• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Efoy bränslecell

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Efoy bränslecell

Når du har funnet plassen til boksen og tanken som må stå like ved siden så er resten av monteringen enkel -2 kabler til batteri og 8 festeskruer for holderene til boks og tank + en liten boks med fjernbetjeningen som plugges inn i efoy-boksen. Det som kan kreve litt tankearbeid er hvor en vil gjøre av varmluften - her må en montere en ventil og sette på en slang. Vanndampen kan en lede ned i en tom kanne eller gjennom gulvet og ut i det fri.

Skulle tro at de fleste steder som selger Efoy og som har en verkstad kan gjøre monteringen for deg om du ikke foretrekker å gjøre jobben selv.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Efoy bränslecell

Ett litet råd är att inte köpa för liten Efoy. Försök uppskatta din dygnsförbrukning och köp en som ger minst det dubbla.

Även om Efoy är relativt tyst så hörs den och det kanske inte är så trevligt att den går hela natten/dygnet.

Vi har en 1600 och den ger 130Ah/dygn vilket är mer än dubbelt vi använder på vintern.
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Efoy bränslecell

Vet inte om du har Iphone el.dyl., men det finns en App för att hitta närmsta återförsäljare! Appen heter Efoy på Appstore.

Lycka Till!
/Malbeck
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Efoy bränslecell

Ett litet råd är att inte köpa för liten Efoy. Försök uppskatta din dygnsförbrukning och köp en som ger minst det dubbla.

Även om Efoy är relativt tyst så hörs den och det kanske inte är så trevligt att den går hela natten/dygnet.

Vi har en 1600 och den ger 130Ah/dygn vilket är mer än dubbelt vi använder på vintern.

Hmm! Tål att fundera på. På kvällen förbrukar vi ca: 230 watt/h i 5 timmar Jobbar med 2 laptops och ser på TV + kyl och lite elektroniska leksaker, resten ca 35 watt/h. Det betyder i grov beräkning. 1900 watt/dygn/13 volt gör ca: 150 A/dygn. Jag har 2x90 amp amg + 80 watt solcell (ger 50-70 watt).

Dygn 3 vid fricamping brukar betyda starta bilen en sväng eller sluta med datorerna vilket är svårt genom att jag har firma och styr den via Internet.

Kanske en större är på sin plats även om det svider i plånboken?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Efoy bränslecell

Med den förbrukningen så skulle jag välja 210 eller gamla 2200.
Tänk på att det är gångtiden som ger livslängden på cellen så en liten cell som går mycket tar slut. Beräknad livslängd vill jag minnas ska vara runt 5000 timmar men kolla innan du handlar.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Efoy bränslecell

Ett litet råd är att inte köpa för liten Efoy. Försök uppskatta din dygnsförbrukning och köp en som ger minst det dubbla.

Även om Efoy är relativt tyst så hörs den och det kanske inte är så trevligt att den går hela natten/dygnet.

Vi har en 1600 och den ger 130Ah/dygn vilket är mer än dubbelt vi använder på vintern.

Hej

Vill bara understryka det Håkan skriver. Vi har den första varianten "1600", allt fungerar kanon men när man har "obegränsat" med el ökar behoven. Vår EFOY går allt mer, skulle jag köpa utifrån min nuvarande kunskap fick det bli den största och nyaste, Den går mindre, håller längre och är tystare (allt som låter hörs när du står i ödemarken och släckt lampan) även om den första EFOY:en inte stör speciellt mycket!

Lycka till Torbjörn :yes: :yes: :yes:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Efoy bränslecell

Jag har hittat en butik i Andorra som säljer Efoy : Andorra Campers som verkar intressant. Man kanske kan åka den vägen hem eftersom man är i Spanien nu.

Pila de combustible EFOY 600 R72224 1 999,00 €

Pila de combustible EFOY 900 R72227 2 429,00 €

Pila de combustible EFOY 1200 R72225 2 899,00 €

Pila de combustible EFOY 2200 R72228 4 290,00 €
Efoy-fuel-cells.jpg

Är det någon som har bättre priser?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Efoy bränslecell

Jadå har man slagit till. Det bidde en EFOY COMFORT 140 efter moget övervägande. Någon sa att man borde ta så stor som möjligt, men man får ju tänka på att om inte laddströmen från Efoy är för hög så hjälper solcellerna till lite och då går det inte åt lika mycket metanol.

efoy 140.jpg

Jr Larmcenter är stolta säljare/monterare den 14 maj på väg hem genom Sverige. Uj vad dyrt. Men det är inte billigt att ha husbil som hobby.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Efoy bränslecell

Det vore trevligt att se lite foton av installationen.

Jag funderar lite över var utblåset bör placeras med hänsyn till friskluftsintag, så man inte riskerar CO-förgiftning när man sover.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Efoy bränslecell

Vatnånga og CO2 kommer ut av en tunn slang, som bør føres gjennom golvet til friluft. Kan og settes ner i en tom dunk, mengden med CO2 som dannes pr. timme er omtrent som hva en liten hund åndar.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Efoy bränslecell

Jo, jag vet att utandningsluften innehåller vattenånga och CO2. CO2-förgifting förekommer dock i dykarsamanhang och jag antog att detta var en anledning till ventilation i husbilen.

dykarna.nu - koldioxidforgiftning

Om bränslecells-elverket inte avger mer CO2 än en hund så bör det inte vara något att oroas över.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Efoy bränslecell

Jo, jag vet att utandningsluften innehåller vattenånga och CO2. CO2-förgifting förekommer dock i dykarsamanhang och jag antog att detta var en anledning till ventilation i husbilen.

dykarna.nu - koldioxidforgiftning

Om bränslecells-elverket inte avger mer CO2 än en hund så bör det inte vara något att oroas över.

Du skrev CO (koloxid) i ditt första inlägg men det kanske var ett stavfel?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Efoy bränslecell

CO er en meget giftig gass som dannes ved ufullstendig forbrenning, CO2 er ikke giftig - eneste risiko er om det blir for høy konsentrasjon slik at det fortrenger oksygenet. Ved fullstendig forbrenning, i utåndingsluft og fra brenselscellen er det alltid ren CO2 ikke CO.

Grunnen til CO sin giftighet er at den binder til hemoglobin i blodet i stedet for oksygen og blir ikke utskilt igjen.
 
Toppen