• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Betyg på bränsleekonomi

F

F.d. 55451

Guest
Ofta kör vi liknande resor som dessa.

ruter tyskland.jpg

Förra gången valde jag en något annorlunda resa när jag har bra planeringsverktyg - rutter med många beräkningsmetoder.

1.Den kraftig blå (tur och retur) är motorvägen till den tyska gränsen Flensburg over.
2.Den tunna blå (tur och retur) är av god långa sträckor av vägen är i allmänhet utanför städerna - få stopp - 80% som på motorvägen.

Lite fakta om bränsleekonomi och nya väger/upplevelser - precis något för husbil.

Först 360 km 13,7 L / 100 km eller 7,3 km / l = 51,5 Liter
Andra 468 km 9,5 L / 100 km eller 10,5 km / L = 44,8 liter
*** 44% :swoon: skillnad i liter / 100 km
Men var och en av 2 vägar till Tyskland.

DRL ljus (160 watt mindre) bidrog också till en aning, men troligen mindre än 2%

Om resan (körning) räknas mer än själva målet är värt att se här verkligen är ett måste.
Köra exempel. till Portugal ca.7000 kilometer tillbaka kan innebära en besparing på cirka 3000 kr.
nu är att hitta de långa vägsträckor med få stopp.

Prova vägen från Århus till Tyskland (Flensburg eller Süderlügum) - eller motsvarande, med olika parametrar och se om det är något som kommer upp en stor skillnad mellan de två visade rutter.

Vilken väg programmet kan göra det - effektiv ???
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Betyg på bränsleekonomi

Problemet med å beregne dette på forhånd er å få på plass rett forbruk ved de forskjellige hastigheter og veiforhold. En bruker sikkert litt mer på svingete veier hvor en må endre hastighet ofte enn på lange rette strekninger.

Jeg antar at du på motorveikjøringen brukte fartsgrensen og det samme på landevei. Med en alkovebil er en forskjell i forbruk på 44% mellom 80 km/h og 120 ikke unormalt.

Har selv erfart noe av dette med min Flair på 6 tonn. Har nettopp gjennomført en reise hvor jeg har ligget på maks hastighet etter skilter også på motorveier her i Sverige og fått et forbruk på 15 liter pr. 100 km eller som svensker og nordmenn pleier å si 1,5 l/mil. Forrige tanking etter blandet kjøring, men med maksfart 80 km/h var i underkant av 13 liter pr. 100 km. På den siste turen var ca. 20% motorvei med 110 km/h, endel 90 km/h og resten som ved forrige tur mindre veier med tildels lange 70 km/h strekninger. Cruisekontroller brukt omtrent like mye, og på en Iveco med Agile så tror jeg ikke den øker forbruket - snarere det motsatte.

Bredo, om du gjennomfører en tur på motorveien i lastebilfeltet og holder lastebilenes lovlige 80 km/h ville vi få en god kalkyle av virkningen av hastighet.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Betyg på bränsleekonomi

Problemet med å beregne dette på forhånd er å få på plass rett forbruk ved de forskjellige hastigheter og veiforhold. En bruker sikkert litt mer på svingete veier hvor en må endre hastighet ofte enn på lange rette strekninger.
Just är beräkningen mycket komplicerade och nästan omöjligt fullständigt automatiskt.
Sving, rondeller, röd ljus på vägarna är verkligen en ekonomi mördare.
Så glest befolkade områden och därmed mer naturligt kan vara ledtrådar för genomgående vägar.
Demografiska kartor kan inspirera.

..........Jeg antar at du på motorveikjøringen brukte fartsgrensen og det samme på landevei. Med en alkovebil er en forskjell i forbruk på 44% mellom 80 km/h og 120 ikke unormalt................

Det faktum att råtta kapplöpning på motorvägen ger negativt och erfarenheter kommer ofta motorvägar är nödvändiga och oumbärliga även för husbilar - tid - tid- tid.
Du följer med hastigheter vaksam i trafiken.
90 till 130 km / t
Om du kör i lastbilen fältet (90-95 i Danmark) så du inte ser något annat än vägtrafiken. Det är nästan som att parkera på femte växeln.

Vi kommer inte uppleva positivt på motorvägen - men minns vi det.

Bränsleförbrukningen kan hjälpa oss.

Jag har svårt att sätta min egen hastighet på motorvägen vid 75 -85 km / t - det är för mycket trängsel.
Det är lättare på den långa vägen - sträckor i låg befolkade områden.

Kartprogram vet bara inte var områdena är.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a4/Norden_pop_density.gif
http://punducius.com/dk/billede/land/kort/256px/tyskland.gif
http://www.bibb.de/images/inhalte/a21_ausbildungsmarkt-aufschwung_en_02.jpg
http://www.geographyalltheway.com/igcse_geography/imagesetc/france_popn_density.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c3/Population_densities_in_Spain_(2005).png

*** hela vest Europa http://www.iiasa.ac.at/Research/ERD/DB/data/maps/pop/3d_1_L.jpg

Det gör mindre skillnad om jag hamnar i en bestämd stad eller i ett naturområde.
Stellplatser och små städer (större städer) det finns tillräckligt på vägen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Betyg på bränsleekonomi

7'an ?
- lite på danska.
Er det en 7 tonner' ?
Måske en Volvo bus, som jeg har besøgt i Danmark ( selvbygger træf Fyn )?
Hvis ja, så er roligt ud af landevejen, bestemt sundt for dieseltanken.

:)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen