• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Gert O.

FD HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
3579
Medlemskap
2022
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Hej Anders!
Tack för tipset har laddat ner +versionen. Bara en fråga som jag inte finner svar på: Gäller detta endast Tyskland?
hälsn
Gert:rolleyes:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Nej, det gäller stora delar av Västeuropa utom UK. De nordiska länderna har färre ställplatser, östländer likaså. Prova den manuella inställningen och dra i kartan så får man en uppfattning vilka länder det gäller.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Så här ser informationen och bild/bilder ut i ställplatsappen Promobil Mobil Life + med iPhone/iPad.
Här visas södra hamnen i Motala:

photo-786315.jpg

photo-785281.jpg

photo-783418.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Vi har kört genom hela Europa med denna, mycket bra och hjälpfull överallt.
Givetvis bäst i Tyskland.

Det enda problemet är att man måste plocka upp iPhone eller iPad vid behov...
Då navigeringen sköts av vår Garmin, enklast, lättast och bäst enligt våra fältprov!

Jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Det enda problemet är att man måste plocka upp iPhone eller iPad vid behov...
Då navigeringen sköts av vår Garmin, enklast, lättast och bäst enligt våra fältprov! Jyrki

Jag själv tycker annorlunda. iPad som navigator med iGO Primo är en helt annan upplevelse för både förare och passagerare.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Men blir det inte lite jobbigt att släcka ner nav-appen för att få fram ställplatsappen? Eller kör du nav i IPad o Ställplats i IPhone?

Jag hade idag kontakt med TomToms support. Den handläggaren kunde berätta att i USA kan man få in egna POI i TomTom-appen, säkert i Android, troligen också i "äpplena". När kommer detta i Svedala?

Tills dess vetesjutton om min gamla TomTom inte slår allt vad äpplen heter - där finns ju allt samlat i en apparat.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Men blir det inte lite jobbigt att släcka ner nav-appen för att få fram ställplatsappen? Eller kör du nav i IPad o Ställplats i IPhone

iPad klarar multikörning, alltså är det lätt att växla app med bara dubbelklick på hemknappen. I regel söker man dock ställplats vid stillastående för mer ingående analys och filtrering. Annars har Promobil direktkoppling till Navigon och TomTom samt naturligtvis Google Maps.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Jag tycker HBK skulle stämma Promobil för diskriminering! Vad jag förstår så finns inte +varianten för android!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Jag hade idag kontakt med TomToms support. Den handläggaren kunde berätta att i USA kan man få in egna POI i TomTom-appen, säkert i Android, troligen också i "äpplena". När kommer detta i Svedala?

För att få in egna POI:s i en app i iPad/iPhone fordras att de importeras på liknande sätt som i POI Viewer med HBK:s ställplatser. (Går inte f.n. i iGO)

iGO Primo m.fl. har också möjligheten att söka lokalt i Google vilket gör många POI:s överflödiga.
Jag har försökt att visa förloppet nedan. Sökord camping.

På liknande sätt kan man söka på "stellplatz" eller "aires" på kontinenten.

photo-781179.jpg
photo-782530.jpg
photo-783283.jpg
photo-784074.jpg
photo-785112.jpg
 
Senast ändrad:

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Tack Knarrevik för din villighet att hjälpa. Javisst använder jag både IGO och POIviewer men tycker det givetvis vore bättre om all info låg i en enda app. Men det kanske mest beror på Apples njugghet att det är så och det kan ju faktiskt få den följden att jag och ganska många fler av det skälet går över till Android om det funkar där.
Storleken på iPad som navigator är ju outstanding men smidigheten med tex HBKs ställplatser i navigationsappen är ju också viktigt, tycker i alla fall jag. Vi i Maja är inte så välplanerade att vi vet i förväg var vi kommer att söka nattplats utan det mesta av planeringen sker "på rull". Då är det en fördel med integrerade appar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Javisst använder jag både IGO och POIviewer men tycker det givetvis vore bättre om all info låg i en enda app. Men det kanske mest beror på Apples njugghet att det är så och det kan ju faktiskt få den följden att jag och ganska många fler av det skälet går över till Android om det funkar där.

Jag tror inte att det är Apple som är problemet, vi ser i appen POIViewer att det funkar bra att importera csv-, gpx- och t.o.m. zipfiler. Det är nog tillverkarna av navigeringsapparna som tycker att det räcker med lokalsökning i Google förutom de miljoner POI:s som redan är inbakade.

Det är i stort sett enbart "ställplatser" HBK:s fil som är svårsökta. Kanske det skulle gå om varje post i filen var märkt "HBK"?

PS! Jag tror inte att det funkar i Android heller förutom direkt i Google Navigation men den kan inte mäta sig med de bästa navigeringsapparna ännu. Jag vet också att Apple håller på att utveckla egna kartor och därmed en navigeringsapp. Idag sker kartsökning med Google Maps "by default".
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

I app'en til android, CoPilot Premium Live, kan der overföres CSV filer :) alle dom man önsker :)

1.jpg2.jpg3.jpg

Dette kan lade sig göra, da Androids stisystem/root i er lukket område, som det er i apple

NB: Denne app er efter min mening bedre end Navigon !!!
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

I app'en til android, CoPilot Premium Live, kan der overföres CSV filer :) alle dom man önsker :)

Visa bilaga 52924Visa bilaga 52925Visa bilaga 52926

Dette kan lade sig göra, da Androids stisystem/root i er lukket område, som det er i apple

NB: Denne app er efter min mening bedre end Navigon !!!

Är det lätt att lägga in CSV-filer i CoPilot Premium? Finns det någon begränsning för hur många filer man kan lägga in?
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Är det lätt att lägga in CSV-filer i CoPilot Premium? Finns det någon begränsning för hur många filer man kan lägga in?


Jag konverterede csv fil til ov2 format, och kopierede den i mappen som beskrevet i medfölgende tekst, ikon med samme namn kom i samme map, derefter starter du copilot och det hele installeres :) Har HBK samt promobil och bordatlas, så jag tror inta der er begränsninger i antal :)

"
CoPilot Live är ett allt populärare "verkliga roadtrip GPS" verktyg för iPhone och Android-- och bortsett från program förinstallerade, är det billigaste alternativet än Google Maps eller vissa av verktyg som OpenStreetMaps-kompatibla (CoPilot Live USA är $4,99 i Android marknaden och Apples App Store och CoPilot Live Nordamerika (som även omfattar Kanada och Mexiko) är $19.99 både marknaden och App Store).
En av de niftier funktionerna att skulle definitivt sätta CoPilot Live på radar för folks här vid POI-fabriken--minst för Android användare--är (ironiskt) en odokumenterade funktion--det visar sig att CoPilot Live kan använda TomTom .ov2 filer inbyggt som egna POI filer. (Vilket är bara gravy för oss POI-fabriken stamgästerna--standardformatet för här är CSV bokföringar--som omfattar TomTom .ov2 filer.)
I själva verket av alla alternativ för Android för "riktiga GPS" tools--med undantag av den endast OEM-Garmin för Android på Garminphone--CoPilot Live är av mycket enklaste GPS-verktyget för Android att läsa in anpassade intressanta platser på--ingen konvertering krävs!
[SIZE=+0]Enligt min kännedom, iPhone har inte den här funktionen ännu-- men ALK hävdar sin bärbara versionen inte antingen, medan personer med framgång använt denna metod för att få egna POI till CoPilot Live för datorer, Det kanske fungerar med iPhone, aldrig gör det ont för att prova. [/SIZE]
icon_smile.gif

Att få filerna till CoPilot Live är förvånansvärt enkelt:
a) ansluter du telefonen som en extern hårddisk till din dator. (Med Android telefoner, koppla in USB-kabel, bör det automatiskt fråga om du vill aktivera USB-lagring. Sedan visas som en ytterligare enhet.)
b) gå till mappen \copilot\NA\North America\save (jag använder Nordamerika version--om du bara fick den amerikanska versionen, kan det vara något som \copilot\NA\United States\save, det varierar mellan olika versioner av CoPilot; det ska ligga i det allmänna formatet för \copilot\(continent two-letter abbreviation)\(your country or map set)\save.)
c) kopiera din .ov2 (och om du har en ikonfil, ikonen) till den här katalogen och koppla från din telefon genom att trycka på "Aktivera inaktivera USB-lagring".)
d) starta CoPilot Live. Det kommer genast dyker upp anger att en ny POI uppsättning har hittats. Klicka på pilen nästa (till höger) och du kan antingen välja ett befintligt kategori eller välj "Ny kategori" för verkligen anpassade intressanta platser och klicka på Nästa.
e) Välj "Nej" för "importerar du säkerhet Kameradata?", klicka på "nästa".
Det bör avslutas sedan importera dina intressanta platser. Dessa kommer att visas i en egen kategori under Inställningar - > hantera POI--så att du kan aktivera dem på och stängs av på din fritid.
Om du bestämmer dig behöver du redigera eller ta bort datauppsättningar, kan du gå till inställningar - > hantera POI (i huvudmenyn) och redigera eller ta bort POI anger.
.. .och som är det! Mycket enkel--lika enkelt som gör det med en "riktiga" GPS.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Carnival:
CoPilot Europe Live finns den på svenska ?
Vad kostar det att uppdatera kartorna ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Carnival:
CoPilot Europe Live finns den på svenska ?
Vad kostar det att uppdatera kartorna ?

Om du skall köpa Copilot så köp Premiumversionen, Europe Live är väldigt svår och ologisk! Jag har inte testat Premium men den kan omöjligen vara sämre.
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Promobil Mobil Life + (ställplatssökning)

Det finns 2 versioner av CoPilot Live på Google Play. En som heter Europé och kostar 500 Sek, och en Premium Europé för 350 Sek
Vem skall man välja?
 
Toppen