• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Honda EX 7 Elverk

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Hej, har fundering på att köpa ett elverk, Honda EX 7.Intresserad av erfarenhet av detta elverk. Om jag har förstått det hela rätt så är den tyst och har en fin sinus kurva. Tanken är att ladda bodelen batteribank.

Ser elverket som ett mer effektivt alternativ både viktmässigt som laddmässigt än t.ex solcell. Nackdelen är förståss ljudet men 58dbA är rätt tyst...(enl lego elektronik)

Som ref är vanligt tal tydligen ca 70dbA säges det
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Honda EX 7 Elverk

När vi åkte skidor senast hade vi en med elverk på ena sidan, och en som körde bilmotorn i timmar på den andra, vi stod mittemellan och klarade oss på solceller?! Inte så kul?!:confused:
 
Senast ändrad:

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Honda EX 7 Elverk

Tackar för era inlägg men är intresserad av någon som har detta elverk och fakta i form av erfarenheter. Förstår att många uppfattar även ett elverk som störande då det till och med ej är igång, vilket är en känslomässigt synpunkt.


Tackar på förhand
 
Senast ändrad:

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Honda EX 7 Elverk

Hej
Vi har ingen erfarenhet av elverk, vi har solceller sen många år som har fungerat klanderfritt.
Men oavsett vad du skall köpa, om du handlar hos Lego Elektronik glöm inte att vi i HBK har 10 % rabatt hos honom.
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Honda EX 7 Elverk

Hej!
Om du har för avsikt att köpa ett nytt, så hadde jag nog lagt på dom ca:3000:- extra och tagit modellen större! (EU10i) Både tystare och större andvändningsområde!

/Malbeck
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Honda EX 7 Elverk

Hej!
Om du har för avsikt att köpa ett nytt, så hadde jag nog lagt på dom ca:3000:- extra och tagit modellen större! (EU10i) Både tystare och större andvändningsområde!

/Malbeck

Håller med! Ex 7 verkar inte vara av Invertertyp vilket innebär att det då går på fullvarv även om du bara laddar batterierna. Vårt Eu 20i går väsentligt mycket tystare vid lägre belastning, på 100 meters håll är det bara Sol och bränslecells talibanerna som blir störda... :wink:
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Honda EX 7 Elverk

Mm, anledningen till att jag har skjutit in mig på Honda EX7 är ljudet dbA. Lite förvirrande olika återförsäljare har olika värden på dbA.Senaste är
EX7 - 58dbA
10UI mellan 52-57dbA
20UI mellan 53-59 dbA

Antar av ovan att bästa valet är 20UI eftrsom den inte behöver "jobba" så mycket som t.ex EX7 och därmed går tystare. Har lärt mig att en ökning på 3dbA är en fördubbling av ljudet...Men även 59 DbA är ju rätt tyst jmr med tal som ligger på ca 70 dbA enl nätet.
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Honda EX 7 Elverk

Mm, anledningen till att jag har skjutit in mig på Honda EX7 är ljudet dbA. Lite förvirrande olika återförsäljare har olika värden på dbA.Senaste är
EX7 - 58dbA
10UI mellan 52-57dbA
20UI mellan 53-59 dbA

Antar av ovan att bästa valet är 20UI eftrsom den inte behöver "jobba" så mycket som t.ex EX7 och därmed går tystare. Har lärt mig att en ökning på 3dbA är en fördubbling av ljudet...Men även 59 DbA är ju rätt tyst jmr med tal som ligger på ca 70 dbA enl nätet.

Då mitt yrke är Ljudkonsult måste jag bara tillägga att "motorbuller" är konstant medan Tal är momentant, så en jämförelse i dBA går inte att göra! Dom här mätvärdena som avser Hondorna är ju nån form av buller, vilket man inte kan säga om Tal. Skall man jämföra måste man använda sig av "dBALeq" vilket är ljudnivå mätt över tid, och då hamnar förmodligen tal på ett värde av 40-45 dBALeq.

Lycka till med ditt val!
/Malbeck
 
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Honda EX 7 Elverk

Har man en modern diesel motor i bilen då kan man låta den gå i tomgång. Den är mycket renare och ger mer effekt än en liten brummis.
Mvh. Stefan.
 
Toppen