• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gammal laddare, eller köpa ny?

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
I min ambulans fanns med en laddare som jag antar var bra när det begav sig, d.v.s. 1991.

Vad jag förstår så ger den max 13A laddström. Kylfläkt som startar när den blir varm.
I det 7 poliga dinuttaget hade de tagit ut en styrsignal som styrde 2 reläer vilka såg till att både startbatteriet och "sjukhus" batteriet blev laddat samtidigt.

Jag har förgäves sökt info om denna laddare på nätet.

Men vad säger sakkunskapen. Hur mycket bättre är moderna flerstegsladdare (vilket jag antar att denna inte är?) främst som underhålls laddare.

Jag räknar inte med att stå med 230 särkilt ofta utan laddning komme nog i huvudsak ske hemmavid.

Funderar på om en modern måttligt kraftfull laddare för underhållsladdning hemma men att denna gamla kan användas om/när man har landström? eller slänga skiten och köpa nytt?

Lite bilder på befintlig laddare.

012.JPG

015.JPG

016.JPG

017.JPG

018.JPG
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Gammal laddare, eller köpa ny?

Omedelbart kommer jag också säga " slänga skiten och köpa nytt " :msn_wink:
Men till vad :msn_question:
Det beror på dina batterier och sammansättning.
Hur många batterier och hur många ampere :msn_question:
Körning behov ? - Förstår att du vill inta till 230 volt på platser.
Vill du öka kapaciteten med anledning av laddarens byta :msn_question:

Bara den årliga energiförbrukningen för underhållsladdning kan resultera i en besparing.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Gammal laddare, eller köpa ny?

Det är en sk switchad laddare som användes i bl a båtar på 90-talet.
Den bygger på samma teknik som TWC-laddaren med batteriavkänning mm.
Det är en bra laddare som jag skulle använda om den fungerar.
//W
 
F

F.d. 2699

Guest
Sv: Gammal laddare, eller köpa ny?

Jag skulle vara glad om jag hade en sådan laddare.... Du måste VERKLIGEN försäkra dig om att ett nytt alternativ är bättre innan du river ut laddningsanläggningen. Och om du ändå skall göra det så har du en spekulant på den gamla!

m.v.h,
Tomas B
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Gammal laddare, eller köpa ny?

Hej igen!

Ja min info var kanske inte så heltäckande.

Som jag uppfattat det så är de moderna flerstegsladdarna bättre på att ladda batterierna till 100% på ett för dem skonsammare sätt?
Så min fundering var alltså om det finns laddare som, när bilen står parkerad hemma under veckor i sträck, är bättre på just att ladda under lång tid samt underhållsladda.

Det var bl.a. därför jag var inne på en mindre typ C-tech och ha kvar denna när man snabbt behöver fylla på.

Jag har nu 3 st Optima Gula som boendebatterier. Det finns plats för ett par till.
Sen ett rött dito som startbatteri. Dessa kommer vara separerade med spänningsavkännande relä som kopplar ihop batteribankarna när laddning finns, antingen från genetarorn som ju är kopplad till startbatteriet, eller nätladdare som kommer vara kopplad till bodelsbatterierna.

Jag har inte koll på exakt vad bilens generator ger. Kommer ej åt att se typskylt, det är trångt i motorrummet på vanar.
Den är dock bytt mot något större än original när den byggdes som ambulans. Generatorn, eller i alla fall det separata laddreläet heter "Power-line" men det fabrikatet har säkert haft olika modeller.
Original gissar jag att en 91:a van hade ca 90-100A generator så det borde vara drygt det tycker jag. (95:a van med bensinmotor hade 130 A generator)

Kablar m.m. är seriöst utfört, vet ej exakt men typ samma grovlek som man normalt har mellan batteri och startmotor (25-35 Kvmm ?)
Däremot hade ambulansen ursprungligen diodkoppling mellan batteribankarna, något som ju inte främjar laddningen av förbrukningsbatteriet. Antar att det är därför man, under resans gång, helt enkelt har kopplat ihop dem och i praktiken kört 2 parallelkopplade batterier. (ambulansen stog nog inte stilla så långa perioder, den hade tex inte någon parkeringsvärme annat än en cirkulationspump som cirkulerade runt kylvätskan i de 3 värmepaket som fanns i bilen och att dess fläktar gick. borde kylt av även en V8 rätt snabbt)

Jag kommer även ha en 100W solpanel med PTTM (hette de så) regulator. Hur mkt den ger är ju högst olika beroende på väder, skugga m.m. men ett visst tillskott bör väl bli i gynsamma fall.

Förbrukare blir kompressorkyl, Ebensprächer luftvärmare, belysning (mest eller bara LED) radio. TV hoppar vi nog över men kan tänka mig att bärbar dator åker med i bland. Går ju att kolla på TV i den om det skulle knipa.


Kan tänka mig att vi kommer stå som mest 3-4 dagar i stäck vid tex biltävlingar och offroadträffar. Detta i huvud sak vår, sommar och höst. Visst kan det bli aktuellt med någon vinterresa men då knappast mer än max 2 nätter i rad, om ens så.
På typ semesterresor blir det nog i undantagsfall att vi står mer än en natt mellan körpassen. Dessa kanske inte alltid är så långa dock.

Det blev en lång utläggning om våra batteribehov :msn_laugh:
 
Senast ändrad:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Gammal laddare, eller köpa ny?

Låter ju på Tomas och Wizard som att min laddare inte är helt out of date.

Kanske är det samma med de nya flerstegsladdare som med rakhyvlar, ju fler dess bättre i reklamen. (blad alltså i rakhyvlarna)

Eller som de där torkarbladen i neonfärg som kom på 80 talet, ju fler gummin ju bättre var tydligen tanken, resultatet blev lägre yttryck på varje blad och sämre resultat ju fler gummiblad det var i den färgglada blaffan.

Nej nu kanske jag är orättvis, det går säkert framåt med laddarna.

Provar nog med denna så får jag väl hålla koll på spänningen över batterierna i början. Optima skall vara ordentligt tåliga mot hög laddspänning/ström har det sagts mig.

Fanns även en klupeduns till växelriktare i ambulansen. Kanske skall kolla om det är något att ha också.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Gammal laddare, eller köpa ny?

Satte ett batteri på laddnig i går kväll.

När jag kom ut i garaget nu 24 tim senare så lyste gröna dioden (symbol Ah in i batteri) med fast sken. 13.39 Volt. Antar att det är någon form av underhålls laddning.

Drar ut nätsladden och sätter i den igen.. Gröna dioden blinkar och jag mäter 14.30 volt. Verkar som laddning m.a.o.

Förutom den gröna dioden finns en gul diod med symbolen Ah ut från batteri. Är det nån form av rekonditionerings av batteriet?

Sen finns även en röd diod och en symbol jag inte riktigt begriper. Ser ut som en båge med pilar i varje ände och vid ena pilen står + och vid den andra -
Får intryck av att den skulle kunna växla laddning och urladdnig? gör man inte det ibland för att "väcka" trötta batterier.

Undrar om den gör något per automatik? eller skall man ansluta nån form av styrning till den 7 poliga dinkontaken?

Någon som har info?

Bruksanvisning eller liknande?:quest:
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Gammal laddare, eller köpa ny?

Sen finns även en röd diod och en symbol jag inte riktigt begriper. Ser ut som en båge med pilar i varje ände och vid ena pilen står + och vid den andra -
Får intryck av att den skulle kunna växla laddning och urladdnig? gör man inte det ibland för att "väcka" trötta batterier.

:quest:

En gissning är att om dioden är tänd så har man förväxlat + och -
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Gammal laddare, eller köpa ny?

När jag har inget svaret på denna fråga, beror det på att jag inte har mycket förståelse för solfångare och den specifika gamla laddaren.
Emellertid, i fallet med en äldre laddere av switch typ (ej transformator) och en tyristor som säker användning en del ström - kylflänsarna.:msn_wink:
Jag kan inte tänka mig att det till andra saker, en två-stegs - upp till 14,5 volt och sedan underhåll.
Det finns ingen sådan djup laddning och afsulfaterring mm
14,5 volt kan lätt uppnås - utan effekt.

Afsulfateringen exempelvis sändar med strömma tillämpat en frekvens ( som quarts klocka frekvens) som träffar bly sulfat kristaller som faller av och upplöstes.
Blysulfatkrystallerne hjälper till att öka antalet ohm (lägre resistans) och laddningen kommer inte att vara effektiv.

Så en effektiv modern laddare är en liten dator som är programmerad med denna kunskap.

Var det att förstå eller ett spel teoretiskt struntprat :msn_question: :msn_laugh:
 
Senast redigerad av en moderator:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Gammal laddare, eller köpa ny?

Som du säger Bredo, den tycks dra mycket ström med hänsyn till kylflänsar och kylfläkt. Just det spelar nog mindre roll och nu när den står och underhållsladdar blir den inte kännbart varm alls.

Jag blev mest nyfiken på vad det är och vad den kan eller inte kan, särkilt i förhållande till det som finns idag.

Vore intressant med lite datablad eller bruksanvisning om någon har eller kan tippsa om nån länk.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Gammal laddare, eller köpa ny?

Försök luska ut vem som tillverkat ambulansinredingen. Det fanns åtminstone en svensk firma som gjorde det tidigare. ScandiMobil kanske? De kanske har bruks till PulsOtronic-laddaren.
// Göte J
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gammal laddare, eller köpa ny?

Jeg skulle tro at denne gamle proff-lådan er en 3-steg laddar, selv om det fantes 4 og 5 stegs på den tid denne var ny. Typisk for proff-utstyr kjølingen er overdimensjonert så du nesten aldri kan kjenne utvikling av varme. Ville ikke bli overrasket om den er bygget for å strømforsyne utstyr samtidig med ladning - tilsvarende ladere i prisklasse over 1000 kr i dag.

Jeg syntes jeg så et namn på et svensk företak på boksen, prøv å komme i kontakt med dette - kan være de har dokumentasjon som kan kopieres.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Gammal laddare, eller köpa ny?

Ja OK Knut, min gamla laddere fron 1996 är ochså 3 steg.
- 14,5 -13,8 - 13,2 volt - - 14,5 -13,8 - 13,2 - - 14,5 -13,8 - 13,2 volt volt - - etc.

Men nej - inte bra mer.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Gammal laddare, eller köpa ny?

Vi har en likadan (tror jag) på skolan. Ska försöka komma ihåg att kolla när sportlovet är över, är i Oslo nu.
Om det är samma laddare vi har så har vi dokumentationen kvar, kan i så fall scanna av och skicka.
Om du inte hört/sett något från mig under v9 så får du påminna mig...

//Lasse
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Gammal laddare, eller köpa ny?

Hej!

Fått svar från Roger Sagdahl som tydligen konstruerat den. Stort tack för det.

Hans uppfattning är att den är minst lika bra som moderna laddare typ C-tech.

Fick även med fil med bruksanvisning! så nu vet jag var dioderna betyder och mycket riktigt så betyder röd diod att man polvänt.

Visa bilaga Pulsotronic S.pdf
 
Toppen