• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är en EBL?

FLOWER

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Falun
HBK-Nr
9924
Medlemskap
2024
Har inhandlat en solcellsanläggning nupå 100w och ska montera den i helgen, och läser på många inlägg om det. Det kommer ofta upp att du ska koppla till Ebl,en och jag undrar vad det igentligen är för något? Tror att det kan vara Displayen i Husbilen? Ska man koppla solcellen via den? Har en Knaus sky ti 700 meg 2012.
// Tomas
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad är en EBL?

Är det inte äldre så är det inga säkert inga problem.
AGM batterier är ju heller inget dåligt val när du ändå måste köpa ett nytt batteri. Kan din EBL ställas om för denna batterityp ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad är en EBL?

Om jeg kjenner CBE DS300 rett så har den ladning av bilbatteriet når spenningen på dette mer under en grense og bobatteriet er over en annen grense- Det eneste du ikke oppnår med å koble solregulatoren direkte til bobatteri er info på EBL panelet om hvor mye som blir tilført batteriene fra solen.
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Sv: Vad är en EBL?

Enklast är att koppla solpanelen via Ebl.en
Har gjort så på då min förra samt nuvarande bil fingerar utmärkt då jag får underållsladdnig på startbatteriet samt kontinuerlig lading på bodellen.
Allt kopplat via Ebl.
bejoken i Malmö har kopplingen med 3stift som behövs kostar med lösa stift
den fantastiska summan av 9,50:- sek (man skäms nastan av at betala)

Behöver du ett kopplings schema så ge mig besked.

Mvh / Bengt:spinny:
 

FLOWER

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Falun
HBK-Nr
9924
Medlemskap
2024
Sv: Vad är en EBL?

Är det inte äldre så är det inga säkert inga problem.
AGM batterier är ju heller inget dåligt val när du ändå måste köpa ett nytt batteri. Kan din EBL ställas om för denna batterityp ?

Och var ser jag det?På MPPT Regulatorn så finns det ju inställningar att ställa in för AGM.Har en instruktion om EBL på engelska ska läsa den om det framgår?Andra inlägg har ju handlat mycket om laddningen (volt) till AGM batterier,svårt att veta vad man ska göra.Kändes också lite konstigt att limma solpanelen på taket,vem vet den kanske rammlar av!!

// Tomas.
 

FLOWER

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Falun
HBK-Nr
9924
Medlemskap
2024
Sv: Vad är en EBL?

Enklast är att koppla solpanelen via Ebl.en
Har gjort så på då min förra samt nuvarande bil fingerar utmärkt då jag får underållsladdnig på startbatteriet samt kontinuerlig lading på bodellen.
Allt kopplat via Ebl.
bejoken i Malmö har kopplingen med 3stift som behövs kostar med lösa stift
den fantastiska summan av 9,50:- sek (man skäms nastan av at betala)

Behöver du ett kopplings schema så ge mig besked.

Mvh / Bengt:spinny:
Vore trevligt med ett kopplings schema så man ser hur man gör.

// Tomas.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad är en EBL?

Hej
Har du gjort rent och limmat enligt instruktionerna så ramlar den inte av. Har lossat detaljer från taket som är limmade och det var inte det lättaste.
Angående AGM så brukar det sitta en switch på EBL för detta.
Eftersom jag är bilelektriker av den gamla stammen så vet jag inte hur viktigt det är med denna inställning. Det enda jag vet är att det har något med laddningscykeln av batteriet att göra. Lycka till
 

FLOWER

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Falun
HBK-Nr
9924
Medlemskap
2024
Sv: Vad är en EBL?

Hej

Har följt instruktionenrna till punkt och pricka och använt medföljande produkter,men som bilplåtslagare så är det ju svets som gäller,så man får väl tänka om.Kollade på ebl men fann ingen synlig switch,så jag får se vad jag gör.Kanske kolla först hur det funkar med ett Batteri.
//Tomas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad är en EBL?

Den solarkontakten har 2 pinner om jeg ikke tar feil - du har og litt større sikringspanel enn i denne boken. Antar og at du har en OEM utgave av PC200 panelet. Solar kontakten er laget for DCE sin egen solar-regulator - maks 150 watt mener jeg å huske. Det finnes med denne blokken 2 enkle måter å koble til en solar - parallelt med 230 laderen som er ekstern eller rett på batteriene,
Forskjellen ligger i om en ser ladningen fra sola på PC200 displayet i form av antall ampeer. Solarsymbolet krever innkobling av den 3. lederen på blokkens solarkontakt.

Kjekt med DS-300 er at en kan bytte til en bedre lader uten å miste noe som helst av blokkens innebygde funksjoner, slik som logikken for sammenkobling av motor og bodel batterier ( denne kan tvangsstyres med en liten sikring i ene enden av sikringsraden)
 

FLOWER

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Falun
HBK-Nr
9924
Medlemskap
2024
Sv: Vad är en EBL?

Den solarkontakten har 2 pinner om jeg ikke tar feil - du har og litt større sikringspanel enn i denne boken. Antar og at du har en OEM utgave av PC200 panelet. Solar kontakten er laget for DCE sin egen solar-regulator - maks 150 watt mener jeg å huske. Det finnes med denne blokken 2 enkle måter å koble til en solar - parallelt med 230 laderen som er ekstern eller rett på batteriene,
Forskjellen ligger i om en ser ladningen fra sola på PC200 displayet i form av antall ampeer. Solarsymbolet krever innkobling av den 3. lederen på blokkens solarkontakt.

Kjekt med DS-300 er at en kan bytte til en bedre lader uten å miste noe som helst av blokkens innebygde funksjoner, slik som logikken for sammenkobling av motor og bodel batterier ( denne kan tvangsstyres med en liten sikring i ene enden av sikringsraden)

Verkar som det är ett stift i kontakt nr 15 stift 1 som ger + som är till solpanelen.Om jag förstår dig rätt så har ebl inbyggd regulator för solpanel?Kopplar man in solpanelen direkt i ebl då?Hur kopplar man parallelt med 230 laddaren? Har en display som heter pc 220 och ser inte lika ut som pc 200.Det sitter en säkring i ändan av säkringshållaren nu så vad innebär det?(Tvångstyras).Om man vill byta batteriladdare till en som är avsedd för AGM batterier kan man bara skifta med den som sitter där nu? (sitter under förarstolen brevid batteriet)
Många frågor blev det. Har kopplat direkt på batteriet nu och solen skiner här i Falun och den laddar för fullt.

//Tomas.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad är en EBL?

Også for kobling til blokken så trenger en regulator mellom panelene og blokken. På min bil med DS300??( husker ikke varianten ) og PC220 er det for solarregulator en 3 pins kontakt, +, - og S den siste signaliserer om det er ladning gjennom regulatoren. De fleste solarregulatorer har ikke en slik signalledning.

Det burde ligge med en dokumentasjon med oversikt over sikringene - og i min dok er det påpekt at en av de ytterste ikke skal sitte på plass, men i en holder ved siden av til normal bruk - det den gjør er å trekke inn releet som kobler sammen batteriene.

På batteriladeren bør det finnes en liten bryter som kan velge mellom Gel og andre batterier. AGM håndteres som andre. Om en ønsker å bytte ut en lader så er det nesten fritt valg, dvs om en setter inn en ekstremt kraftig så kan det bli nødvendig å bytte til større sikringer til og fra batteriene. I min bil sitter det en 45A lader, men det er mulig å bytte til en 70A.

Solar regulatoren og en Efoy er hos meg koblet parallelt med 230 laderen, slik at jeg ser på panelet om det er strøm inn eller ut av bobatteriene 290Ah, når jeg ikke bruker inverteren som er koblet direkte på batteriene.
 

FLOWER

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Falun
HBK-Nr
9924
Medlemskap
2024
Sv: Vad är en EBL?

Den säkringen som kopplar samman batterierna har setat i där från fabrik,bilen är 2månader gammal. Ska kolla om det står något om det i instruktionsboken.Ska kolla om det är mer än 1 stift till solcellen från ebl.Du har ju samma display som mig så jag undrar om du vet vad den nedersta knappen till höger är till för?
// Tomas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad är en EBL?

På min er det en OEM utgave av 220, de 3 nederste styrer opsjoner. Husker ikke hva den lengst til høyre skulle styre, den i midten slår av og på bevegelsesdetektorene i alarmsystemet.
 

FLOWER

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Falun
HBK-Nr
9924
Medlemskap
2024
Sv: Vad är en EBL?

Är det inte äldre så är det inga säkert inga problem.
AGM batterier är ju heller inget dåligt val när du ändå måste köpa ett nytt batteri. Kan din EBL ställas om för denna batterityp ?

Lyfte ur bodelsbatteriet och kollade vad det satt för batteri där och det var ett Banner Running Bull AGM batteri på 80 AH.Vart possitivt överraskad att det satt det original.Räcker det med ett eller behövs det två?Bilen måste väl vara anpassad för AGM batteri vad gäller laddare+EBL då?
// Tomas.
 
Toppen