• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriköp

stenrune

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
8037
Medlemskap
2024
Funderar på att köpa Biltemas AGM batteri till bodelen. Har haft gelbatteri förut men dom klarade inte skakningar från dåliga vägar det vart hål på gelpåsarna. . Hur är det med Biltemas batterier, någon som har erfarenhet. Tacksam för svar. 8037.
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Ragnar690SC

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9768
Medlemskap
2024
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Batteriköp

Hej.
Har för avsikt att köpa ett 200Ah AGM batteri för "endast" 3000:- Tyvärr är frakten hela 950:- så jag undrar om någon på västkusten har samma tanke så kanske man kan dela frakten (Skickas på pall via DHL)
Jag bor själv i Alingsås men kan hämta på en 5mils radie.
Bästa Hälsn.
Kenneth Ragnmark

Innosund, Solpanel, Solpaket, Elektronik, Rubiks kub : AGM Batteri 12V, 200 Ah för Solpaneler, Vindkraft


Hej,

Jag har varit på Effekta-fabriken i Rottweil i Tyskland och försökt köpa deras batteri.
Fick ett klart besked att de inte fungerar som bodelsbatteri. De är endast användbara i UPS-anläggningar (backupanläggningar vid strömavbrott).

Mvh Bengt
 

Ragnar690SC

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9768
Medlemskap
2024
Sv: Batteriköp

Hej Bengt och tack för ditt svar.
Ja det var ju intressant information. Jag trodde AMG-batterier hade samma egenskaper rätt över, men tydligen lär man sig något nytt varje dag.
Jag skall ändå ställa frågan till Innosund så får vi se vad de svarar.
Bästa Hälsn.
Kenneth
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Batteriköp

Hej Bengt och tack för ditt svar.
Ja det var ju intressant information. Jag trodde AMG-batterier hade samma egenskaper rätt över, men tydligen lär man sig något nytt varje dag.
Jag skall ändå ställa frågan till Innosund så får vi se vad de svarar.
Bästa Hälsn.
Kenneth


Hej,

Ställ också frågan till Effektafabriken info@effekta.com
De var urförbannade på återförsäljare som sålde batterierna för bodelsanvändning.

Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:

Ragnar690SC

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9768
Medlemskap
2024
Sv: Batteriköp

Hej igen Bengt.
Fick detta svar från Innosund då jag ställde frågan och även bifoga din kommentar.

"Hej Kenneth!



Jag har pratat med effekta, och de säger att det är inga problem att använda detta batteri till en husbil för att driva tex. Tv, dator, lampor och annan utrustning."



Även ställt frågan direkt till Effekta men ej fått svar så jag återkommer när även de svarat.

Sedan får man väl ta ställning till hur jag skall göra.
M.v.h.
Kenneth
 

stenrune

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
8037
Medlemskap
2024
Sv: Batteriköp

Kontaktade Exide batterier och påtalade att batterierna troligtvis hade skakat sönder. Det går inte att reklamera batterier köpta i Tyskland svarade dom, samt att garenti tiden hade gott ut, men dom lämnade jätterabatt på nya. Mycket profsigt bemött. Skall även sänka lufttryck i framhjulen.
 
Senast ändrad:

Ragnar690SC

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9768
Medlemskap
2024
Sv: Batteriköp

Hej igen Bengt.
Nu även fått svar från Effekta genom Innosund enl. nedan.

Hej Kenneth!
Fick ett mail från effekta idag:

Yesterday we got an email from Sweden with the same question.

I guess it is your customer.

Please check it and reply to him.

Thank you.

Dom bad mig svar på din fråga, men det har jag ju redan gjort =) Jag skickar detta till dig ändå så du inte förgäves väntar på ett svar från dom. (om dom inte redan svarat)


Så det verkar som du träffat"fel" person på Effekta.
Skall ta mig en fundwerar och så får jag se hur jag gör.
Tack ändå för din kommentar.
Bästa Hälsn.
Kenneth
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Batteriköp

Hej Kenneth,

Verkar som Effekta bara vågar svara i ett slutet rum!
Jag träffade verkstadschefen och han tog mig med in till fabrikschefen som ansåg att återförsäljarna bara var ute efter att tjäna pengar och att Effekta sen fick ta hand om klagomålen.

Att det är skillnad på AGM-batterier kan man lätt se genom att tex. jämföra två av Vartas AGM-batterier:
VARTA PROFESSIONAL DEEP CYCLE AGM - VARTA Automotive
VARTA PROFESSIONAL AGM - VARTA Automotive
Det första batteriet har upptill 8 ggr så stor tålighet mot djupurladdningar jämfört med ett vanligt vått batteri och det andra 4 ggr. (se Characteristic).

Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:

Ragnar690SC

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9768
Medlemskap
2024
Sv: Batteriköp

Hej igen Bengt.
Ja det var ju också intressant. Som sagts tidigare, man lär sig varje dag...
Hur som helst så har jag funnit ut att det är stor skillnad mellan olika typer av batterier. AGM batterierna tål djupa urladdningar och är betydligt stryktåligare än vanliga "våta". Dock att ta med i beräkningen är att de oftas är 2-3 ggr dyrare.
Har nu även hittat ett "vanligt" batteri som är underhållsfritt och slutet men ändå med hög tåliget mot urladdning/+laddning. Fördelen med detta Bosch Heavy Duty Extra 180Ah batteri är att det väger (46kg) betydligt mindre än ett AGM batteri och priset är också lägre.
Jag frågade också leverantören och det går att använda som bodelsbatteri och det funkar alldeles utmärkt enl. honom (Batteriexpressen).
Så jag tror trots allt att jag kommer att gå på det och skulle det inte funka så har man ändå lärt sig något mer..
Tackar för dina inlägg och ha en skön Husbils-sommar.
Bästa Hälsn.
Kenneth Alingsås
 
Toppen