• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

220 v "Watt Controller"

F

F.d. 28368

Guest
Är det någon som använder en "Watt Contoller" för att kunna koppla in "effekthungrig" elutrustning på små säkringar?

Jag har hittat denna "Watt Controller" där man kan koppla in max. 2000 W på 3,4 och 6 Amp. säkringar.

camparo.nl - Watt Controller

Den borde kunna underlätta när man vill använda el-platta, vattenkokare, etc. på Campingplatser med små säkringar.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: 220 v "Watt Controller"

Att ha en 2000W (eller mer) inverter kanske kan vara en idé om vi pratar hyffsat kortvariga strömuttag (som t.ex. spis). Då kan ju laddaren gå för fullt på t.ex. 6A på primärsidan (230V) mellan de stora strömuttagen.

Ett annat men betydligt dyrare alternativ är en kombinerad laddare/inverter t.ex. Inverter/laddar e - Victron Energy, men det är en betydligt dyrare lösning. Dock är den ganska fiffig på det viset att man kan ställa in hur mycket ström man har tillgång till och om strömuttaget är större än det man tillför så går invertern in.

Dock är ingen av ovanstående lösningar lämpliga om man vill ha långvariga strömuttag, t.ex. för värme eller kyla - då räcker helt enkelt inte batterierna långt även om man har en rätt biffig batteribank.
 
Toppen