• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Över 19 Volt i kablarna! Har startbatteriet seriekopplat?

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
När jag kopplar in bodelsbatteriet till sina batterikablar börjar spänningen stiga.
När jag kopplade in det i går kväll hade batteriet normal spänning. Efter att ha stått ikopplat över natten var spänningen i morse över 19 volt. Ingen landström inkopplad.Bodelsbatteriet (72 Ah) sjuder och susar.

Har nu kopplat ur bodelsbatteriet igen så endast startbatteriet är kvar. Gjorde en mätning i de kablar som jag just lossat från bodelsbatteriet och där var spänning, 19 Volt. (se bild) Antar att det är från startbatteriet. Ska det vara spänning från det här?.

Jag skrev för några dagar sedan (mätte då för första gången o hade över 16 v i kablarna), fick några tips fr juan.norte o Håkan. Vidtog lite åtgärder då men de hjälpte inte.

Är det någon som har en idé om vad som händer?
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    3 MB · Visningar: 108
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Över 19 Volt i kablarna! Har startbatteriet seriekopplat?

Din bild, Multiart, visar hur du mäter spänningen på batteripolsorna utan att batteriet är anslutet.
Det kan vara normalt att laddaren, om nu denna finns och är alsuten till elnätet, att laddaren kan komma upp i denna spänning, ibland pulserar spänningen eller har annan kurvform än ren likspänning och då visar enklare Voltmätare fel.

Genom att ställa Voltmetern på AC, (växelspänning) och mäta, ger den inget utslag finns inget annat än likspänning, visar den något finns annat än likspänning från laddaren.

För övrigt är det mycket farligt om batteriet verkligen pumpas upp till så hög spänning. Så du måste givetvis gå till botten med detta!

Kotrollera att batterierna verkligen är gott förbundna med bilens chassi med rejäla flätor som verkligen jordar ordentligt.

Du kan även kolla upp hur laddningen sker när motorn går och dess generantor står för laddningen.

Vid 19 V kan det bli "trångt" inne i batteriet och någon form av kemi vill ut. Det kan svälla och i värsta fall spricka med hög hastighet, (explodera) Svavelsyra i bilen är inte bra.


Ett batteri som är gammalt kan göra att det sker underliga fenomen, laddaren känner inte igen batteriet som ett friskt blysyrabatteri och gör fel saker.
Är batterit misstänk kan du låna in ett annat, exvi från personbilen och testa.

de
Roy
 
  • Gilla
Reaktioner: SoT
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Över 19 Volt i kablarna! Har startbatteriet seriekopplat?

Koppla loss minusanslutningen (-) på startbatteriet.

Mät spänningen över startbatteriets poler, bör vara ca 12,8 V om det är nyligen laddat.

Mät spänningen från startbatteriets pluspol (+) till den lossade minusanslutningen - där borde det inte finnas någon spänning om det inte är någon landström eller någon solpanel inkopplad.

Om du har en solpanel inkopplad kan det vara dess regulator som pajat och levererar för hög ström/spänning.

//Lasse
 
  • Gilla
Reaktioner: SoT

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Över 19 Volt i kablarna! Har startbatteriet seriekopplat?

Usch ja! Vilken soppa!
Tack för era svar så här långt. Ska följa råden jag fått så snart jag kommer hem igen.

SM4FPD, laddaren var inte ansluten till landström vid tillfället och ingen motor på. Ska testa att ställa om Voltmetern som du föreslog. Att komma åt och se hur jordningen är är svårt att komma åt. Mycket trångt i utrymmena.

Startbatteriet har nog ett antal år på nacken och kanske är kass. Ska försöka kolla upp det.

LasseF, en enkel solpanel har vi, 38 W, med en, som det verkar, väldigt enkel regulator. ska koppla bort den helt. Hoppas att det bara är den som ställer till det.

EBL sitter så konstigt placerad att jag knappt kommer åt den.

Ganska skraj blir man ju när volten skjuter i höjden såhär! Återigen tack för tipsen. Återkommer senare.

bästa hälsningar,

Torbjörn
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Över 19 Volt i kablarna! Har startbatteriet seriekopplat?

Enkle regulatorer kan fort kjøre opp spenningen om det er stor motstand.
Dette er årsaken til at en ikke skal koble fra bilbatteriet med motoren i gang - reguleringen på generatoren kjører opp spenningen til dioder og annen elektronikk brennes. Har målt så høy spenning over et 12V batteri en gang, brøt foreglingen på dette "vedlikeholdsfrie" bly-syre batteri på 65 Ah og fyllte på godt over en lite med batterivatn. Etter det fungerte det ok til jeg fikk fatt på et nytt.
 
  • Gilla
Reaktioner: SoT

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Över 19 Volt i kablarna! Har startbatteriet seriekopplat?

Torbjörn
Så som du beskriver i inlägg 1 och 4 så mäter du på batterikablarna som är bortkopplade från batteriet och har en 38W solcell inkopplad. Den normala spänningen på en 12V solcell ligger mellan 0-18V. Om du då inte reglerar den spänningen till 13,x kan det bli överspänning i bilens el-nät. Men regulatorn behöver ett batteri i ena änden och solcell i andra för att fungera som den ska. Jag tror t o m att man kan paja regulatorn om batteriet inte är inkopplat???

Testa solcellens regulator inkopplat på ett "stand alone" batteri och mät över polerna så ser du om den fungerar.
 
  • Gilla
Reaktioner: SoT

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Över 19 Volt i kablarna! Har startbatteriet seriekopplat?

Inte för att vara den som e den...
Men det ser ut som att mätinstrumentet inte är inställt på DC mätning
Dock är bilden lite grynig... Därav ser jag inte skalan så bra. Men VDC har du vänster överdel av cirkeln som anger vad man mäter på, ser det ut som. (3pi/4 typ, i enhetscirkeln) ;)

/Freddy
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Över 19 Volt i kablarna! Har startbatteriet seriekopplat?

Inte för att vara den som e den...
Men det ser ut som att mätinstrumentet inte är inställt på DC mätning
Dock är bilden lite grynig... Därav ser jag inte skalan så bra. Men VDC har du vänster överdel av cirkeln som anger vad man mäter på, ser det ut som. (3pi/4 typ, i enhetscirkeln) ;)

/Freddy

Detta har du rätt i. den mäter ju inte spänning i alla fall
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Över 19 Volt i kablarna! Har startbatteriet seriekopplat?

Detta har du rätt i. den mäter ju inte spänning i alla fall

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, instrumentet står i läget för att mäta 9V "ficklampsbatterier".
Steget ovanför är till för att mäta 1,5V "ficklampsbatterier"

Multiart. Ställ vredet på läget VDC och på siffran 20 så är du på rätt mätområde, och kan mäta bilbatteriets spänning/volt upp till 20 volt.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det är möjligt att det går att ha instrumentet på 9V läget även på 12V bilbatterier men rätt område är VDC.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: SoT
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Över 19 Volt i kablarna! Har startbatteriet seriekopplat?

Jag tycte oxo det så jag tittade lite närmare på biltemas instrument.
En annan sak ar att många solcellsregulatorer slår automatiskt om mellan 12/24v beroende av vilket batteri man använder.
 

Bilagor

  • 828527_76fh9k.jpg
    828527_76fh9k.jpg
    66,4 KB · Visningar: 6

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Över 19 Volt i kablarna! Har startbatteriet seriekopplat?

Hej vänner!
Haha! Vad synd att ni fick syn på vredets inställning! Fy så oproffsigt av mig!
Men inte desto mindre går det att få mätresultat även under skalan för ficklampsbatterier. Så siffrorna jag haft stämmer faktiskt. Men i fortsättningen ska jag ställa den på VDC/20.

Summering och lösning:
Jag gick igenom de flesta av de konstruktiva tips jag fått i tråden. I tur och ordning. (jäklar vad man lär sig). Då jag kom till tipset med regulatorn och att koppla in solcellsregulatorn ( tack Kenth) till ett "stand alone" batteri började spänningen snabbt att stiga. På en liten stund från 12,9 - 15 och uppåt.

Verkar alltså vara regulatorn som varit boven. Nu är den urkopplad och de dubbla bodelsbatterierna och ett par hundra meter sladdar (känns det som ) är sammankopplade till ungefär sina ordinarie platser. Allt uppför sig nu normalt. Och lyser, dock lite svagare och gulare än det gjort på sista tiden...
Verkar som om kylen inte funkar riktigt på 220 v. Inte säker ännu.
Som juan.norte påpekar kan ju regulatorn av okänd anledning ha slagit om till 24v. Vet inte hur jag ska ta reda på det. Men det ser ut att vara en gammal regulator som nog inte ens var bra när den var ny. Ut åker den. Vi ska däremot vara uppmärksamma på det även efter inköp av ny dylik!

Nu verkar det absolut som om felet är ur världen. Jag som trodde att vår husbil blivit en ny sorts energikälla som bara fyller och fyller batterierna på nolltid:)

Nej, skämt åsido, jag kan skoja om det nu men det kunde jag sannerligen inte fram tills för ett par timmar sedan.
Och nu ser det ut att bli en tur med vänner till Ivön i helgen, trots allt. Och det tack vare er, er kunskap och hjälpsamhet!

TACK!! I massor!

God natt hälsar

Torbjörn & Sanna
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Över 19 Volt i kablarna! Har startbatteriet seriekopplat?

Ett stätt att mäta jordförbindelsen om du inte kommer åt att besikta denna.

Som bekant består batteriernas jordförbindelse av en kraftig kabel, eller kopparfläta från batteriets minuspol till en punkt på bilens chassi.

Använd din fina voltmeter och mät endrera genom att mäta resstensen till jord eller spänningsfall mot jord.

Metod ett:
Slå av alla förbrukare och mät reistans från batteriets minuspol till en plåtpunkt på chassit. Skall visa noll OHm, jämför visat värde genom att hålla ihop testsladdarna. Vid så låga resistaner kan det bli lite felvisning, dessutom har testsladdarna en egen reistans. Så metoden är otillförlitlig.

Metod två:
Slå på många förbrukningar, alla spottar, TV, så att det drar så stor ström som möjligt från batteriet.
Mät spänningen, med din voltmeter på 2 VDC mellan batteriets minuspol och chassiet, en lämplog punkt där du når plåten. Visar det minsu byter du plats på testsladdarna.
I detta fall skall det bara bli några mV, (milliVolt), 1 mV = 0,001. Får du en halv Volt eller en hel Volt har du dålig jordförbindelse.

Att sådan (dålig förbindelse) kan uppstå är normalt då det gärna rostar där ström flyter.

de
Roy
 
  • Gilla
Reaktioner: SoT
Toppen