• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad menas med max uteffekt och kontinurlig effekt på elverken ?

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Vad menas med max uteffekt och kontinuerlig effekt på elverken ?

Sitter och väljer mellan två elverk av märket Kipor IG2000 samt Kipor IG2600.

Den ena har 1600 watt som kontinuerlig effekt, medan den lite större modellen har 2300 watt som kontinuerlig effekt.

Som max effekt har den mindre modellen 2000 watt och den större 2600 watt.

Vilken av dessa värden ska man räkna på för att se vad man kan driva med dessa olika modeller ?

Kan man så att säga maxa elverket för kortare stunder, eller varför anges max effekten ?

Det jag vill ha elverket till är att driva följande vid fricamping:

Våran ac som är av märket Dometic b2200.
Förbrukning kylning 910 w
Effekt värme 1200 w

Sen vill jag även att den ska klara av att driva tv:n, datorn, micron vid behov (har vällingbarn, så då är det bra att kunna driva den också). Samt givetvis att ladda batterierna och så.

Sen vill nog gärna min fru kunna driva hårtorken ibland, och den ligger ju på 1600 watt.

Det skiljer ju en hel del i pris på modellerna, och frågan är om man verkligen behöver den större och dyrare modellen...

Men min tanke är även att det lite större elverket kanske låter mindre vid användning. Då det inte behöver jobba lika hårt som det mindre, för att få fram samma effekt. Eller är jag helt fel ute där ?

Är det någon därute som har någon av dessa modeller, och i så fall vad tycker ni om dom ?

/Peter
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Vad menas med max uteffekt och kontinurlig effekt på elverken ?

Räkna på < kontinuerlig effekt >, det skall elverket kunna leverera i timmar.

< Max effekt > är bra att ha om någon plötsligt "slår på" något nytt utan att
"slå av" något annat.
En form av säkerhet mot att inte elverket stannar p.g.a. för hög belastning.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Vad menas med max uteffekt och kontinurlig effekt på elverken ?

Som ovanstående skriver räkna på kontinuerlig effekt. Maxeffekten kan gå åt när man driver motorer då dessa har en högre förbrukning i startögonblicket.
Så det är bra om du kan få uppgift på vad ACn drar i startögonblicket.
Lasse
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Vad menas med max uteffekt och kontinurlig effekt på elverken ?

Startströmmen för en direktstartad asynkronmotor, sitter troligen en sådan i AC:en, är mycket kortvarig och mycket hög. Den är upp till sex gånger märkströmmen, dvs den ström som elmotorn drar under drift.

Kolla upp att elverket verkligen kan klara av denna höga strömspik utan att säkringen går.
 

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: Vad menas med max uteffekt och kontinurlig effekt på elverken ?

Startströmmen för en direktstartad asynkronmotor, sitter troligen en sådan i AC:en, är mycket kortvarig och mycket hög. Den är upp till sex gånger märkströmmen, dvs den ström som elmotorn drar under drift.

Kolla upp att elverket verkligen kan klara av denna höga strömspik utan att säkringen går.


På deras hemsida finns följande information:

Tekniska data
Typ Roof
Kylkapacitet (kW) 2.05
Full belastning (A) 4
Kapacitet (BTU/h) 7000
Nätspänning (V/Hz) 230 / 50
Köldmedium R407c
Mått (L x B x H) (mm) 980 x 650 x 235
Installationsöppningens diameter (mm) 400 x 400
Nettovikt (kg) 34
Krets (A /sec) 18/0.15
Förbrukning, kylläge (W) 910
Förbrukning, uppvärmningsläge (W) 1200
Rekommenderad generatoreffekt (kW) 2.0
Säkring (A) 5
Taktjocklek (mm) 30-80


Där står det ju "Rekommenderad generatoreffekt (kw) 2.0.

Innebär det att jag klarar mig med den mindre modellen, eller ligger man precis på gränsen då och bör satsa på den större ?
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Vad menas med max uteffekt och kontinurlig effekt på elverken ?

Som jag förstår det så borde generatorn på 1600 W orka med AC:s belastning på 910 W under kontinuerlig drift.

Jag har tittat på ett diagram, för direktstartade asynkronmotorer, som anger att säkringsbehovet för en motor på 910 W är 7 A, trög säkring. Men det står ju att det ska vara 5 A för AC:n så jag blir lite konfunderad.

Prata för säkerhets skull med leverantörerna av både AC och generatorn om detta. Det skulle jag göra för att känna mig säker innan köpet.
 
Toppen