• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur kopplas denna brytare???

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Den här strömbrytaren för 230V köpte jag på Clas Ohlson igår, men jag är osäker på hur den ska kopplas, det är en strömbrytare för treledad kabel, alltså fas, nolla och jord. Jag antar att jorden ska kopplas därnere, men varför är det en skruv på var sida om brytaren? Och hur ska fasen och nollan sitta däruppe??

Tacksam för snabbt svar, håller på och skruvar ihop grejer.....:)

/Ludde

OBS det är såklart inte till husbilen....

120324.001.jpg

120324.002.jpg

120324.003.jpg
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hur kopplas denna brytare???

Fas IN och UT på de två skruvarna i mitten (brun).
Jord (grön-gul) och nolla (blå) på varsin skruv på sidorna, det brukar inte spela någon roll vilken man väljer såvida de inte är märkta.
Skruvarna på sidorna är bara till för att skarva kabeln med.
//W
 
F

F.d. 52953

Guest
Sv: Hur kopplas denna brytare???

Hej. strömbrytare är bara för att bryta tändkabel. Be någon elkunnig att hjäpa dig praktskt Mvh Lennart
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hur kopplas denna brytare???

Ett användbart redaskap är en "summer" eller en resistansmätare om man är osäker på hur plitarna har förbindelse.

Om det är en vanlig "lamp-strömbrytare" är det riktigt som föregående sagt. I Sverige byter vi, vid enpolig brytning, alltid fasen (tändtråden) vid normala hushållsinstallationer.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Hur kopplas denna brytare???

Jimbo ;; hur vet man att fasen bryts . då måste man väl sätta kontakte i v,uttaget rätt oxå,,,,det gäller nog bara fasta anslutningar,Hälsningar Lasse J (Amatör)
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hur kopplas denna brytare???

Ja där har du rätt, vad gäller att fas eller nolla bryts beroende på hur stickproppen vänds.
Men Om man kopplar "rätt" färg på rätt plats i alla installationer så följer man standard.
Man minimerar således risken för att man bryter fel vid en fast installation ex infälld strömbrytare.
Du förstår säkert vad jag menar =)

Samma sak som när man lägger in en stigare (inkommande kabel) i en central.

Nya standarden säger L1:Svart, L2:brun L3:Svart/vit.
Det har ingen betydelse egentligen hur de hamnar när man kör en- eller två-fasobjekt. Men som säkert alla erfarit så kopplar man in en 3-fasmotor och faserna ligger omkastade så går den baklänges.

Håller man färgerna hela vägen så blir det rätt från början =)
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur kopplas denna brytare???

Nya standarden säger L1:Svart, L2:brun L3:Svart/vit.
Det har ingen betydelse egentligen hur de hamnar när man kör en- eller två-fasobjekt. Men som säkert alla erfarit så kopplar man in en 3-fasmotor och faserna ligger omkastade så går den baklänges.

Håller man färgerna hela vägen så blir det rätt från början =)

Färgerna du anger stämmer inte längre. Det finns visserligen inget krav på vilka färger som man använder till respektive fas men det är denna som är rekommenderad inom elbranchen. Men så här ska det vara

L1=Brun
L2=svart
L3=Grå
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Hur kopplas denna brytare???

Aha, ok. Perfekt.

Jag var inte fullt uppdaterad ser jag:

Ändrade partfärger för kablar
Den svenska standarden som behandlar färgmärkning av kablar är SS 424 17 20 och har kommit i ny utgåva 5.

(Källa: Svante Skeppstedt, SEK)
vvs202_13.gif
 
Toppen