• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsbelysning

C

cheetah1

Guest
Sitter och kliar mig i huvudet och googlar så modemet ryker, på tung lastbil får man ha tre lampor fram och bak (vita fram, röda bak) längst upp mot taket som en positionsmarkering. Fram kan dessa ersättas av extraljus med inbyggt positionsljus. För det första kan jag inte komma på vad dessa lampor heter så jag lyckas inte googla på det. För det andra klurar jag på om man får ha såna lampor även på en lätt lastbil (våran husbil är tydligen reggad som lätt lastbil..).

Nån som har koll?
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Fordonsbelysning

VVFS (2003:22) kap 21

Identifieringslykta


Övergripande krav


71 § Lastbil och buss får ha tre identifieringslyktor framtill som visar vitt eller gult ljus framåt.
Lastbil, buss och därtill kopplad släpvagn får ha tre identifieringslyktor baktill som visar rött ljus bakåt.
Identifieringslykta framtill får på fordon av 1983 eller tidigare års modell även avge orangegult ljus framåt.

72 § Identifieringslykta på fordon av 1984 eller senare års modell skall
1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/757/EEG (se 2 kap. 23 §), eller
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 7.

Installationskrav


73 § Identifieringslyktas placering i sidled på fordon av 1984 eller senare års modell skall vara så nära fordonets centrumlinje som möjligt. Avståndet mellan lyktornas centrumpunkter skall vara 150 – 300 mm.

74 § Identifieringslyktas placering i höjdled skall vara så högt som möjligt och på samma höjd. Identifieringslykta kan vara placerad på lastbils hyttak.

75 § Identifieringslyktas synbarhet på fordon av 1984 eller senare års modell skall vara 10° uppåt och 10° nedåt samt 45° utåt.

76 § Identifieringslykta på fordon av 1984 eller senare års modell
1. får inte grupperas med strålkastare eller lykta,
2. får inte kombineras med strålkastare eller lykta,
3. får inte bilda flerfunktion med strålkastare eller lykta.

77 § Identifieringslykta på fordon av 1984 eller senare års modell skall vara så ansluten till fordonets elektriska system att den är tänd när fordonets positionslyktor är tända.



Som du ser får indentifieringslykta EJ grupperas med annan strålkastare eller ha flerfunktion. Så att använda extraljus med positionsljus i är uteslutet.

MVH/
J
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fordonsbelysning

Hm, typiskt..

Aja, skitsamma, det är ju bara för syns skull ändå. Får väl bli extraljus utan dylik funktion när det blir sådax istället.. :)

När jag ändå är i farten, rekommendation för montage av extraljus framför "alkoven" (nu är det ju inte en alkovbil utan en halvintegrerad, men ni fattar väl vad jag menar?) på vår hobby? Finns det nån universal takbåge man kan sätta där, eller hur löser man det bäst? Ju färre hål man behöver borra i skalet, desto bättre är det ju..
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Fordonsbelysning

Jimbo, Innebär detta att Pb2 inte behöver Identifieringslykta och att man kan koppla bort dessa ?
Jag har problem med att dessa lyser i backspeglar så jag inte ser bakåt vid mörker.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Fordonsbelysning

Identifieringslykta får ej finnas på personbil.

Identifieringslykta FÅR finnas på lastbil och buss
Får betyder = ej krav

OBESRVERA så att du inte blandar ihop breddmarkeringslykta och identifieringslykta.

Enkelt visat (tänk er taket på en lastbil framifrån):

B_____I_I_I_____B


B=Breddmarkering
I=Identifieringslykta


Klipper in lagtext om breddmarkering med:

Breddmarkeringslykta


Övergripande krav


64 § Bil och släpvagn som är bredare än 2 100 mm får ha två breddmarkeringslyktor framtill som avger vitt eller gult ljus framåt och två breddmarkeringslyktor baktill som avger rött ljus bakåt. Breddmarkeringslyktor får dock finnas på fordon av 1983 eller tidigare års modell även om bredden inte uppgår till 2 100 mm.
Bil får även ha fyra breddmarkeringslyktor framtill varav två är placerade på hyttak och två på påbyggnad.
Breddmarkeringslykta framtill får på fordon av 1983 eller tidigare års modell även avge orangegult ljus framåt trots kraven i 3 kap. 76 § trafikförordningen (1998:1276).

65 § Breddmarkeringslykta på fordon av 1984 eller senare års modell skall
1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/758/EEG (se 2 kap. 24 §), eller
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 7.

Installationskrav


66 § Breddmarkeringslyktas placering i sidled skall vara så nära fordonets yttre begränsningsplan som möjligt.

67 § Breddmarkeringslyktas placering i höjdled skall vara så högt som möjligt med hänsyn till kraven på sidledsplacering och den symmetriska placeringen av lyktorna. Breddmarkeringslykta kan vara placerad på lastbils hyttak.

68 § Breddmarkeringslyktas geometriska synbarhet på fordon av 1984 eller senare års modell skall vara 5° uppåt och 20° nedåt samt 80° utåt.

69 § Breddmarkeringslykta på fordon av 1984 eller senare års modell
1. får inte grupperas med strålkastare eller lykta,
2. får inte kombineras med strålkastare eller lykta,
3. får inte bilda flerfunktion med någon strålkastare eller lykta.

70 § Breddmarkeringslykta på fordon av 1984 eller senare års modell skall vara så ansluten till fordonets elektriska system att den är tänd när fordonets positionslyktor är tända.
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jimbo

Guest
Sv: Fordonsbelysning

Vi matar in lite definitioner så att alla pratar "samma" språk:

Definitioner


4 § Följande begrepp används med angiven betydelse.

Strålkastare
Anordning avsedd att belysa vägen för att tillförsäkra föraren och andra brukare erforderligt siktfält. Med strålkastare avses även strålkastare för arbetsbelysning och avstigningsbelysning.


Helljusstrålkastare
Strålkastare som avger helljus och är avsedd att belysa vägen en lång sträcka framför fordonet. I begreppet ingår även kurvstrålkastare och fjärrstrålkastare.


Halvljusstrålkastare
Strålkastare som avger halvljus och är avsedd att belysa vägen närmast framför fordonet.


Dimstrålkastare
Strålkastare som är avsedd att användas vid körning i dimma eller vid kraftig nederbörd.


Backningsstrålkastare
Strålkastare avsedd att användas vid backning för att belysa vägbanan bakom fordonet och för att varna andra trafikanter för att fordonets förare backar eller har för avsikt att backa. I begreppet backningsstrålkastare ingår även strålkastare som vid backning belyser vägbanan bakåt vid sidan om fordonet.


Lykta
Anordning avsedd att göra andra trafikanter uppmärksamma på fordonet.


Positionslykta
Lykta avsedd att markera fordons förekomst och bredd.


Parkeringslykta
Lykta avsedd att markera fordons förekomst vid parkering.


Breddmarkeringslykta
Lykta avsedd att markera förekomst av fordon vars bredd överstiger 2100 mm.


Identifieringslykta
Lykta avsedd att identifiera visst fordonsslag.


Varsellykta
Lykta avsedd att öka fordons synbarhet vid körning i dagsljus.


Körriktningsvisare
Lykta avsedd att visa planerad ändring av körriktningen.


Sidomarkeringslykta
Lykta avsedd att åt sidan markera fordons förekomst.


Stopplykta
Lykta avsedd att markera färdbromsens ansättning.


Skyltlykta
Lykta avsedd för belysning av bakre registreringsskylt eller motsvarande skylt.


Dimbaklykta
Lykta avsedd att markera fordons förekomst vid körning i oklar sikt.


Reflexanordning
Anordning avsedd att återkasta ljus från andra fordons strålkastare.


Arbetsbelysning
Strålkastare avsedd att användas som extra belysning vid arbete i anslutning till fordonet. Till arbetsbelysning räknas även sökarljus.


Avstigningsbelysning
Strålkastare avsedd att lysa upp området utanför på- och avstigningsdörr.


Parkeringsljus
Ljus som avges med positionslykta eller parkeringslykta.


Placering i sidled
Avståndet från fordonets yttre begränsningsplan till den närmaste begränsningen av den lysande ytan hos strålkastare, lykta eller reflexanordning.


Placering i höjdled
Avståndet från plan och horisontell mark till nedre (lägst) respektive övre (högst) begränsningen av den lysande ytan hos strålkastare, lykta eller reflexanordning.


Placering i längdled
Avståndet från ett vertikalt plan, vinkelrätt mot fordonets längdaxel, som i någon punkt tangerar fordonets främsta eller bakersta del (kopplingsanordning samt dragstång framför karosseriet medräknas inte), till närmaste begränsningen av den lysande ytan hos strålkastare, lykta eller reflexanordning.


Grupperade anordningar
Anordningar som har skilda glödlampor och ljusytor i gemensamt lykt- eller strålkastarhus.


Kombinerade anordningar
Anordningar som har skilda ljusytor och gemensam glödlampa i gemensamt lykt- eller strålkastarhus.


Flerfunktionsanordningar
Anordningar som har skilda glödlampor alternativt flertrådslampor i gemensamt lykt- eller strålkastarhus och som har helt eller delvis gemensam ljusyta.


Lysande yta för strål-kastare
Vinkelräta projektionen av reflektorns hela öppning på ett transversalplan. Om strålkastarglaset täcker endast en del av reflektorns öppning, beaktas endast denna del. För halvljus begränsas lysande ytan av vinkelräta projektionen på planet av ljus/mörkergränsen i glaset om reflektorn och glaset är justerbara skall medelläget medräknas.


Lysande yta för lykta
Lyktans vinkelräta projektion mot ett plan vinkelrätt mot lyktans referensaxel och tangerande lyktans genomskinliga yttre yta. Projektionen begränsas av skärmar med rätlinjiga kanter belägna i detta plan och som var och en reducerar lyktans ljusstyrka i lyktans referensaxel till 98 % av fullvärde. Vid bestämning av ytans horisontala och vertikala begränsningslinjer skall endast skärmar med horisontala respektive vertikala kanter användas.


Lysande yta för reflex-anordning
Den yta i ett plan vinkelrätt mot reflexanordningens referensaxel som avgränsas av skärmar parallella med referensaxeln och tangerande konturen av reflexanordningens optiska system. Vid bestämning av ytans horisontala och vertikala begränsningslinjer skall endast skärmar med horisontala respektive vertikala kanter användas.


Vinklar för geometrisk synbarhet
De vinklar som uppåt, nedåt och åt sidorna bestämmer den 4-sidiga pyramid inom vilken anordningens centrumpunkt på glaset (referenspunkten) skall vara helt synlig.

Vid fastställande av vinklar för geometrisk synbarhet skall eventuell sarg eller liknande som fanns på komponenten vid komponentgodkännandet inte medräknas.


Fordonets yttre begräns-ningsplan
Ett vertikalt plan, parallellt med fordonets längdaxel, och som tangerar fordonets yttersta sidokontur. Till yttersta sidokontur räknas inte
1. däck nära dess kontaktpunkter med marken samt däckventil,
2. slirningsskydd monterade på hjulen,
3. backspeglar,
4. körriktningsvisare, positionslyktor, breddmarkeringslyktor, parkeringslyktor, sidomarkeringslyktor, reflexanordningar,
5. från tullsynpunkt nödvändiga plomberingsanordningar.


Kul va =)
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fordonsbelysning

Ja, när jag ändå har skapat en tråd om fordonsbelysning, även om det är fullständigt irrelevant för husbilar, på flera ställen där man säljer lastbilstillbehör har jag sett en grön lykta som härrörs till ABS. Var sätter man en sån och vad används den till?

Undrar fortfarande om nån känner till nån takbåge eller liknande (så lätt som möjligt) som man kan montera extraljus på ovanför framrutan på en halvintegrerad.
 
O

Osten

Guest
Sv: Fordonsbelysning

Klart du ska ha positionsljus i extra ljusen! Både snyggt och bra om de ska sitta uppe då bilar ser dig tidigt vid krön och hinner blända av. Montera dem med knapp så de går att stänga av snabbt:D
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Fordonsbelysning

Håkan:

Kollade på din bil. Det jag kan finna på din bil som bländar i backspeglarna är
breddmarkeringslyktorna.

Lite mer relevanta paragrafer från 21 kap

11 § Strålkastare och lykta på fordon skall vara så placerade på fordonet att fordonets förare inte störs av ljuset.

Problemet är:
Sitter de monterade skall de fungera =/

Vad jag kan utläsa av föreskriften är de inget krav. Men som sagt...finns de skall de fungera.

Skillnad mellan positionslykta och breddmarkeringslykta:

Främre positionslykta (parkeringslykta)


Övergripande krav


51 § Bil av 1976 eller senare års modell skall ha minst två främre positionslyktor (parkeringslyktor) som avger vitt eller gult ljus framåt och utmärker fordonets bredd.
Släpvagn av 1977 eller senare års modell som är bredare än 1 600 mm skall ha minst två främre positionslyktor som avger vitt ljus framåt. Dessa får vara placerade så långt bakåt som behövs om kravet i 53 § andra stycket inte kan uppfyllas utan svårighet. (VVFS 2004:148)

52 § Främre positionslykta skall
1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/758/EEG (se 2 kap. 24 §), eller
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 7.
Främre positionslykta på fordon av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den den 1 oktober 1989.
Främre positionslykta på fordon av 1983 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Ljuset från sådan lykta skall dock ha sådan styrka att det under mörker och vid klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m framför fordonet när bilens halvljus är tänt. Detta gäller inte om främre positionslyktan är placerad i bilens halvljusstrålkastare och denna lyser.

Installationskrav


53 § Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 400 mm på bil och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna skall vara minst 600 mm.
Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 150 mm på släpvagn och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna skall vara minst 600 mm.

54 § Främre positionslyktas placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 1 500 mm på bil.
Om denna placering medför avsevärt hinder för bilens användning, får högst höjden ökas så mycket som behövs, dock högst till 2 100 mm.
Främre positionslyktas placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 2 100 mm på släpvagn.

55 § Främre positionslyktas geometriska synbarhet skall vara 15° uppåt och 15° nedåt. Vinkeln nedåt får reduceras till 5° om lyktan är placerad lägre än 750 mm över marken.
Främre positionslyktas geometriska synbarhet skall vara 45° inåt och 80° utåt eller 80° inåt och 45° utåt.
Främre positionslykta på fordon av 1983 eller tidigare års modell behöver inte uppfylla dessa krav. Ljuset från sådan lykta skall dock ha sådan styrka att det under mörker och vid klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m framför fordonet när bilens halvljus är tänt. Detta gäller inte om främre positionslyktan är placerad i bilens halvljusstrålkastare och denna lyser.

56 § Främre positionslykta
1. får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,
2. får inte kombineras med framåtriktad strålkastare,
3. får bilda flerfunktion med framåtriktad strålkastare eller lykta.



Breddmarkeringslykta


Övergripande krav


64 § Bil och släpvagn som är bredare än 2 100 mm får ha två breddmarkeringslyktor framtill som avger vitt eller gult ljus framåt och två breddmarkeringslyktor baktill som avger rött ljus bakåt. Breddmarkeringslyktor får dock finnas på fordon av 1983 eller tidigare års modell även om bredden inte uppgår till 2 100 mm.
Bil får även ha fyra breddmarkeringslyktor framtill varav två är placerade på hyttak och två på påbyggnad.
Breddmarkeringslykta framtill får på fordon av 1983 eller tidigare års modell även avge orangegult ljus framåt trots kraven i 3 kap. 76 § trafikförordningen (1998:1276).

65 § Breddmarkeringslykta på fordon av 1984 eller senare års modell skall
1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/758/EEG (se 2 kap. 24 §), eller
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 7.

Installationskrav


66 § Breddmarkeringslyktas placering i sidled skall vara så nära fordonets yttre begränsningsplan som möjligt.

67 § Breddmarkeringslyktas placering i höjdled skall vara så högt som möjligt med hänsyn till kraven på sidledsplacering och den symmetriska placeringen av lyktorna. Breddmarkeringslykta kan vara placerad på lastbils hyttak.

68 § Breddmarkeringslyktas geometriska synbarhet på fordon av 1984 eller senare års modell skall vara 5° uppåt och 20° nedåt samt 80° utåt.

69 § Breddmarkeringslykta på fordon av 1984 eller senare års modell
1. får inte grupperas med strålkastare eller lykta,
2. får inte kombineras med strålkastare eller lykta,
3. får inte bilda flerfunktion med någon strålkastare eller lykta.

70 § Breddmarkeringslykta på fordon av 1984 eller senare års modell skall vara så ansluten till fordonets elektriska system att den är tänd när fordonets positionslyktor är tända.




Varsellykta utgår i ditt fall då maxhöjden och vinkelkravet ej uppfylls:

60 § Varsellyktas placering i höjdled får vara lägst 250 mm och högst 1 500 mm. (VVFS 2006:138)

61 § Varsellyktas geometriska synbarhet på bil av 1979 eller senare års modell skall vara 15° uppåt och 15° nedåt samt 80° utåt och 80° inåt.


Sidomarkeringslykta är uteslutande orange:
Sidomarkeringslykta


Övergripande krav


91 § Buss och lastbil vars längd överstiger sex meter, med undantag för chassier för bussar eller lastbilar som inte är färdigbyggda, skall ha sidomarkeringslykta/-lyktor som avger orangegult ljus åt sidan. Buss av 1972 eller tidigare års modell får även ha endast en sidomarkeringslykta.
Släpvagn skall ha sidomarkeringslykta/-lyktor som avger orangegult ljus åt sidan

/J
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen