• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsmontering / garanti

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Har köpt en ny (beg) husbil. Burstner ixeo 664 -2010

Vill monterna solceller, men vågar inte själv pga rädsla för att tät-garantin inte gäller. Har gjort det själv på min gamla bil och det blev bra.

FJ Husvagncenter tar ca 13000kr för solcell inkl monterning.
Tanken är att jag köper solceller från billigare ställe, ex Tyskland och ber FJ montera dem....kan bli lite gnäll kanske...

Vem annars kan montera så att man inte äventyrar sin tät-garanti?
Nu har vi inte köpt husbilen från FJ, men den var ny-såld hos dem av förra ägaren...
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsmontering / garanti

Vi rekommenderar J R Larmcenter i Lindome de monterade en 110W cell på vår i höstas kostade strax över 10 000 kr inkl montering och den laddade t o m lite utav lysrören när den stod inne i hallen.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Solcellsmontering / garanti

Det är bara att åka dit och fråga. Har de tid så kan jag inte förstå att de inte kan montera de åt dig.

Förra året fick jag en offert på att montera min paraol hos FJs fast jag inte köpte parabolen genom dem.

Jag monterade både parabol och solceller på min förra HB efter jag har varit hos dig :wub: gör man det ordentligt blir det inget fel och du har själv gjort det på din förra HB.

/R
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Solcellsmontering / garanti

Det är bara att åka dit och fråga. Har de tid så kan jag inte förstå att de inte kan montera de åt dig.

Förra året fick jag en offert på att montera min paraol hos FJs fast jag inte köpte parabolen genom dem.

Jag monterade både parabol och solceller på min förra HB efter jag har varit hos dig :wub: gör man det ordentligt blir det inget fel och du har själv gjort det på din förra HB.

/R

Vet inte om jag vågar på den nya...
Har du monterat på din nya bil?
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Solcellsmontering / garanti

Det var monterat när vi fick den, men det jag gjode såg bättre ut än vad fabriken har gjort.

Det viktigaset är takgenomföringen och har du rikligt med sikaflex så händer det inget. JR larm monterar säkert dina solceller oxå så ring å fråga va de ska ta för jobbet.

Jag ska sätta på 100w hade jag tängt mig och de tter jag på själv
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsmontering / garanti

Hej, jag monterade också min själv, visst tog det emot att sätta borren i taket. Jag satte en kopplingsdosa ovan på hålet som jag tryckte fast i Sikaflex under solcellen sedan var det inga problem att täta runt om

Lycka till
Thomas
 
F

F.d. 2927

Guest
Sv: Solcellsmontering / garanti

Det är inte bara ev. kommande läckage att tänka på.
När jag läser här på forumet om hur det borras hej vilt i bilarna så undrar jag hur många som har koll på var elkablarna går.
Detta gäller även taket.
Så var försiktig med var du sätter borren.
 
Toppen