• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränsleförbrukning Carado A464

F

F.d. 182

Guest
Vi har köpt Carado A464 år 2012 nu i maj och nu kört 230 mil.
Vi tycker att Bränsleförbrukningen är alldeles för hög.
Genomsnittet är 1,3 liter per mil och med en toppfart Max 100 km/Tim.
Säljaren lovar att genomsnittsförvrukningen ska vara 0,7-0,9 liter/mil.
Är det vanligt att husbilar drar så här mycket bränsle?
Tacksam för svar:)
Med vänlig hälsning,
Cecilia och Ingvar
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning Carado A464

Hej!

Frågor likt denna har varit på tapeten tidigare och konstaterat att det i mångt och mycket beror på hur man kör och yttre omständigheter. Att sedan bilens form - helintegrerad, halvintegrerad eller alkovmodell - spelar in är otvetydigt. En alkovmodell med sitt omfångsrika yttre får utan tvekan ett större luftmotstånd = ökad bränsleförbrukning. Sedan spelar naturligtvis också farten in - i hög grad. Själv försöker vi alltid hålla oss kring 90 km/h med vår integrerade bil och ligger omkring litern i förbrukning. Snarare över än under. Så er förbrukning känns inte helt upp åt väggarna. Felet, som jag ser det, är att ni blivit lovade en så låg snittförbrukning - det känns en aning oseriöst.

mvh
Staffan
 
F

F.d. 182

Guest
Sv: Bränsleförbrukning Carado A464

Tack Staffan för ditt svar!
Känns bra, då är vi inte helt "ute och reser".
Man får väl vara lite mer uppmärksam nästa gång vi köper ny husbil.
Trevlig sommar:)
Med vänlig hälsning,
Cecilia
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Bränsleförbrukning Carado A464

:) Hei.

Dere kan regne med at forbruket minsker etter en tids kjøring.

Dieselmotorer krever lang innkjøring, min erfaring etter tre forskjellige Fiat
dieselmotorer er at det går mellom 8ooo - 12000 km før forbruket har
normalisert seg og går ned ca. 10%.

Lykke til med kjøringen
Hilsen Atle.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning Carado A464

Hva slags chassis og motor har modellen?
 
F

F.d. 15483

Guest
Sv: Bränsleförbrukning Carado A464

vi har en T348 - 12 kör i 90 - 100 km/tim föbrukning 1,0 l/mil
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Bränsleförbrukning Carado A464

Hejsan!
Det är som tidigare nämnts många olika faktorer som påverkar bränsleförbrukningen såsom modell på husbil , last, lufttryck m.m. vår husbil som är 7.58 m lång och ca 3500 kg semesterpackad ligger på 1.07 liter per mil vid 90 km i timmen. Jag vet inte om det stämmer att en inkörd motor drar mindre bränsle , men vår bil har nu rullat 200 mil och den bör väl vara inkörd då . Sen kan man nog påverka förbrukningen mycket själv genom det egna körsättet också .. Kolla lufttrycket i däcken så att du inte kör med för lite luft..
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Bränsleförbrukning Carado A464

En dieselmotor räknar man 2000-3000 mil innan den kan betecknas som inkörd, och knappast troligt att man får en husbil 6,5-7,0 meter och 3,5 ton att gå under 0,9 L/mil.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning Carado A464

En dieselmotor räknar man 2000-3000 mil innan den kan betecknas som inkörd, och knappast troligt att man får en husbil 6,5-7,0 meter och 3,5 ton att gå under 0,9 L/mil.
Håller inte med om det du skriver!
1) I princip alla motorer som tillverkats senaste 10 åren (och i många fall långt tidigare) tillverkas i robotliner som i sig ställer mycket större krav på mindre konstruktions och tillverkningstoleranser än förr! Detta har väsentligt förändrat och kortat av, närmast eliminerat inkörningsförlopp av motorer (gäller även dieslar)!

2) Har själv under knappt 2 år ägt och kört en Bürstner Elegance i726G 2010 med 4 tons totalvikt i 1.400 mil, total förbrukning under hela perioden 0,9 lit/mil. Under 450 milsresa i tyskland hösten 2011 var snittförbrukningen tom 0,86. Mjuk körning och i långtradarfar är en bra förutsättning.

Har nu en Hobby T75 2012 med 177Hk och aut-låda, totalvikt 5 ton. Denna bil har nu rullat drygt 300 mil med ett flertal korta körningar, dvs ingen bra bakgrund fn ligger förbrukningen vid knappt 0,95 lit/mil.

Stora variationer i förbrukning får nog mest tillskrivas föraren, farten, kortare/längre körningar, biltyp (ex alkohov/vanlig delintegrerad), mm - det är bara att konstatera att förbrukningen mot denna bakgrund kan variera kraftigt. Drivmedelsförbrukning är inte ödesbestämd, den är i högsta grad påverkbar av respektive förare.

Betr Carradon vet jag för lite om vad det är för bil men en sak är klar, ingen i världen kan lova vad en okänd förare åstadkommer fö förbrukning i en husbil men förbrukning på 0,8-0,9 lit/milen är nog inte orimligt om det inte är en alkovbil (obs föraren(?).
 

Gunbritt o Rune

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Mark
HBK-Nr
5640
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning Carado A464

Relax, jag är helt enig. Vi har en Carado med 140 hkr Forddiesel. Jag kör "mjukt" och så ofta det går med farthållaren på 90 km/t. Snittförbrukningen är efter 2 år 0,87. Som nybliven pensionär njuter jag av att ta det lugnt på vägen.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Bränsleförbrukning Carado A464

Farthålleren sparar inget bränsle, tvärtom förbrukningen stiger med farthållare, att det sedan är bekvämt och praktiskt är en helt annan sak.

Läs för övrigt i Vi Bilägare och vilket forum som helst på nätet om dieselmoterer så kräver dessa betydligt längre körsträckor än besninmoterer innan förbrukningen sjunker, inte alls ovanligt med körsträckoer på mellan 2000-3000 mil.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Bränsleförbrukning Carado A464

Detta tema har alltför många, starkt varierande sanningar om kör- och mätmetoder och resultaten. Jag anar i många fall en tendens hos anmälaren att överdriva sin egen körskicklighet resp den egna bilens förträffliga egenskaper!

Vår egen -07 Dethleffs alkov med 3l-motorn med mauell växellåda drog från början 1,3 - 1,5 liter vid mycket lugn och normal körning påvarierande vägunderlag, i med- och motvind och på såväl torrt som vått underlag. Kanske kan man idag, efter 2500 mils körning få fram att förbrukningen har minskat med ca 10 %.

Jag anser, att man måste mäta förbrukningen över en längre tid och sträcka - minst 300 mil - för att få fram ett säkert resultat - inte bara vid en eller annan tankning under idealiska förhållanden, t ex mest vid långkörningar på bra vägar.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning Carado A464

Jeg har funnet ut at man ikke kan snakke forbruk uten en 100% dokumentert og ærlig statistikk. Jeg anbefaler alle som virkelig er interessert i å bruke Spritverbrauch berechnen und Autokosten verwalten - Spritmonitor.de

---Jeg har forbruk varierende fra 8,66 til 13,44 l/100km. Dette er ikke ihht kjørecomputer som er noe mer optimistisk(enda levere).


--- Og å kjøre på 8,66 så er dette å ligge med langtransport bilene på autobahn i passende avstand, for å dra nytte av mindre farts vind lufttrykk mot fronten. Det er den eneste fordelen med å ligge i trailer køen.


---Å kjøre på 1,334 er hurtig motorvei kjøring.


---Hva skal jeg si er mitt forbruk?
De fleste vil garantert si det laveste tallet som er oppnådd på kjørecomputer, eller mitt laveste som er 0,866 l/mil. Mange synes det er kjekt, men i mine øyne en løgn!. Det er bare ett tall som er korrekt å oppgi, bilens totale kjørte kilometer og total forbruket av diesel over minimum en sesong eller to. Da får man ett noe mer korrekt bilde av forbruk, og ett tall som kan brukes som sammenlikningsgrunnlag.


Mine faktiske tall fra bilen var ny, 2010 Husbil 7,40m Fiat 2,3. 3,6t. Integrert:

Bruk: 10.66 L/100Km 32148 km og 3426 L Diesel
CO2-utslipp: 281 g/Km 32148 km og 9045 Kg

:mcride:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 182

Guest
Sv: Bränsleförbrukning Carado A464

Fiat ducato multijet 130:)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.851
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleförbrukning Carado A464

Coradon är väl en alkovbil. Så kolla på Flat Mates inlägg ovan. Även om hans bil är tyngre har den ungefär samma profil och luftmotstånd som din. Så jag tycker inte din förbrukning är orimligt hög. Den kommer att sjunka ju mer du kör. Sen hur stor del av sänkningen som kan tillskrivas inkörning av motorn och hur mycket som är "inkörning" av föraren kan säkert diskuteras i evigheter. :)

Ex kan fartsänkning från 100 tilll 90 km/h påverka mycket. Farthållaren kan vara en bov, särskilt när det är lite kuperat. Även om dieseln har högt vrid så låt den "rulla lätt" i uppförsbackarna. Den behöver inte slita på 6:an även om den orkar.

:-/<rister
 
F

F.d. 25142

Guest
Sv: Bränsleförbrukning Carado A464

Mitt problem som irriterar mig mycket är att färddatorn anger för låg förbrukning! Vi har Fiat.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleförbrukning Carado A464

Jag har en Carado 448 -12 med 148 hk motor den sörplade i sig rätt duktigt i början.Efter ca 500 mil började motorlampan lysa en, Fiat verkstad i Tyskland fixade detta bla ny mjukvara.Efteråt tyckte jag bilen gick bättre och billigare.Mekonomen som tydligen numera är Fiat verkstad sa till mig att bilen "släpper" efter ca 1000 mil ,något med elektronisk spärr:confused:Efter reparationen körde vi ca 300 mil då drog den 1.01 enl färddatorn .Hastighets mätaren visar 10 km/h för mycket alltså blir allt fel.1.2 l mil är nog rätt nära sanningen.Då har vi lämnat dom långa och dryga backarna bakom oss.Då va bilen nästan fullastad 3850 kg.Sen när bara jag o frun va ute med minimalt lastad bil var förbrukningen högre enl färddatorn.Jag har svårt att tro en bil som väger 3 ton och dessutom har ett mega luftmotsånd drar under litern om man följer trafikrytmen
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning Carado A464

Hastighetsmätningen resp körsträckemätningen har inget direkt samband med varandra i dagens (sista 2 decenniernas i varje fall) bilar.

¤ Hastighetsmätaren visar "för mycket" i alla bilar, oftast ca 4-5 km/h vid verklig fart 70/90km/h!
¤ Vägmätaren visar oftast en ganska så korrekt vägsträcka i moderna bilar om däcken motsvarar dem som bilen certifierats med, slitna däck ger dock en begränsad avvikelse. Tillverkaren har inget egenintresse av felmätning (samma kostn att mäta rätt). Oftast ger fö bilmätaren i kuperad och kurvig terräng en längre körsträcka än en GPS och under dessa förhållanden är bilens mätarvisning oftast mer korrekt än GPS'ens.
¤ Färddatorn anger motorns förbrukning, men vid användning av ex AC ökar förbrukningen med 5-10% beroende på hur mycket ex AC'n arbetar (om fönster hålls öppna under körning så ökar förbrukningen än mer än med AC).
¤ bilens vikt resp längd påverkar inte förbrukningen så särskilt mycket, beror mer på föraren / framförandet av fordonet (förutom väder, vind, väglag, terräng, etc)!

Ser inget konstigt med att delintegrerade husbilar på 3,5 - 5 ton drar under litern/mil under normala förhållanden och inom gällande hastighetsgränser (fö inte måste man köra 110 på motorväg?). Min egen bil en delintegrerad 177Hk med aut-låda vikt 5 ton ligger normalt runt 0,95 (en alkovbil bör ligga 2-3 dl högre med avseende på den större frontytan och är dessutom fartkänsligare pga detta)!
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleförbrukning Carado A464

Hur kan hastighets mätaren visa fel och samtidigt vägmätaren visa rätt?
 
Toppen