• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gasomkopplare modell?

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: gasomkopplare modell?

Detta är ingen truma. Brukar sitta i tyska bilar och hanterar 2 flaskor. Tror inte det är automatisk omkoppling till den andra flaskan utan du är tvungen att gå ut och vrida om den manuellt. Detta märker du ju annars när flaskan blir tom.
Det gröna fältet visar vilken flaska som för tillfället är inkopplad.
Det som sitter under är en fjärrkontrollerad avstängning. Finns antagligen en knapp inne i bilen för den.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: gasomkopplare modell?

Tack, en sådan är det.
Men när jag vrider av den ena flaskan så kan jag fortfarande använda gasen, men man kanske använder båda samtidigt?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: gasomkopplare modell?

Den flaska som vredet pekar på är primärflaskan och kommer att tömmas först. När den är tömd kopplar den över till andra flaskan automatiskt. Det har alltså ingen betydelse hur vredet står, det kommer att lämnas gas till förbrukarna så länge någon flaska innehåller gas och båda är öppna.

Det kan därför vara bra att ha en indikering inne i husbilen som visar att omkopplaren slagit över till den andra flaskan.
 
F

F.d. 7403

Guest
Sv: gasomkopplare modell?

Fjärrkopplingen, ska inte den vara möjlig att koppla till en gasvarnare som då den ger utslag automatiskt stänger tillförseln?
 
Toppen