• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på Windows?

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Jag har suttit i flera dagar och försökt få ordning på mitt Windows som ibland går alldeles utmärkt, men rätt ofta kraschar eller "fryser".

Funderar på att gå över till Linux!

Någon som har åsikter?

Tänkte börja att prova på en gammal laptopp, Thinkpad R51, som jag har liggande.


Hoppas att en övergång blir "bättre efter en före"!

Hälsar
Kåre
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Trött på Windows?

Linux har nu blivit lika lätt att hantera som Windows. Och alla program man behöver är gratis. Prova LinuxMint.

Håkan
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Trött på Windows?

Linux har nu blivit lika lätt att hantera som Windows. Och alla program man behöver är gratis. Prova LinuxMint.

Håkan

Linux är idag ett hyffsat mainstream os. Jag skulle ta Ubuntu eller suse som första test då de är de stora drakarna i linuxvärlden.. Min personliga favorit är arch linux och slackware

Vill man ha en lite mer polerad yta (som jag vill numera) köp en Mac och kör Macos x...helt underbart operativ ...

/micke kört (innan var det basic och dos och amigaos , ) Windows i sedan 3.11 tiden och linux sedan 2000 samt Mac sedan 2004
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Trött på Windows?

Jag har Linux Lubuntu som är en bantad version av Linux Ubuntu. Det har allt det som behövs för hemmabruk: mail, surf, bankärenden osv. Eftersom det inte finns virus till Linux så slipper man att ha virusskydd installerat. Brandväggen är inbyggd i systemet.

Jag gillar det mycket. Min netbook startar på 30 sekunder.

För att installera det så behöver du en Windowsdator för att lägga in Linux på en CD-siva eller ett USB-minne.
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Trött på Windows?

Jag har Linux Lubuntu som är en bantad version av Linux Ubuntu. Det har allt det som behövs för hemmabruk: mail, surf, bankärenden osv. Eftersom det inte finns virus till Linux så slipper man att ha virusskydd installerat. Brandväggen är inbyggd i systemet.

Jag gillar det mycket. Min netbook startar på 30 sekunder.

För att installera det så behöver du en Windowsdator för att lägga in Linux på en CD-siva eller ett USB-minne.

Vill bara förtydliga. Det finns virus till linux likväl som till Mac. Om någon säger annat så har de för dålig kunskap i ämnet..

Skillnaden är att ett virus i Mac eller linux inte på något enkelt sätt kan göra så stor skada då man kör (iallafall bör man göra det) såsom vanlig användare och då har viruset väldigt begränsad möjlighet att sprida sig och göra skada..om man däremot kör som root väldig ofta eller su så finns fortfarande risken för spridning.
Dessutom kan man sprida vidare virus om man ej har något nativitets program oavsett operativsystem..
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Trött på Windows?

Tack för alla svar.

Jag har nu provat att försöka "kränga" Ubuntu till min gamla laptopp, men den vägrar varje gång och får samma fel-meddelande.

I morgon ska man vara barnvakt åt barnbarna, och jag har bett sonen att ta med en installationsdiskett till Mandrake. Han är en hängiven Linux-anhängare sedan många år. Själv är jag en motsträvig "Windows-gubbe, som kanske ändrar sej.

Hälsar
Kåre
 
F

F.d. 30166

Guest
Sv: Trött på Windows?

Strunta i dator och Windows. Jag har 2 stationera datorer och en laptop men använder bara surfplatta, iPad. Jättesmidigt! I husbilen räcker inte laptopens batteri länge.
 
F

F.d. 30166

Guest
Sv: Trött på Windows?

Naturligtvis! Men jämför med iPad?
:blabla:
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trött på Windows?

Fast man skall väl jämföra med en ny väl fungerande dator då? Jag tycker nog att den fortfarande är överlägsen en padda om man inte bara skall surfa och navigera? :)
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Trött på Windows?

Aldrig "Blåskärm", bara:( (svarar inte) eller "Svartskärm"


Hälsar
Kåre
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Trött på Windows?

Gå in på "hantera dator", gå vidare till "event viewer" kommer inte ihåg vad det heter på svenska , händelser kanske ? Gå vidare till "system", där kan du förhoppningsvis se vad som föregått och orsakat kraschen.

Peter :)
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Trött på Windows?

Esbjörn, du får åxå vara ned, eller sitter du hellre på läktarn? :D

Peter, detta ligger över "min horisont", men har du någon kommentar.
Antar att dessa röda "blaffor" är vid en av otaliga krascher!

Hälsar
Kåre

Glömde bilden!
 

Bilagor

  • Loggbok.jpg
    Loggbok.jpg
    373,1 KB · Visningar: 13

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Trött på Windows?

Det där kan vara massa olika saker, en är om nätdelen tappar i spänning till processorn (lättast att åtgärda på en stationär dator då nätdelen distribuerar ut ström separat och lätt kan bytas, i en bärbar sköts distributionen inuti datorn - byta nätdel hjälper inte).

En enklel sak att pröva och som ofta hjälper är att uppdatera BIOS.

Peter :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Trött på Windows?

De gånger som min dator fryser eller går långsamt håller den på med annat tex uppdaterar eller säkerhetskopierar som ibland kan ta lång tid.
 
Toppen