• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur få loss strålkastaren på en Fiat 2011 ?

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Hur få loss strålkastaren på en Fiat 2011 ?

Jag ska försöka med ord. Först måste du lossa plastskydden som sitter ovanför och under lampan.

För att göra detta så måste du öppna huven och på sidan ser du kryss-skruvar. Plastskyddet där nere sitter det en skruv lossa den och sedan så sitter resten fast med klipps. Jag tog sedan en stor flat skruvmejsel och virade lite tyg runt för att inte skava lacken när jag försiktigt tog bort skyddet.

Plastskyddet ovanför sitter med två stycken kryss-skruvar lossa dem och ta loss skyddet. Här sitter också klipps böj försiktigt upp och dra ut.

Nu ser du alla skruvar som håller strålkastaren tre st 10mm. Lossa dem så är den lös men glöm inte lossa kabeln som går in till lampan. Det är en snabb kontakt.

Hoppas du förstår. Inte lätt att berätta med text hur man ska göra.

/R
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Hur få loss strålkastaren på en Fiat 2011 ?

Jag ska försöka med ord. Först måste du lossa plastskydden som sitter ovanför och under lampan.

För att göra detta så måste du öppna huven och på sidan ser du kryss-skruvar. Plastskyddet där nere sitter det en skruv lossa den och sedan så sitter resten fast med klipps. Jag tog sedan en stor flat skruvmejsel och virade lite tyg runt för att inte skava lacken när jag försiktigt tog bort skyddet.

Plastskyddet ovanför sitter med två stycken kryss-skruvar lossa dem och ta loss skyddet. Här sitter också klipps böj försiktigt upp och dra ut.

Nu ser du alla skruvar som håller strålkastaren tre st 10mm. Lossa dem så är den lös men glöm inte lossa kabeln som går in till lampan. Det är en snabb kontakt.

Hoppas du förstår. Inte lätt att berätta med text hur man ska göra.

/R

Tror jag förstår. Jag var på rätt väg, men det är bara det här med att bryta upp innan man vet om det finns mer skruvar eller ej. Detta är ett typiskt arbetsmoment som inte härrör till ett specifikt husbilsmärke utan till grundchassiet Fiat och jag har efterlyst ett nytt ämne under Husbilsmärken som skall heta Fiat Kaross och där såna här tips skall lagras. Alltså bara sånt som härrör till karossen. Finns flera ämen som borde finnas där. T.ex fick jag tips häromdan hur man lossar grillen. Jag tipsade en hur man kommer igenom torpedväggen med kablar mm, men det verkar inte som webbarna tycker detta är av större intresse.
 

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: Hur få loss strålkastaren på en Fiat 2011 ?

Hej Affezell!
Jag vill också gärna veta hur man på ett bra sätt drar kablar genom torpedväggen på en Fiat 2011. Tack på förhand.
Hälsningar
Per
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Hur få loss strålkastaren på en Fiat 2011 ?

Hej Affezell!
Jag vill också gärna veta hur man på ett bra sätt drar kablar genom torpedväggen på en Fiat 2011. Tack på förhand.
Hälsningar
Per

Det finns 2 sätt att få kablar till instrumentbrädan på Fiat
Antingen genom torpedväggen som eller via batterilådan i golvet.
Skall kablarna komma bakifrån så skulle jag rekommendera att ta dem via batterilådan. Ta bort locket över batterierna i golvet och borra ett lagom stort hål till höger om batteriet. Dra kabeln därigenom och täta med lämplig tätmassa. Dra sedan ut kabeln till vänster om batteriet och följ befintliga kablar under plastskydden efter torpedväggen upp till instrumentbrädan.
Skall kablar in framifrån motorrummet så kan man gå igenom gummit där befintliga kablar går igenom torpedväggen till höger framfrån sett. Man för göra ytterligare hål i gummit för att få igenom kablarna men det går. Dom kommer sedan in under instrumentbrädan längst in bakom säkringshållaren. Man måste givetvis lossa lite täckbitar mm för att utföra dessa jobb men det går förhållandevis enkelt.
 
F

F.d. 24350

Guest
Sv: Hur få loss strålkastaren på en Fiat 2011 ?

Jag håller med föregående talare i att det borde finnas en länk där man kan diskutera och rådgiva varandra om frågor relaterade till chassi och kaross. Det är svårt att få tag på relevant information om enkla reparationsåtgärder som att byta strålkastare, ta bort dörrsidor mm mm.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Hur få loss strålkastaren på en Fiat 2011 ?

Jag håller med föregående talare i att det borde finnas en länk där man kan diskutera och rådgiva varandra om frågor relaterade till chassi och kaross. Det är svårt att få tag på relevant information om enkla reparationsåtgärder som att byta strålkastare, ta bort dörrsidor mm mm.[/

Öppna liknande som husbilsmärken för bil märke..
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Hur få loss strålkastaren på en Fiat 2011 ?

Till webbarna
Är detta så svårt att tillfredställa ...
Vi har ju bodelsspecifika trådar
Varför inte en som sonika heter "Fiat,kaross" ???
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Hur få loss strålkastaren på en Fiat 2011 ?

Lovisa Ahlins förklaring är mycket bra.

Skulle dock vilja ge lite tips för att inte knäcka plastbitarna ovan och under lyset.
Hade nyss bort dessa då jag monterade värmaren. Plastbiten under lyset var väldigt lätt att få bort om man tar t.ex. en stång som man lindar lite skyddande tejp på.
Lossa skruven och de närmsta clipsen sedan håller du ut plastbiten och trycker med stången inifrån.
Min satt lite hårt pga lackering...

Samma sätt på den övre plattan, var försiktig för den har ett riktigt svagt fäste.


Sedan sitter lykthuset nedre fäste i en justering, tyvärr snurrar den när man lossar skruven...får se vad som händer hos SBP. Funderar på att ha plastbiten borta då för att kunna justera enkelt.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Hur få loss strålkastaren på en Fiat 2011 ?

Om du håller fast den runda blanka knottrade muttern när du lossar den nedre bulten så ändrar du inte justeringen.
Olle:)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Hur få loss strålkastaren på en Fiat 2011 ?

Justeras inte ljuset uppifrån under pluggarna som sitter i vattenrännan under vindrutan ?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Hur få loss strålkastaren på en Fiat 2011 ?

Om du håller fast den runda blanka knottrade muttern när du lossar den nedre bulten så ändrar du inte justeringen.
Olle:)
Jo precis om man vet om det :)
Sedan kan det ju även finnas klåpare som är på och pillar när en annan mekar....
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur få loss strålkastaren på en Fiat 2011 ?

Jag ska försöka med ord. Först måste du lossa plastskydden som sitter ovanför och under lampan.

För att göra detta så måste du öppna huven och på sidan ser du kryss-skruvar. Plastskyddet där nere sitter det en skruv lossa den och sedan så sitter resten fast med klipps. Jag tog sedan en stor flat skruvmejsel och virade lite tyg runt för att inte skava lacken när jag försiktigt tog bort skyddet.

Plastskyddet ovanför sitter med två stycken kryss-skruvar lossa dem och ta loss skyddet. Här sitter också klipps böj försiktigt upp och dra ut.

Nu ser du alla skruvar som håller strålkastaren tre st 10mm. Lossa dem så är den lös men glöm inte lossa kabeln som går in till lampan. Det är en snabb kontakt.

Hoppas du förstår. Inte lätt att berätta med text hur man ska göra.

/R


Jag och Runar tog ju loss på hans bil sen har jag även tagit bort på Håkan&Britt´s bil och det var inte svårt men när skruvarna är loss så sittter den även med en liten klämma innanför skärmen som är bara att dra ur .
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Hur få loss strålkastaren på en Fiat 2011 ?

Hej Affezell!
Du skriver i inlägg 3
"T.ex fick jag tips häromdan hur man lossar grillen."
Det skulle vara intressant att veta, då jag tänkt sätta ett nät bak till som skydd mot stenskott på kylaren.
Jo visst skulle här på Forumet vara ett ämne om Fiat kaross där man enkelt kunde leta upp frågor & svar!
Mvh.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Hur få loss strålkastaren på en Fiat 2011 ?

Tack för ett bra svar!
På min är där på "bild 2" 2 skruvar en på varje sida, Årsmodell 2010 juli.
Härligt forum!
Mvh.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Hur få loss strålkastaren på en Fiat 2011 ?

Tack för ett bra svar!
På min är där på "bild 2" 2 skruvar en på varje sida, Årsmodell 2010 juli.
Härligt forum!
Mvh.

Varsågod, glad att kunna hjälpa till.
Jag satte dit två skruvar, gissar att min grill vart demonterad förut.
Har också en 2010.
 
Toppen