• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömuttagstermostater

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Fel forum kan tyckas men nog finns det elkunnigt folk i den här klubben!

Sverige är ett u-land när det gäller elinstallation. Redan på 60-talet inköpte jag ofta elektrisk installationsmateriel i utlandet i första hand Tyskland. Jag har nu försökt hitta en enkel strömuttagstermostat på olika svenska sajter utan framgång. Googlar man på Steckdosenthermostat så finns det hur mycket som helst i Tyskland! Varför är elsortimentet så smalt, begränsat och dyrt i Sverige. Jag behöver 7 stycken enkla strömuttagstermostater så det kanske blir billigast att flyga in dom från Kina! Frågan är vad strömuttagstermostat heter på engelska! :confused:

Hur som helst! Finns det någon här som vet var man kan köpa en strömuttagstermostat i Sverige till rimligt pris? Jag har kollat hos Elfa, Conrad, Clas Ohlson m.fl. men inte hittat något där.

Jappe
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Strömuttagstermostater

Hej
Är inte säker på vad du menar men jag blir jäkligt nyfiken. Har du lust att utveckal lite vad man har den till?
Är det nåt annat än en vanlig termostat? 220/12V? Sladdmonterad?
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Strömuttagstermostater

Hej Jappe!
Clas har en sån som jag tror att Du är ute efter. Artikelnummer 36-1181. De kallar den för temperaturvakt. Har en sån och styr ett elelement med den. En nackdel är att differansen mellan till-och frånslag är en hel grad.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Strömuttagstermostater

Ja den skulle passa men när jag läser recensionerna verkar den nödigt komplicerad (elektronifierad) och lite lynnig dessutom. Det räcker med en enkel termostat (t.o.m. bimetall-) utan konstlade finesser! Det gäller att veta vad saker och ting kallas när man söker på nätet. Tack för hjälpen!

Jappe
 
Senast ändrad:

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Strömuttagstermostater

Jag ska ha den till elelement utan termostat.

Jappe

Tack då förstår jag.
Ja frågan är vad som är billigast. Att köpa termostater till befintliga element eller att köpa nya element med termostat inbyggd.
Jag köpte billiga oljefyllda element att ställa i husbilen. FENELEMENT 450W Klimat & Värme El BELYSNING & EL – Rusta.se
Dom kostar 99 kr vilket troligtvis är billigare än en termostat på sladd.
Kan det vara ett alternativ?
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Strömuttagstermostater

Fel forum kan tyckas men nog finns det elkunnigt folk i den här klubben!

Sverige är ett u-land när det gäller elinstallation.
:twitcy:

Kika på nyinstallationer i USA så ändrar du åsikt. ;)

Kan man använda nått sånt här Rumstermostat 6-30 grader > Termostater | Kjell.com att göra en slags styrning till uttag?
Undras om den räknas som installation att använda en sån, så man måste ha en elektriker för det... Hmm.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Strömuttagstermostater

Klart att man kan använda vanliga termostater och jag har några sådana i källaren men just den här gången skulle det vara praktiskt att kunna stoppa in en termostat direkt i vägguttaget!

U-land och u-land; jag menade med det att sortimentet är begränsat och dyrt jämfört med övriga EU-länder! Konkurrensen tycks inte fungera fullt ut av någon anledning. :cool:

Jappe
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Strömuttagstermostater

Det är lätt att vara gnällig. Bilden visar kataloger från en av våra elgrossister. Totalt är där 5094 sidor, det blir rätt många artiklar att hålla reda på. Nya kommer ständigt och några försvinner. Du har hamnat i en tankevurpa, släng den gamla radiatorn och fokusera om. Skaffa en ny genomströmningsradiator med elektronisk termostat. Se om du hittar en test från Råd & Rön och läs vad man skall fokusera på. Du kan också läsa här http://www.iqtherm.se/Myter/myter.htm och http://www.glendimplex.se/produkter-nobo/?brand=nobo
 

Bilagor

  • Selga.jpg
    Selga.jpg
    1,6 MB · Visningar: 2

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Strömuttagstermostater

Här slängs inga radiatorer alls! De fungerar utmärkt bortsett från en sak. De är inte termostatstyrda, vilket jag lätt kan åtgärda genom att ansluta en termostat av något slag till dem antingen "individuellt" eller koppla flera stycken till en rumstermostat!! Exakt elektronisk termostat är nödvändig om vill göra gott brännvin i hemmet men för uppvärmningen räcker det oftast med en enkel bimetalltermostat. Finns inte sådana längre att köpa i handeln så skulle jag nog kunna tillverka sådana själv. Ett alternativ är naturligtvis en enkel elektronisk termostat utan en massa fåniga "finesser" som jag inte är betjänt av!

den lille hemelektrikern.jpg

Jappe (som en gång sålt en himla massa elektriska termostatstyrda kvalitetselement tillverkade i Norge).
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Strömuttagstermostater

En bra grej som är svår att få tag på idag är banankontakter. HiFi-branschen har läckra guldpläterade sådana och det kan finnas hannar för mätinstrumentapplikationer men honor hittar jag ingentans, för att inte tala om dubbelhonor! Elfa borde ha sådant men där finns bara speciella dyra konstiga varianter!

Någon som vet var man kan köpa banankontakter, både hannar och honor?

Jappe
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Strömuttagstermostater

Bimetalltermostat= full värme eller ingen alls. Stor till/frånslagsdifferens = dålig följsamhet vid temperaturväxlingar i rummet.

"Onödig finess" i en bra elektronisk termostat = Jämnare värme på elementet, bättre följsamhet vid temperaturväxlingar i rummet
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Strömuttagstermostater

Vadå U land I lilla Sverige finns ju allt i elektronik ELFA, Multikomponent, riffa, Telco, mm.mm.mm

Bimetallstermostaterna har en bäst föredatum somligger i historien och ersatta av elektroniska termostater som man kan ställa in hysteresen själv.
Hysteres=skillnad av till & frånslag.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Strömuttagstermostater

Ja, nu hittade jag dom! Självklart måste banankontakterna döpas om till labbkontakter! :rolleyes:
Allt för att förvilla oss pensionärer med utgånget bästföredatum! :confused:
Tack för hjälpen! :wink:

Jappe :)

Sicket skräp! 12 kr/st! Annat var det "på min tid"!

Labbkontakterna är mindre än banankontakterna. Det utrymme där man fäster tråden med en skruv var verkligen minimerat vilket gjorde det momentet väldigt besvärligt. Skruvskallen stack ut ur höljet när den var inskruvad. Risk för kortslutning! Materialet i skruv och hylsa klart undermåligt! Här är det verkligen fråga om "produktutveckling" och vinstmaximering!

Jappe:mad:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Strömuttagstermostater

Vadå U land I lilla Sverige finns ju allt i elektronik ELFA, Multikomponent, riffa, Telco, mm.mm.mm

Bimetallstermostaterna har en bäst föredatum somligger i historien och ersatta av elektroniska termostater som man kan ställa in hysteresen själv.
Hysteres=skillnad av till & frånslag.

Bimetalltermostaterna har följt mig genom livet. Vi har alltid haft ett gott förhållande! Jag har t.o.m. sålt mängder med element utrustade med sådana utan en enda reklamation. Att spelet mellan av och på kanske är lite stort saknar betydelse i praktiken om man har många sådana i hemmet! Alla vet vad elektroniken kan hitta på när den är på det humöret! En bimetalltermostat går aldrig sönder! Den är dessutom billigare och diskretare än elektronisk termostat! Den följer dig som en trogen tjänare genom livet om du vill!

Jag kan inte se enda fördel med elektronisk termostat jämfört med bimetall vid normal användning för uppvärmning av bostadshus!

Jappe

PS. Den här förjolade datorn vill att jag ska skriva isär vissa ord exempelvis bimetalltermostat! Väldigt störande! Vem är ansvarig för rättstavningsprogrammet? Han/hon/de kan behöva en lektion i svenska skriftspråket! DS.
 
Toppen