• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bürstner Argos och AC i bodelen

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Vad är för- och nackdelar med att ha AC installerat i taklucka eller att ha AC inbyggt i dubbelgolvet? Funderar mellan Dometic B2200 och Dometic HB 2500.
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bürstner Argos och AC i bodelen

Monterad i taket så har du bara ett utblås, och då får inte den spridningen som man kanske önskar i en såpass stor bil som Argos. Monterar du den i dubbelgolvet kan du sprida kylan i hela bilen med slangarna som du drar till olika utrymmen i bilen.
Du slipper dessutom oljudet från apparaten. Men det innebär förstås mycket mer arbete med all rördragning.
Någon av oss Argosägare har placerat ett kylaggregat i väggen mellan garaget och korridoren, men då måste den skivan monteras väck, och en annan flyttbar stege till stora sängen införskaffas.

Jag har inte monterat något kylaggregat än, gör det den dan jag bestämmer mig för att åka söderöver, och då skulle jag inte tveka att sätta in den som sitter i dubbelgolvet.

/Annette
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bürstner Argos och AC i bodelen

Monterad i taket så har du bara ett utblås, och då får inte den spridningen som man kanske önskar i en såpass stor bil som Argos. Monterar du den i dubbelgolvet kan du sprida kylan i hela bilen med slangarna som du drar till olika utrymmen i bilen.
Du slipper dessutom oljudet från apparaten. Men det innebär förstås mycket mer arbete med all rördragning.
Någon av oss Argosägare har placerat ett kylaggregat i väggen mellan garaget och korridoren, men då måste den skivan monteras väck, och en annan flyttbar stege till stora sängen införskaffas.

Jag har inte monterat något kylaggregat än, gör det den dan jag bestämmer mig för att åka söderöver, och då skulle jag inte tveka att sätta in den som sitter i dubbelgolvet.

/Annette
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Bürstner Argos och AC i bodelen

Hej vi är några som gjort en ännu billigare och enklare lösning i Argosen då vi tillhör gänget som bara ibland behöver kyla.

Köpte en vanlig kylare för hemmabruk, med mått som gör att man kan placera den mellan stolarna i hytten. Ett utblås för värmen fixar man i sidorutan med en skiva med hål i. Detta är en enkel och billig lösning som funkar så fort du står på 220V. Men nästan alla AC kräver ju 220V om det skall bli någon effekt. En possitiv sak till med denna kylanläggning är att du kan ha den i bostaden när du inte reser.

Priset för denna typ av anläggning blir ca 1500-3000Kr, att jämföra med en fast anläggning som kostar 20,000 - 25,000Kr. Du kan desutom lätt ta med den till nästa bil.

Kan tillägga att det blir svalt och skönt i hela bilen!

Monterade i vinter en Omnivent i takluckan vid duschen/toan denna är en riktigt bra pryl för 2000Kr som ger skön svalka när det behövs i bilen med bara 12V.

Hälsningar Torbjörn
 
Toppen