• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elförsörjningen i bodelen funkar inte

F

F.d. 55414

Guest
Vi har tagit fram husbilen. Elen i bostadsdelen funkar inte. Kylskåpet går inte, inga lampor lyser mm. Vi har kollat att det finns ström i båda batterierna, inga oxideringar, säkringarna kollade. Vad kan det vara för fel?

Hälsningar
Ingve och Inga
 
F

F.d. 55414

Guest
Sv: Elförsörjningen i bodelen funkar inte

Vi har tagit fram husbilen. Elen i bostadsdelen funkar inte. Kylskåpet går inte, inga lampor lyser mm. Vi har kollat att det finns ström i båda batterierna, inga oxideringar, säkringarna kollade. Vad kan det vara för fel?

Glömde skriva att vi har en Adria Twin SP. årsmodell 2011

Hälsningar
Ingve och Inga
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Elförsörjningen i bodelen funkar inte

Låter konstigt!? Har du inte en "Stor " säkring på 50 Ampere någonstans?? Vad händer om du kopplar in 220 volten till bilen??


Mvh
larsemil
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Elförsörjningen i bodelen funkar inte

Låter som att manövern ej drar (huvudström)

Vet ej vad du har för typ av elsystem. Men kylen borde gå trots att huvudmanövern till ex EBL ej är till.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Elförsörjningen i bodelen funkar inte

Tryck om du har dessa knappar på din panel. Test och On eller belysning samtidigt så släpper det säkert. Har på min panel innebelysning och Test samtidigt. Det är ett inbyggt överbelastningsskydd. Lycka till. Om jag vill säga förstår din fråga rätt. men detta händer ibland på vår bil efter vinteruppställning.
 
Senast redigerad av en moderator:

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Elförsörjningen i bodelen funkar inte

Kolla i manualen till EBL, Schaudt?

Det finns ett relä i EBL som kopplar bort bodelsbatteriet helt och hållet. Prova att hålla in Till/On/12V knappen (vet inte vad den heter hos dig) länge. Minst 5 sekunder i alla fall
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Elförsörjningen i bodelen funkar inte

Vi har EBL 208 S och LT 311/LT312
med instruktioner på tyska och engelska

Gör proceduren i manualen kapitel 9 tror jag det var. Låtsas att du byter bodelsbatteriet :)
Kolla för säkerhets skull att bodelsbatteriet är laddat när du kopplat ifrån det.

+Ingen 230 volt till bilen...
+Slå ifrån strömbrytaren 'battery-off/on på EBL uppe till höger.
+Lyft bort pluspolen från bodelsbatteriet
+Vänta någon minut så hela anläggningen är garanterat strömlös
+Koppla på batteriet igen
+Slå till brytaren på EBL så batteriet kopplas in
+Tryck på On/Till på kontrollpanelen

Funkar inte detta så har jag ingen aning
 
F

F.d. 55414

Guest
Sv: Elförsörjningen i bodelen funkar inte

Nu funkar allting. Vi knackade på reläet!!!. Tack för alla rad. Lärorikt med motgångar, man måste sätta sig in i vad som "finns under huven". Nu är vi bekanta med elsystemet till nästa gång!

Ingve och Inga
 

stinavolvo

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Köping
HBK-Nr
7607
Medlemskap
2024
Sv: Elförsörjningen i bodelen funkar inte

Stäng av all ström dvs dra ur alla kontakter ur elblocket och vänta 1 timme,sätt sedan tillbaka allting. Det gjorde jag efter att ringt och frågat killarna på Tumbo.Efter det funkade allting igen.Tydligen behövde elen nollställas och vila 1 stund.:wub:
 
Toppen