• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renault Master

F

F.d. 8765

Guest
Skall utrusta min HB med extraljus. Vill ha en separat strömbrytare som jag tänkte montera i ett av de "tomma" uttagen som sitter ovanför växelspaken i samma panel som farthållaren. Min fråga är: Hur och vad skall jag demontera för att komma åt att sätta dit en brytare. Det måste tydligen göras från insidan. Bilen är en Ranault Master -08.
Nu våras det för oss. Väl mött på vägarna.
 

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Renault Master

Om jag minns rätt så använder du en "plastkniv" utifrån så att du kan bända försiktigt och få ut de oanvända enheterna som ser ut som de två andra strömbrytarna (farthållningen och värmeslingorna). Minns jag rätt så bänder du på själva ramen runt strömbrytarna. Jag lyckades använda dessa lösa plasttoppar och byggde in strömbrytare i plastlådan bakom - lyckades också få dit en liten lysdiod i ålasttoppens mitt. Den ena går nu till ett extra tillbehör som jag monterat - den andra är reserv. Det är ett tag sedan (min Master är också -08) men jag minns att det var lite pill med att montera in strömbrytarna i den tillgängliga plastlådan. Den koniska "plastkniven" fick jag av en bekant som jobbar på en Renaultverkstad.
/Boo
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Renault Master

Hej Boo
Jag trodde man skulle göra så. Men det verkar inte gå utan att göra åverkan. "Strömbrytarpluggen" åkte in i panelen när jag med en radiomejsel skulle peta ut ds.
Har demonterat den stora plasten som växelspaken sitter i och tagit bort 2 skruvar som blev synliga där under.
Är kvar på ruta ett.
Fler förslag tar jag emot med tacksamhet.
 

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Renault Master

Jag antar vi pratar om samma sak, gick ut i bilen och skulle ta med mig "plastkniven" men hittade den inte i hastigheten. Tog därför en målarpensel med platt plastskaft, skulle nog fungera om man gjorde den lite som en brevkniv så att den kunde stickas in springan som visas på bilden. Lirkar du så skall hela ramen med brytarna komma ut.

P1010858.JPG
 
Toppen