• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompressorkylskåp.

F

F.d. 940

Guest
Varför monterar husbilstillverkarna fortfarande absorptionskylskåp i våra husbilar.
I våra bostäder så försvann absorptionsskåpen för många år sen.
Det finns väl inte så många båtar som har absorptionsskåp.
Arne.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.850
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Kompressorkylskåp.

Jo, fara runt och prata stunt
ibland man måste
fast det förstås e
ett riktigt skitgöra
trots att det kallas att marknadsföra,
sen flyg o taxi hem på stubben
för att kunna njuta av husbilsklubben :)

...puhhh
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kompressorkylskåp.

Är du en sån där försäljare med rutig blazer
en sån där liten besvärlig en som väser
"köp nu min vara eller försvinn
här tål vi inget svinn"!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Kompressorkylskåp.

Något slag av "alternativ fysik" i så fall. Under alla år har vi slagit på kyl (och frys) i god tid före avresa för att inte behöva ställa ut maten i varmt skåp och hitintills har det fungerat bra.

Det förstår du nog att det är varm luft (och varma väggar) i kylen före start och sedan blir det kall luft och kalla väggar.

aake
Luft har inte mycket energi som kylelementen kan ta, men det gör dom. Check, det var några små grader.
Väggarna? Dom är i plast, men ganska lite energiutbyte dom med. Är som hela grejen med det. Några grader till kyla.
Sen stoppar man in nått med lite massa, och helt plötsligt hoppar en massa energi från denna massa till "kylelementen" för att värma upp dom. Och då blir det kallare. Som effekt blir det varmare i "andra änden" av systemet. Och effektiviteten ökas också något.
Det jag menar med att det är fysik är för att jag tror ni glömmer att kyla inte strålar, det är en illusion, det är värme som strålar, och tas upp av objekt som är kallare. Kalla objekt "suger" energi, för att värma upp sig själv.

Nått sånt var det som ligger bakom att en kyl blir kallare med prylar i, har jag för mig. Givetvis är effektivare kylar bättre på att kyla den luft och dom galler mm som finns och blir då kallare.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kompressorkylskåp.

Sorebeard! Är du medveten om vems ande du guppar med? Jag kommer att följa en eventuell fortsättning på den här "duellen" med stort intresse! :D

Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kompressorkylskåp.

En god illusjon! Når du har kjølt ner ett tommt skåp og åpner dørren så renner all den kalde luften ut og du kjenner knapt at det er kjølt ned. Men om du setter inn noe som også blir kjølt ned så kan du kjenne kulden i disse sakene som lagrer kulden. Helt rett at de tynne veggplatene på isolasjonen i skapet kan ikke lagre noe kulde. Faktisk eneste sted en kan kjenne at skapet er blitt kaldt i et tomt skap er aluprofilene bakerst i skapet.

Men det er og rett at en trenger å la skapet stå på minst en halv time før hele kjøleprossessen er på topp og i fryserdelen er det enkelt å kjenne på metaldelene at det virkelig er blitt kulde etter denne halve timen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kompressorkylskåp.

Arne : Inte svaret på din fråga iofs men på våran Pilote 1990 så var det eftermonterat ett kompressordrivet 12 v kylskåp på 110 liter och det var helt suveränt och vi hade 360 amp i batteribank samt 120w solpaneler .

Det var inte många gånger man behövde ladda batterierna på 230v och vi hade den i 6 år .

Det var ett sådant här : Artikel MDC-110 - WAECO mobile solutions
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kompressorkylskåp.

Sammanfattningsvis så ställer alla ni andra alltså av era husbilar vintertid (eller drar till varmare breddgrader)?

aake

PS. Att använda takboxen som frysbox fungerar även det dåligt. Under mina husbilsutflykter den gångna vecklan har utetemperaturen varierat mellan -18 och +8.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kompressorkylskåp.

Temperaturen i frysen - alltid under kontroll.

instrument.jpg

Kunde ha varit minus 22 grader (gas) om absorptionskylskåpet var igång.

PS.
Tips för alla kylskåp
Om du vill ha snabbere kylning förmåga - så förbered kylen med en kyld dunk/flaska 5 till 10 liter vatten.
Den representerar en betydande andel av innehåll när det finns mat i.
Kylskåpet använder inte mer energi när temperaturen har stabiliserats.
Förstod du hur ? ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Kompressorkylskåp.

En god illusjon! Når du har kjølt ner ett tommt skåp og åpner dørren så renner all den kalde luften ut og du kjenner knapt at det er kjølt ned. Men om du setter inn noe som også blir kjølt ned så kan du kjenne kulden i disse sakene som lagrer kulden. Helt rett at de tynne veggplatene på isolasjonen i skapet kan ikke lagre noe kulde. Faktisk eneste sted en kan kjenne at skapet er blitt kaldt i et tomt skap er aluprofilene bakerst i skapet.

Men det er og rett at en trenger å la skapet stå på minst en halv time før hele kjøleprossessen er på topp og i fryserdelen er det enkelt å kjenne på metaldelene at det virkelig er blitt kulde etter denne halve timen.
Kall luft är tyngre än varm luft. På samma sätt som varm luft är lättare än kall luft, vilket för att luftballonger funkar.
Att den kalla luften rinner ut är inte konstigt. Men det strålar fortfarande inte "kyla" utan dina fötter kämpar för fullt med att stråla värme utåt för att värma upp den kalla luften.

Vilket det kalla objektet är beror ju på sätt, men att metallen blir kall är ju för att den energin som den innehållit sugits upp av kylmediet och skickats ut på baksidan.


Inte menat att vara elak eller så, bara förtydligande. Kan ju ha åkt dit på språkförbistring såhär i "ottan", och då ber jag om ursäkt. Är farligt att skriva på forum när man nyvaknat. :)

Idag far jag för övrigt och tittar på en till potentiell husbil. Så spännande!
Ha en trevlig dag!
/Jonas
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Kompressorkylskåp.

Utdrag ur NyTeknik:
År 1922 lade KTH-studenterna Baltzar von Platen och Carl Munters fram sitt examensarbete om absorptionstekniken, att producera kyla genom
att värma en amrnoniaklösning som absorberar värme när den förångas.
Denna kylprocess använder inga rörliga delar, vilket gör den helt vibrationsfri och tyst. Den kan använda alla tänkbara energikällor eftersom det som skapar
kyla är värme, av vilken typ som helst.

Fotnot: Det som skapar värme är maten i skåpet och ju mer mat desto kallare
tills termostaten slår av, varvid gaslågan går ner på tomgång

Se: http://iloapp.darthvader.se/blog/www?ShowFile&doc=1229016178.pdf
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kompressorkylskåp.

Utdrag ur NyTeknik:
År 1922 lade KTH-studenterna Baltzar von Platen och Carl Munters fram sitt examensarbete om absorptionstekniken, att producera kyla genom
att värma en amrnoniaklösning som absorberar värme när den förångas.
Denna kylprocess använder inga rörliga delar, vilket gör den helt vibrationsfri och tyst. Den kan använda alla tänkbara energikällor eftersom det som skapar
kyla är värme, av vilken typ som helst.

Fotnot: Det som skapar värme är maten i skåpet och ju mer mat desto kallare
tills termostaten slår av, varvid gaslågan går ner på tomgång

Se: http://iloapp.darthvader.se/blog/www?ShowFile&doc=1229016178.pdf

Det skapas ingen värme överhuvudtaget, däremot tar kylskåpet värme ur maten och förflyttar den ut ur detsamma. Naturligtvis finns det mera värme att förflytta ut ur skåpet ju mera mat det finns i det, men maten är ingen förutsättning för att skåpet skall bli kallare! :)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Kompressorkylskåp.

Tydligen olika uppfattning, men jag litar på legitimerade kyltekniker.:spinny:

Givetsvis skapar inte maten värme, för den är ju redan varm, men den tillför värme till skåpet som upptas av evaporatorn.
Sen kan man ju skilja på kyla och kyla. Givetsvis blir det något kallt även i ett tomt skåp därför att skåpet innehåller ju någon värme när det startas även om det är tomt, men fyller du det så blir det kallare.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Kompressorkylskåp.

Utdrag ur NyTeknik:
År 1922 lade KTH-studenterna Baltzar von Platen och Carl Munters fram sitt examensarbete om absorptionstekniken, att producera kyla genom
att värma en amrnoniaklösning som absorberar värme när den förångas.
Denna kylprocess använder inga rörliga delar, vilket gör den helt vibrationsfri och tyst. Den kan använda alla tänkbara energikällor eftersom det som skapar
kyla är värme, av vilken typ som helst.

Fotnot: Det som skapar värme är maten i skåpet och ju mer mat desto kallare
tills termostaten slår av, varvid gaslågan går ner på tomgång

Se: http://iloapp.darthvader.se/blog/www?ShowFile&doc=1229016178.pdf

Är det första april redan? Det som skapar värmen som åsyftas ju för jösse namn det eldrivna VÄRMEELEMENTET i själva kylmaskineriet. Eller gaslågan.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Kompressorkylskåp.

Hej!
Funderar på om jag skall känna mig nöjd eller besviken med mitt kompressorkylskåp efter att ha läst alla inlägg ett antal gånger :confused:.

Principellet så borde det inte vara något krav på att ett absorptionskylskåp belastas för att arbeta, och vad händer i så fall när vattenflastan som någon blev tipsad om har blivit kall?
Problemet kan möjligen vara av konstrutionsteknisk art som att gasolbrännaren inte kan reglera ner hur långt som helst utan att lågan slocknar, samt att man saknar automatisk återstart. I så fall borde tipset inte gälla vid el-drift.

Hur som helst så har absorptionskylskåp en mycket sämre verkningsgrad än kompressorkylskåp, och det finns uppgifter att de kräver 5-10 ggr mer effekt vilket vilket i sin tur gör att exempelvis 12V drift (=reducerad effekt utan temostat) endast lämpar sig för "transportkyla", vilket också anges i handböckerna.

Som någon påpekar så är det lätt att blanda ihop begreppen kyla och värme vilket påminner mig om att det finns de som hävdar att solens värme kan trycka ner tjälen på våren så att vattenleningarna fryser. Fenomenet med felaktiga orsakssamband kallas "falska kusiner" och det mest kända är att storken kommer med barnen.
Ett gott råd är att bara tänka i termer om mer eller mindre värme och att värmeinnehållet förenklat står i propotion till densiteten.
//Conny
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Kompressorkylskåp.

Var hittar ni dessa snåla kompressorkylskåp? Oberoende vilken bil det nu blir så kommer jag nog vilja ha ett sådant, men jag har dålig surfcarma på just kylskåpen. Hittar bara dom jobbiga små som drivs på samma sätt som 12v kylboxar/kylväskor med elektriska membran. Jag och frugan vill nog helst slippa ha stora gasoltankar med oss på färden.

Välkommen till Thermoprodukter
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Kompressorkylskåp.

Givetsvis skapar inte maten värme, för den är ju redan varm, men den tillför värme till skåpet som upptas av evaporatorn.
Sen kan man ju skilja på kyla och kyla. Givetsvis blir det något kallt även i ett tomt skåp därför att skåpet innehåller ju någon värme när det startas även om det är tomt, men fyller du det så blir det kallare.
Under städning efter stormen Dagmar (tänk vad fruntimmret kan ställa till:twitcy:) så har jag funderat på om det principiellt verkligen blir kallare med med matvaror än utan. Och om det inte är köldmediets egenskaper som avgör lägsta möjliga temperatur, givet tillräcklig mängd.

Eftersom temperaturen regleras med värmen i regenerationsfasen så tyder det på att man styr "urkokningen" till önskad mängd gas. Att man kanske sedan "brassar på" för att snabba på temperatursänkningen är en annan sak. För i slutändan borde temperaturen bli den samma.

Notera att "för - kylningen" av tomt skåp borde sakna betydelse om man inte använder en ackumulator som exempel en vattenflaska.
//Conny
 

Bilagor

  • Adsorption.JPG
    Adsorption.JPG
    24,3 KB · Visningar: 0
Toppen