• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri laddas inte

bolema

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4241
Medlemskap
2024
Mitt bodelsbatteri laddas inte, varken när jag är inkopplad på 230V eller under körning. Säkringarna vid batteriet är hela och säkringen i EBL99 är också hel. Startbatteriet laddas som det ska i alla fall under körning. Jag har tagit ur bodelsbatteriet och laddat upp det med en CTEC-laddare och det gick alldeles utmärkt så batteriet är just nu fulladdat igen. 12 volten i bodelen fungerar men batteriet räcker ju inte hur länge som helst. Är det någon som har något tips på vad det kan vara för fel?
 
K

Klaric

Guest
Sv: Bodelsbatteri laddas inte

Hej
Hittade vad det skulle vara för säkringar men när jag stoppar i 220v kablen i ebelen så slår den ut hela tiden.
Kollade i elskåpet och där hittade jag ett relä som heter RELPOL LR86957 SOM INTE SER FRISK UT.Någon som vet vad detta är till?
 

Kjell Granduca

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
10187
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri laddas inte

Hejsan! Säkringen vid mitt bodelsbatteri har gått, ser ut som en plåtbit som sitter i en hållare. Var hittar man e sån har sökt på mackar men dom har inte. Är det någon särskild amperestyrka på den. Tacksam för svar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bodelsbatteri laddas inte

Det er ofte preget inn på ene enden av plåten. 50A er veldig normalt, men de finnes i flere verdier - har selv en slik på 150A.
 
F

F.d. 25463

Guest
Sv: Bodelsbatteri laddas inte

jag köper den typen av säkringar på bilelektrisk verkstad.
El o diesel i Eskilstuna
Kolla med Swedol de kan ha.
//Pelle
 

Bert och Eva

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
821
Medlemskap
2024
Hej!
Har problem med laddningen batterierna laddas när motorn är i gång men om jag kopplar in ström så laddas det inte lampan som ska lysa att stöm är inkopplat lyser inte men där är stöm i mina kontakter!
Någon som har idéer om vad som kan vara fel?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, vet inte alls men bara en tanke som dök upp.
Ingen laddning och även ingen signallampa för ström inkopplad syns.
Tanken var bara... Du har inte en inverter som kopplas in automatiskt så du får 230V i kontakterna av 12V och inte från stolpen när det inte kommer 230V till bilen, och blir lurad av det.
Funkar något annat på 230V som ex. kylskåpet.

M.v.h. JANKRO.
 

Bert och Eva

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
821
Medlemskap
2024
Hej, vet inte alls men bara en tanke som dök upp.
Ingen laddning och även ingen signallampa för ström inkopplad syns.
Tanken var bara... Du har inte en inverter som kopplas in automatiskt så du får 230V i kontakterna av 12V och inte från stolpen när det inte kommer 230V till bilen, och blir lurad av det.
Funkar något annat på 230V som ex. kylskåpet.

M.v.h. JANKRO.
Ja det funkar, tror det är själva laddaren i Eblocket ( EBL99)?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Hej!
Har problem med laddningen batterierna laddas när motorn är i gång men om jag kopplar in ström så laddas det inte lampan som ska lysa att stöm är inkopplat lyser inte men där är stöm i mina kontakter!
Någon som har idéer om vad som kan vara fel?
Liknade kan hända om man har solceller inkopplade direkt på batteriet. EBL:en kan uppfatta det som att batteriet är fulladdat och avbryter vidare laddning.
 
Toppen