jo, det blev ytterliggare en superfin dag på stranden i Trakai. Vi betalade för parkering på den lite större bussparkeringen i norra delen av staden och vildkampade där även andra natten. Lämnade parkeringen straxt före 08 då betalning åter krävdes. Vi åkte till en parkering på norra sidan av sjön, inte långt från den lokala campingen "Slenis" (SLENIS). Parkeringen har plats för ca 16 bilar, men ca 20 bilar till ställer sig dessutom under dagen utefter vägen som i praktiken reduceras till en enfilig röra. Genom att vi är så tidiga är vi är först på plats kan vi fritt välja den inre hörnplatsen. Jag är dagens förstare badare och har hela stranden för mig själv. "Stranden" är en remsa om två meter gräs som går ner i sjön som erbjuder långgrund grov sandbotten. Härligt med svalkan då temperaturen i luften närmar sig 33C.
Fram emot kl 18 packade vi ihop och for åter in till Trakai, betalade åtta LTL på samma parkering som förra natten och stälde bilen för att gå på krogen. Provade Georgiansk kebab med tunnbröd. Mycket mat för pengarna.
Allmän väckning vid halv åtta morgonen därpå och vi for ut till "vår strand" på sjöns norra del. Tog ett dopp med tvagning och hårtvätt innan frukos, disk och packning. Sedan bar det av mot Pärnu i Estland, en sträcka på knapt 50 mil.
Det kan vara värt att berätta lite om den baltiska trafiken. Den är ganska brutal till sin natur. Skyltar och trafikljus är mest at betrakta som rekomendationer och inget som gemene man förster sig särskilt vid. Sitter det en lite grön pil på en skylt vid trafikljuset betyder det att man får göra en laglig högersväng även om ljuset visar rött (lite som i många av USA's stater, fast där krävs stop som vid stopplikt).
Det repareras mycket på baltikums vägar. Man tillämpar gärna växelvis trafik med portabla trafikljus som reglerar den växelvisa trafiken, men då dessa är ganska illa programerade att matcha de växelvisa körsträckan står trafiken i praktiken still i båda riktingnarna mer tid än den rular. Ett viss glapp behövs givetvis så att ena riktningens bilar hinner förbi byggplatsen innan motriktad traik släps fram. Vi har säkert passerat 50 sådana här byggplatser under vår resa. Oftast kör hela kollonen långt innan trafikljuset skiftat till grönt utan man väntar bara tills mötande kollon passerat.
Det är inte heller ovanligt att någom långt bak i kön sätter plattan i plåten och bränner förbi hela kön då ljuset slår om till grönt (eller skall göra så innom någon minut). Där finns ju trots allt två filer och kn står ju bara i den högra så varför inte passa på at utnyttja den mötande trafikens fil då den verkar ledig ??? Hel logiskt egentligen. Alla borde tänka så, eller ...
Som hårt hållen luteransk svensk fostrad med alla våra hämningar och jantelagens helighållande får jag ont i märg och ben inför att trotsa de röda ljuset och blir därför oftast ensamma kvar lydigt väntande tills ljuse lyser grönt. Flera gånger har jag mött lite väl ivriga mottrafikanter mitt på byggsträckan, men de har varje gång utan sura miner väjt upp på byggsidan och låtit mig pasera på vägen. Vi vet ju båda vem som kört mot rött ;)
Lite mer olustigt var dagens mte med två av vägens riddare. Som några kanske mins var "vägens riddare" en gång ett hönörsord för godhjärtade och hjälpsamma yrkestraffikanter. De sista av dessa dog förmodligen ut redan under 60-talet. Här verkar i alla fall inga finnas kvar.
Trots att jag låg och manglade på i 90 km/h blev jag straxt norr om Riga upphunnen av en lastbil som försäkerhets skull glatt blinkade med sin gula saftblandare. Han la sig och tryckte på två tre meter bakom mig och låg så i 20 minuter. Om jag inte har fel så får Ltauensk tung trafik inte hålla mer än 80 km/h, han hade alla fall en sådan klisterlapp på baken jämte skylten (och en andra blinkande saftblandare) om Colone Exceptional.
På det aktuella vägavsnittet fanns en vägren om ca 50 cm bredd och bara ett körfält i varje rikting. Han löste sitt omkörnings behov lite elegant i en korsning där han la sig i filen för vänstersväng och sedan dundrade om mig mitt i korsningen. Genom att använda mötande trafiks väntersvängsfil och spärrområde behövde han inte ens skära av mig utan kom om utan att någon behövde sätta livet till. Nu bar det sig inte bättre än att han hade sin pojkvänn med sig i en andra lastbil. Denna man led uppenbarligen av svår separationsångest (det kan ju ochså vara så att han inte hittade vägen utan sin polare och därför inte villa ha något mellan sig och killen med de tjusiga saftblandarna) och han intog direkt positionen någon meter bakom min bakruta. Han klarade dock inte separationstrycket många minuter utan satsade allt på ett kort och la sig sonika i mötande trafiks fil, men saknade motoreffekt att få upp farten och blev liggande snett bakom utan att avancera minsta meter. I frustration hänger sig då gentlemanen på sitt signalhorn för att få mitt förbarmande. Mer av omtanke för den mötande trafiken (och ren självbevarelsedrift) går jag ut så lång som möjlig på den 50 cm breda vägrenen och säner farten till 70 så att kraken lyckas komma om.
Allt vore väll väl om härskapet, nu lyckligt återförenade, drog vidare, men ack nej. Under den kommande halvtimmen ser ja dem fortfarande som mest några hundra meter framför mig. Lettland är pigga på att använda portabla grönmålade fartradar. Dessa bevakas av personal som sitter i civila bilar ofta bara några meter bort. Lastbilskillarna toppar som bäst 90, men så snart de närmar sig en parkerad bil (det finns många utefter vägarna så här i svamptider ;)) så bromsar de ner till för dem lagliga 80 km vilket snart bygger kö. Till slut tröttnar vi på stollarna och parkerar för en bensträckare utefter havet.
Bara en km efter vår rastplats ser jag resans tredje portabla fartradar uppstäld. Den är riktigt bra gömd och jag ser den bara tiondelarnas sekund innan jag passerar så hade jag inte kört lagligt hade jag garanterat åkt dit på denna. Denna gång hoppas jag verkligen att "riddarna" ovan åkted dit så det stänkte, men jag ser inte till dem mer.
Innan vi lämnar Lettland rusar vi in på ett varuhus och springer yra runt som värsta shoop-o-holics och försöker köpa slut våra LTL. Efter som Forex ger så dassig (20% lägre) återköpskurs på inväxlade pengar, känner vi att vi lika gärna kan bränna dem lokalt. Jag kan varmt rekomendera TUC's kex med bacon-smak. Dessa med lite goda ostar är starkt vanebildnade. Minder än en halv LTL per paket!
Väl i Pärnu (Stadens måtto är "Estlands sommarhuvudstad") regnar det. Det har i och för sig regnat merparten av resan, men alltid trist at komma till en ny stad och inte kunna gå ut. Klockan är iofs över 21 så vi får utforska teritoriet i morgon. Efter lite strul pga dålig skyltning tar det flera försök at hitta den centrala kampingen. Den verkar ha bytt namn och heter nu Guesthouse Laine (www.gh-laine.ee). De bedriver både hotel och campingverksamhet (Camping Green). Det är inte mer än fem gäster då vi rullar in. Toa och dusch är inte särskilt rena och el verkar bara finnas vid det öppna uteköket, enligt värden är vattnet drickbart men smakar undligt, men WLAN är fritt och priset är bara €10 per natt och bil oavsett antal passagerare. Läget är ochså bra på kanten av Pärnu River där barn badar i det bruna vattnet då vi backar upp mot starnden för sovrumsutsiktens skull. För er som vill hitta hit är adressen Suur-Jõe 50b street, Pärnu. Min GPS från Navigon (som skulle ka kartdata för 37 stater) har väldigt lite kartdata för baltikum, bara huvudstäder och allra största vägarna och klarar inte att hitta denna adress, men era kanske är bättre.
Slut för i dag. I morgonn ligger vi kvar i Pärnu för att kolla in stan. Hoppas regnet är över då så vi kan plocka ut cyklarna.
 
F

F.d. 27875

Guest
Sv: Baltikum 2012

Bra at det finns flera campingalternativ. Camping Green var ändå rätt OK. Möjligen lite synd att driksvattnet luktade illa (metan?) och att man bara hade eluttag på en punkt så att mina 25 meter kabel inte räckte, men vi har fortfarande gott om gas. Jag backar lite på renligheten ochså. Andra dagen hade de städat av bättre så även städningen var OK.

Nu börjar det dra ihop sig till slutet på detta treveckors äventyr. Kvällen innan vi lämnade Pärnu cyklade jag två mil utefter sandstranden och kors och tvärs genom staden. Den är helt plan, inte en enda backe, och har extremt gott om cykelägar.
Vi tillbringade hela dagen på stranden och fick sedan köa oss in på stans (tydligen) populäraste pizzeria.

Parkeringen i Pärnu kan vara värt att tipsa om. Vi besökte turistinformationen och fick det hela förklarat av en mycket entauiastisk kvinna. Det finns tom en karta där att få som beskriver det hela: I city/gamla stan kostar det generelt €1 per timma att stå för personbilar. På några platser som utanför teatern kan man dock stå fritt med P-skiva upp till fyra timmar.
Utefter straden och ca två kvarter upp kostar der €3.20 (tre euro och tjugo cent) per timma att parkera.
Men utanför dessa områden (markerat med grått på kartan) står man gratis!

Pärnu var trevligt men jag kände att två nätter var tillräckligt och vi åkte vidare till Rakvere för att beskåda och springa runt i den gamla borgen. Till priset av €6 per pers eller €12 per familj fick vi tillträde till borgen av den hilibardbeväpnade vakten. Det hela är en mix av pågående renovering och folklustspel kombinerat med Fångarna på fortet med anstälda aktörer i tidsenliga kläder. Kanske inte så mycket en historiskt korrekt presentation men ändå en upplevelse. Särskilt besöket i tortyrkammaren var uppfriskande. Lite synd att Alkemisten inte ville prata engelska. Nu var det bara den ensamma Estniska kvinnan i publiken som förstod hur han gjorde guld.

Efter två timmar for vi vidare till Tallin längs den bästa motorvägen hittils på resan. Nästan inte ett enda gupp. Den är nyligen byggd med hjälp av EU-pengar. För enkelhets skuld återvände vi till Tallinn City Camping för sista natten i Estland, trots topp-priset av €30 per natt. Ni mins stället med "hålet i marken" för toatömning som jag beskrev inledningsvis i denna lilla blogg. Det priset har visat sig vara ett oslaget rekord för övernattningar på resan.

Nu skall vi ta att sista turist-ryck under dagen och sedan bär det av till båten vid 16 för överfart tillbaks till Stockholm och vidare hem till Göteborg.
 
Toppen