• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Vilken regulator ska man välja till solpanelerna? Det sägs att Shaudts egen regulator (ej MPPT regulator) är bäst om man ha Shaudts elblock i bilen.
Men jag har läst mig till att MPPT regulatorer är bättre. Ge mig lite råd och tips om vad som är för resp. nackdelar med respektive regulator?

MPPT regulatorn jag funderar på är den här
/Ludde
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Nu var jag ute o cyklade. Jag blandade ihop med dom större utan shunt.
Det framgår inte om storleken på mätinstrumentet BM2 är samma som BM1 (50mv), i så fall kanske det går att använda samma utanpåliggande.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.839
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Enda anledningen till att ha en större inverter än 1200W är väl om du använder hårtork eller dammsugare. Behöver du inte detta så kan du nöja dig med BM-1C och 1200W inverter.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Det var just hårtork som var önskemålet från dottern...:D
Kan BM-1 paja om man kör med för stor inverter, eller är det bara det att den visar fel värde?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.839
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Efter flera års erfarenhet så kan jag konstatera att 1400W är den lägsta effekt på hårtork som accepteras av den äkta hälften.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Efter flera års erfarenhet så kan jag konstatera att 1400W är den lägsta effekt på hårtork som accepteras av den äkta hälften.
Varmluftspistol mao:D

Har inte kollat om shunten håller, eftersom jag kör inverter kopplat på batteri nr 2.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
F

F.d. 5856

Guest
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Besök C-teks hemsida www.ctek.com och leta upp D250S Dual och smmankoppla denna skapelse med C-teks Smartpass så löser Du Dina laddproblem
Martin
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Det var just hårtork som var önskemålet från dottern...:D
Kan BM-1 paja om man kör med för stor inverter, eller är det bara det att den visar fel värde?


Den pajar inte utan kommer bara lite i O-balans ett tag sedan så justeras den av sig själv när batteriet laddas fullt nästa gång.
En hårtork till ett bilbatteri? som att köra med en startmotor.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Jaha, då gör det ju inget att ha BM-1. Då beställer jag en sån.
Det blir värre att övertala dottern att inte ha hårblås...:cool:....hon är bara 9 år, undrar vad man måste muta med när hon är 14 för att hon ska åka med i husbilen....:twitcy:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Elverket 50m inn i skogen - fint sted for hårblås :D.
Det fungerer i det minste, men hvor fristende det er sier vi intet om.....
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Där ser ni de e bara fantasin som sätter gränser.

Dax att uppfinna en hårtork till husbilar.

Det finns gasdrivna lödkolvar så varför inte gasdriven hårtork?
 
F

F.d. 19284

Guest
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Schaudt's EBL (jeg har en EBL 100-2) er forsynet med tre lademuligheder:

1. Indbygget tre-trins IUoU lader 14.3/13.8V. Sluttes via indbygget shunt direkte til 'lade-udgange' der lader begge batterier eller kun batteriet i bodelen
2. Stik (i EBL100-2 er det blok 6. Tre ben i stikket, men kun nummer 1 og 3 anvendes. Max 15A) for strøm fra solar regulator. Denne regulator leverer max 'float ladning' 13,8V. Tilsluttet via samme indbyggede shunt til lade-udgang.
3. Stik (i EBL100-2 er det blok 7. To ben i stikket) for strøm fra ekstra extern ladeapparat. Det er forbundet præcis som solar-ladning (dog via sikring max 20 A)

Som det ses er der ikke nogen som helst 'intelligent styring' af ladningen specielt fra Schaudt's egen solar regulator. Man kan tilslutte hvad som helst der leverer den rette spænding til EBL. Fordelen er at ladestrømmen går via EBL'ens indbyggede shunt og at startbatteriet kan lades hvis der er spænding nok til det. Visse solcelle'pakker' leveres med færdigkonfektioneret EBL-kabel, men ellers kan det købes i løs vægt.

Alternativt kan man tilslutte solar-regulatoren til bo-batteriet. Den eneste grund til at gøre dette skulle være at spare et (billigt) special-stik eller evt. et spørgsmål om ledningslængder.
 
Toppen