• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilbatteriet urladdas (Fiat)

F

F.d. 8538

Guest
Har ett problem med att bilbatteriet urladdas, blir helt tomt, då bilen stått i cirka 3 veckor. Har haft den på Fiat verkstad och de har mätt förluster i storleksordningen 30 milliampere vilket skall vara normalt. Bodelsbatteriet har jag kopplat ur. Problemet kvarstår. Bilbatteriet urladdas på tre veckor! Vad kan det vara för fel? :quest:
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Bilbatteriet urladdas (Fiat)

Hade samma problem på min personbil för flera år sedan. Ett relä till AC hade "klibbat" ihop kontakterna. Då drog solenoidsingan ström, även när motorn var avstängd. Hittade felet när jag lossade minuspolen, det klickade till strax efter när solenoiden "tappade" kärnan.
Leffe
 

arnda

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Linköping
HBK-Nr
9580
Medlemskap
2024
Sv: Bilbatteriet urladdas (Fiat)

Hej, har också en Fiat, som förra inläget, det är det larm, stand - by på radio och det finns säkert flera andra komponenter som ligger och tjuvar, det finns så mycket elektronik på de nya bilarna. Har själv nya batterier men spänningen sjunker efter några veckor, var tredje vecka så kopplar jag på strömmen ett par dagar.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Bilbatteriet urladdas (Fiat)

Sverik,
batteriets "kondition" är lätt kollat nu i vintertid.
Ladda batteriet som vanligt sedan kopplar du loss BÅDA polerna från batteriet.

Är batteriet friskt så ska det finnas gott om kraft efter dina "3 vackor".

Är batteriet dåligt så är det urladdat. Bör då bytas.
Felsök då genom att koppla in laddat batteri och lyfta alla säkringar och mät
ström genom säkringshållaren.
Anteckna mätresultat och gå vidare.
Räkna sedan ihop eventella strömmar, resultatet kan ge dig hänvisning till varför
batteriet laddas ur.
 
Senast redigerad av en moderator:

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Bilbatteriet urladdas (Fiat)

På min förra bil var det CD med inbyggd navigator som drog ström jag monterade en separat strömbrytare till CD n sen var problemet borta.

Claes
 
F

F.d. 8538

Guest
Sv: Bilbatteriet urladdas (Fiat)

Tack för tipsen! Nu senast kopplade jag bort säkringen till larmet då jag misstänkte att det kunde vara strömtjuven. Får se vad det kan göra för skillnad. Jag har även en backkamera som jag väl får prova att koppla ur helt nästa gång om problemet kvarstår. På verkstaden bytte de till ett nytt batteri, det hjälpte inte. De säger att de inte kan mäta upp några anmärkningsvärda elförluster. Nog skall väl bilen kunna stå mer än tre veckor utan att batteriet blir helt tomt?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bilbatteriet urladdas (Fiat)

Har Fiat -07. Vet jag att bilen ska stå mer än ett par veckor kopplar jag bort minuspolen på startbatteriet. Batteriet sitter ju i en lucka under golvet vid förarplatsen och minuspolen sitter med en snabbklämma. Kabeln är ganska kort så det är enklast att bara lägga nåt isolerande mellan. Går på nån minut när man väl gjort det första gången. Betydligt smidigare än att koppla bort larm, ljudanläggning, navigator, gaslarm, backkamera, klocka o andra småförbrukare, som tillsamman käkar en hel del ström. Kan nämna att jag har originalbatteriet kvar. Fortfarande i gott skick.

Kollar alltid så att mina batterier är fulladdade innan jag kopplar bort dem. Är de inte det så får de laddning med en Ctek 3600. Den kostade några hundralappar för snart 10 år sen och har verkligen betalt sig.

Krister N
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Bilbatteriet urladdas (Fiat)

Kanske en ide att koppla en huvudbrytare till batteriet. Fast man får nog ha en separat slinga för larm och ev centrallås om man har sådana moderniteter. Borde ge god kontroll. Så länge man då inte tappar information i eventuella motor-relaterade datorer som läser avgaser och annat. Nån som provat detta? Har själv bara erfarenhet av äldre buss som inte hade nått som påverkades, så vi slog alltid av startbatteriets brytare när vi parkerade.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Bilbatteriet urladdas (Fiat)

Hur är det med den kopplingen? Åtminstone lätt tillgänglig undrar om det är samma sak som att koppla bort polen?

Leif
 

Bilagor

  • DSCN2984.JPG
    DSCN2984.JPG
    1,2 MB · Visningar: 20
  • DSCN2983.JPG
    DSCN2983.JPG
    1,2 MB · Visningar: 13

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Bilbatteriet urladdas (Fiat)

Ett sätt att kompensera för den urladdning som sker genom bilens databox och ev. extrautrustning är att skaffa en liten solpanel och lägga i framrutan på bilen. T.ex. Jula nr 604-103 som ger max 420 mA. Med en sådan liten panel behövs ingen regulator eftersom 420 mA som den ger under ideala förhållanden knappast förmår överladda batteriet och inne i bilen lär den inte ge ens de. Däremot räcker det till för att ladda tillbaka det som "stulits" under natten.
Kanske skulle det till och med räcka med Julas 604-105 som ger max 1,5 W men då får nog inget larm finnas inkopplat och panelen optimalt placerad.
// Göte J

PS.Jag kom på att detta tipset får användas omdömme. Norr om polcirkeln, vintertid, är tipset tämligen värdelöst. DS.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Bilbatteriet urladdas (Fiat)

30 milliamper är ju en förbrukning på 7,2 Ah i dygnet vilket är ganska normalt i moderna bilar . 100 Ah batteri klarar endast 13 dagar men i verkligheten kortare en så innan det inte går att starta bilen . Det börjar komma strömvakter till bilarna som stänger av funktioner för att få fler timmar .
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Bilbatteriet urladdas (Fiat)

Svar till Swerik,hade samma problem med min Burstner 604 99 fabriksny,ösgt camp C skyllde på larmet , jag kopplade fr det men det hjälpte inte,skaffade ett 100amp batteri sen försvann problemet , orginalbatterit var felfritt o funkar en idag,i en personbil, vad felet var vet ja inte men kanske för dålig strömstyrka så att nåt relä ej slog till eller ifrån som det skulle,,
 
F

F.d. 21685

Guest
Sv: Bilbatteriet urladdas (Fiat)

30 milliamper är ju en förbrukning på 7,2 Ah i dygnet vilket är ganska normalt i moderna bilar . 100 Ah batteri klarar endast 13 dagar men i verkligheten kortare en så innan det inte går att starta bilen . Det börjar komma strömvakter till bilarna som stänger av funktioner för att få fler timmar .

Nja...kanske inte 7,2 Ah / dygn, det borde väl bli 30mA = 0,03A*24=0,72 Ah 100Ah batteri / 0,72 = 138 timmar helt urladdat.....eller??;)

mats
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Bilbatteriet urladdas (Fiat)

Nja...kanske inte 7,2 Ah / dygn, det borde väl bli 30mA = 0,03A*24=0,72 Ah 100Ah batteri / 0,72 = 138 timmar helt urladdat.....eller??;)

mats

138 dygn =) menar du va ... Blev fel med decimaler ... Jag menar att många bilar ligger på mellan 0,15-0,4 ampere alltså mellan 2 till 4 Watt . Min Volvo ligger på 0,16 A just nu
 
F

F.d. 25142

Guest
Sv: Bilbatteriet urladdas (Fiat)

Precis så mycket el tjuvdrog vår felmonterade Kenwood (GPS, cd, radio). Den får tydligen inte kopplas förbi startnyckeln.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Bilbatteriet urladdas (Fiat)

Har ett problem med att bilbatteriet urladdas, blir helt tomt, då bilen stått i cirka 3 veckor. Har haft den på Fiat verkstad och de har mätt förluster i storleksordningen 30 milliampere vilket skall vara normalt. Bodelsbatteriet har jag kopplat ur. Problemet kvarstår. Bilbatteriet urladdas på tre veckor! Vad kan det vara för fel? :quest:
30 mA betyder att du laddar ur 15 Ah timmar på 3 veckor. Det ska inte betyda att batteriet blir helt tomt men är å andra sidan inte så lite att man kan bortse från det.
En misstanke är ju att batteriet inte var fulladdat från början. Har du lyckats tömma batteriet helt så kan det ha resulterat i att batteriet har blivit skadat.

Ska du inte använda bilen på ett tag så kan du alltid lossa polerna till batteriet så slipper du läckage av ström.
Det andra och enklara alternativet är väl att ansluta bilen till 220V så får batterierna laddning. Då behöver du inte fundera på vart strömmen tar vägen.
 

stinavolvo

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Köping
HBK-Nr
7607
Medlemskap
2024
Sv: Bilbatteriet urladdas (Fiat)

Kolla så att backkameran inte är kopplad på fel vis,dvs den kan vara direktkopplad om montören gjorde det enkelt för sig.På vår förra husbil var kameradelen kopplad direkt till bilbatteriet.Den kameran jag hade drog 1wx24timx3veckor=504w med urladdat batteri som följd.:yes:
 
Toppen