• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inkoppling solpanel Knaus Sun TI MF

J

jibo01

Guest
Kan jag få tips om hur jag kopplar ledningar ner från solpanelen via
MPPT regulator, skall detta kopplas in i boxen eller direkt till batteri, även tips om var det är bäst att gå igenom taket
tack på förhand
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling solpanel Knaus Sun TI MF

Hej
Jag gick ner i skåpet ovanför kylen i vår, över dörren och ner på baksidan av väggstumpen med manöverpanelen. Jag har kopplat min laddare direkt till batteriet, om du har Calira-laddare så laddar den när du kör och när du står på ström, då laddar inte solcellsladdaren. Kan fixa bilder om du vill

Thomas
 
J

jibo01

Guest
Sv: Inkoppling solpanel Knaus Sun TI MF

Hej Thomas
Tack för snabbt svar, men varför inte ha inkopplat på Caliran.
är tacksam för bilder
MVH
Bertil
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling solpanel Knaus Sun TI MF

Finns en tråd någonstans här på forumet med ett uttalande från fabriken där de säger att det inte behövs, jag gick på det, tyckte det blev enklare :twitcy:
Jag mailar dig lite bilder

Thomas
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inkoppling solpanel Knaus Sun TI MF

Jag har en Calria EVS 30/20-DS/IU. När jag ställde frågan om hur man skulle koppla in solcellens MPPT-regulator, svarade tillverkaren (via Bergholm) att jag skulle koppla in den direkt till batteriet. Det tillförde ingen funktionalitet att gå via Caliran.
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling solpanel Knaus Sun TI MF

Jag hade en Knaus Sun Traveller 650 som en husbilstekniker kopplade in solceller på, och han gick också direkt till batteriet.
 
Toppen