• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Om elförbrukning, batterier och batteriströmbrytare

F

F.d. 8538

Guest
Jag har haft ett problem som jag inte lyckats förstå/lösa innan jag läste detta lilla kompendium. http://www.schelinkryssarklubben.se/batel_brogren.pdf
Bilbatteriet i min Fiat Ducato laddade ur med en förfärlig fart.....tyckte jag. Bad Fiatverkstaden leta eltjuvar men de fann att viloförbrukningen var normal omkring 30 milliampere.
Räknade lite på detta och fann att allt nog var som förväntat. En kall vinter får man ju dessutom räkna med att batteriets faktiska kapacitet kanske bara är hälften av det uppgivna.
Har tankar på att koppla in en batteriströmbrytare på bilbatteriet till kommande vinter så att jag lätt kan koppla ur det. Då borde det om det är fullladdat stå sig över vintern.
Har någon erfarenhet av detta?
Swerik

PS. Hittade guldgruvan med POI:s i HBK idag. Fantastiskt!:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Om elförbrukning, batterier och batteriströmbrytare

Hejsan Swerik, nej att gå ifrån en bil mer än några veckor funkar för det mesta dåligt nu för tiden med lite underhållsström som går åt till div. elektronik. Om inte bilen drar något, så vill ändå de flesta nyare bilsterioapparater ha lite ström till minnet.
Om man inte kan koppla in underhållsladdning (som ev. går på timer med bara några timmars laddning i veckan) så måste man koppla bort batteriet.
En enkel variant är snabbkabelskor som även är smidigt om något oväntat händer och man snabbt behöver koppla från batteriet.

35-1675_m.jpg

Det skadar nog ändå inte om man kan stödladda batteriet någon gång under vintern eller i alla fall innan man kopplar in det på våren. Men är batteriet bra och bilen lättstartad så brukar det fungera utan laddning.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2927

Guest
Sv: Om elförbrukning, batterier och batteriströmbrytare

off topic men får jag fråga var du hittade den?

"PS. Hittade guldgruvan med POI:s i HBK idag. Fantastiskt!:)"
 
F

F.d. 13883

Guest
Sv: Om elförbrukning, batterier och batteriströmbrytare

Bekymmer med batteriladdare Calira evs 30/18 ds?

När jag skulle ladda mina batterier, ett nytt bodels och ett gammalt startbatteri gick det inte att ladda startbatteriet.
Jag köpte ett nytt startbatteri och nu när jag laddar batterierna lyser laddlampan när jag stänger av laddaren. Det verkar som om strömmen jämnas ut mellan batterierna för efter ett tag släcker lampan och det är samma volt på batterierna.Kan det vara en diod som är sönder och är det i så fall något som går lätt att laga eller vad kan det annars vara?

Tacksam för svar
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Om elförbrukning, batterier och batteriströmbrytare

Bekymmer med batteriladdare Calira evs 30/18 ds?

När jag skulle ladda mina batterier, ett nytt bodels och ett gammalt startbatteri gick det inte att ladda startbatteriet.
Jag köpte ett nytt startbatteri och nu när jag laddar batterierna lyser laddlampan när jag stänger av laddaren. Det verkar som om strömmen jämnas ut mellan batterierna för efter ett tag släcker lampan och det är samma volt på batterierna.Kan det vara en diod som är sönder och är det i så fall något som går lätt att laga eller vad kan det annars vara?

Tacksam för svar


Förutsätter att du monterat laddaren på startbatteriet o låter bodelsbatteriet laddas av automatiken?

På sikt skall, när startbatteriet laddats upp "prio 1", bodelsbatteriet komma "ikapp" o få samma spänning. När laddaren är inkopplad så är det den som "bestämmer" spänningen, när du kopplar bort den KAN batterierna ha samma spg men antagligen skiljer de sig något.

Ett test är att låda bodelsbatteriet ladda ur sig en del o sen koppla in laddaren igen o mäta hur spänningarna blir på de båda batterierna under laddningen.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Om elförbrukning, batterier och batteriströmbrytare

Batteribrytare finns bla på Feltema o Swedol i olika utföranden, eller att man har snabbkopplingar enl ovan o lossar en pol när man ställer ner för en längre tid, men glöm inte underhållsladda ibland, speciellt om batteriet står kallt.
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Om elförbrukning, batterier och batteriströmbrytare

Godafton Swerik ! jag hade samma problem med min nya bil, att strömmen försvann sakta på bodelsbatteriet..var då inne och googla på bodelsladdaren av sorten EBL 101 som sitter i mitt fordon
Hittade då bruksanvisningen med tillhörande elschema ,visade sig då att bodelsbatteriet ligger och matar spänning in till diverse relä mm.man får då den krypström som man inte vill ha...På framsidan av laddaren finns en liten stömbrytare med texten AUS/EIN använder man denna knapp så kopplas bodelsbatteriet bort och man får behålla strömmen där den skall vara..Startbatteriet gör ju liknande matningar till styrenheter,instrumentet mm ..så det är nog tvunget att plocka av batteripolen vid längre avbrott

Soliga hälsningar Håkan
 
Senast ändrad:
Toppen