• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår Sprinter -02

F

F.d. 8160

Guest
Halloj.
Ja, nu har vi hunnit äta en middag (burgare) i bilen med gamla inredningen.
Efter besiktning ska vi nog dock göra om lite inredning också.

Toalett och "hundkoja" är nog det viktigaste.

Planen är också att sätta in en pilotstol eller annan singelstol på passagerarplats fram, eftersom vi vill kunna gå bak i boutrymmet lite enklare.

Primär fråga dock. Har funderingar på att isolera väggarna lite bättre. Där sitter just nu bara några frigolitskivor limmade mot plåten, men med massor av tomrum runt. Funderar på att sätta in typ Västkustskiva eller liknande i lagom tunt utförande. Någon som testat detta?
Ska se om jag kan få fram lite bilder framöver.

/Jonas
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Vår Sprinter -02

Hej SoreBeard.

Här kanske du kan hitta nåt att inspireras av: Scandimobil

ps bilder gillas, jag kanske kan sno nån ide från eran bil :D
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Vår Sprinter -02

Mmm, Scandimobil gör snygga grejor.
Vill nog egentligen ha lite liknande isoleringslösningar.
Att plugga in fiberskivor känns som att det kan leda till lite vär stor risk för dammig miljö.

Var för övrigt å besiktigade idag... Gick bara bra. :D
Bara muntliga notiser om spindelled och att framrutan nog sett sina glansdagar... (dumma sprickor och ganska blästrad)
Men inget som måste åtgärdas!
Så i helgen blir det mer jobb.

Kanske montering av enkel stol fram. Om den levereras idag, vilket sändaren trodde. Soffa för passagerare fram gör det så svårt att gå bakåt i bilen. :)
Sen ska jag leta ett par aluprofiler till baksätet så jag kan behålla de långa som är monterade nu. Även här få mer passeringsutrymme.
aluprofil.jpg
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Vår Sprinter -02

Inredandet har gått framåt, men några små snår har funnits längst vägen, så nu är det paus ett tag. Efter pausen blir det dessutom ganska frustrerande då jag bara kan leka byggledare troligast.
Pausen är en operation med efterföljande sjukskrivning. Tyvärr av typen att jag inte kommer att kunna ägna mig åt lyft, krypande och andra akrobatiska övningar som GDS-projekt oftast kräver. :(

Fördelen är att jag ska hinna få upp lite bilder efter helgen hoppas jag. ;)
Och skriva en lista på vad som är måsten och vad som är "skulle vara bra".
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Vår Sprinter -02

Dags att försöka få in lite bilder.
Börjar med ett par på "före" bara för att prova bifogande av bilder och så.

Hela familjen ute och städar/planerar/pysslar.
Här har vi rivit ut en garderob som stod vid väggen framför hunden, och även tagit ut kylskåp (ett absorbtions) som stod under köksbänken.

Bussen är alltså en hemmakonvertering sedan tidigare.
 

Bilagor

  • IMG_8882.jpg
    IMG_8882.jpg
    95,5 KB · Visningar: 12
  • IMG_8883.jpg
    IMG_8883.jpg
    113,5 KB · Visningar: 14
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Vår Sprinter -02

Skissen på hur det är tänkt att bli, ungefär.
Och som vi snart har nått.

Långbädd hela bredden längst bak, på +65cm höjd så hunden och last får plats under. Grå rutan visar hundens utrymme (blev ganska stort på grund av olika saker).
En toalett på ca 68*92cm invändigt, med hörnhandfat. Kasett-toa med tömning innåt bussen, eftersom jag inte ville såga hål i plåten på en gång. Är ju inte helt hundra på hur jag vill ha det så.
Enkelstolar fram, och en köksbänk istället för en av stolarna bak.
Blir inte så där mycket utrymme att passera på dock, det är som sagt en skiss och inga mått. :)
 

Bilagor

  • layoutskiss.jpg
    layoutskiss.jpg
    35 KB · Visningar: 4

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.738
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vår Sprinter -02

Varför inte pentry mittemot toaletten i stället? Så får ni ju en möjlig matplats mellan stolarna? :)
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Vår Sprinter -02

Varför inte pentry mittemot toaletten i stället? Så får ni ju en möjlig matplats mellan stolarna? :)
Mest för att stolarna, och infästningen för bältena, går så långt ut att man då inte kommer dit bak alls. :-/
Annars verkar det vara den gängse lösningen.
Vi siktar på ett bord att placera mellan framstolar och passagerarstolar istället.

Den där "lådan" längst ner bredvid stolarna är för att täcka en del av bältes konstruktionen som vi kanske ändå måste använda.

Ska se om jag kan skapa en ritning på hur det blir också, eftersom det där är "förhoppningen" utan vissa väsentliga mått. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.738
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vår Sprinter -02

Men du flyttar ju istället in stolarna/soffan mot vänsterväggen och får en passage till höger i stället? Nu ser det ut som att ni blir tvungna att hoppa över "lådan" hela tiden? :wideeyed:
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Vår Sprinter -02

Att hoppa över lådan kommer vi inte ifrån.
53842d1335078433t-img_8883.jpg

Bakom stolarna ser du en rör konstruktion, den håller bältena. Eftersom vi inte är helt hundra på hur vi vill ha detta så tänker vi inte börja såga bort godkända konstruktioner som det kostar åtskilligt att återställa.

Alltså blir det en låda där över konstruktionen till höger, så långt det nu flyttas. Ett kök bör vidare innehålla ett slags kylskåp, och det får vi plats med under köksbänken där min fru står på bilden, men sätter vi köksbänken på passagerarsidan kan vi inte göra den djupare än 30cm och får då inte plats med kyl, alternativt blir av med vår klädbyrå som är byggd under sängen.

Men nog har du rätt i att det skulle vara vettigare med köket längre bak och passagerarna mot vänstra väggen, men som vi byggt just nu så fungerar det inte. Bilen är även inredd så att jag ska kunna ta mig runt och upp i sängen även om jag inte är bra efter operationen. Nu verkar det som att jag kommer vara fullt frisk redan innan semestern, men det visste vi inte när vi började bygga. :)
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Vår Sprinter -02

Oj oj. Måste ta mig tid att slänga upp lite mer bilder från bygget.
Nästan klara nu, lite målning och dragning av el kvar egentligen.
Men vi åker ju på semesterresan oavsett om inredningen är klar eller inte. :)
Dock så gick vår "mini semester" om intet.
Kopplingen slutade fungera kvällen innan midsommarafton. Så midsommar firade vi hemma med att grilla själva och se på film. :p
Har nu fått reservdel och ska ge mig på att montera in den. Kommer bli klart intressant. :) Den diagnos jag fått ställd är att huvudcylindern läker in luft, så den måste bytas. Nåja, hellre nu än i nån skog nånstans i södra Sverige.
Räcker inte detta utan även slavcylindern är paj då blir det jobbigt och ett måste att försöka få hjälp att göra det arbetet på kortast tid. Blir nog en märkesverkstad, eftersom verktygssatsen kostar typ 10 papp.

Det är spännande att ha gammal bil... även om många ser -02 som en ny bil. :p
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Vår Sprinter -02

Bytet av huvudcylindern gick jättebra. Förutom bromsvätskefallet när jag fyllde på igen... :wideeyed:
Konstaterade att en tätning av något slag fattades. Dock så tänktes det snett och jakten på o-ringen började...
Senare, när jag petade på den gamla cylindern trillade nått loss inne i den. Efter piller att få ut det, och lite undersökande och klurande kom jag fram till att det nog var den saknade packningen, som jag tidigare trott var en del av cylindern. Blev att kontrollera att inte det låg en likadan i nya cylindern. (numera snabb på att ta loss huvudcylinder.:twitcy:)

Ingen packning där. Provade att passa in den på röret, å *klick* perfect match. :spinny:
Ihop med prylarna och lufta. Verkar funka nu! :)
Ikväll ska det testköras på allvar, och om allt går vägen så är semesterplanerna på igen! :D
Men det blir nog inte avfärd imorgon kväll som var en tidig önskan från frun. ;)
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Vår Sprinter -02

Röret med anvlutningsnippel (?) i första bilden, och gummipackningen i andra bilden.
Snäppes fast på rörstumpen som sticker ut. :)
/Jonas
PS. smask för bromsvätska på händerna... och bullarna... Allt smakade skumt... /DS
PPS. Huga för att jobba under en pressänning på en parkering i regnet. Kallt å blött. /DS
 

Bilagor

  • kopplingsror.jpg
    kopplingsror.jpg
    428,7 KB · Visningar: 2
  • kopplingstatning.jpg
    kopplingstatning.jpg
    31,1 KB · Visningar: 1
F

F.d. 13945

Guest
Sv: Vår Sprinter -02

jag har köpt en vw LT 35 och planerar ett liknande bygge, tackar för bilder o tips och hoppas att du fortsätter att lägga ut bilder......
 
Toppen