• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sälja husbilen till Norge, problem eller?

ThomasElisabet

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Borås
HBK-Nr
1803
Medlemskap
2024
Hej.

Har haft våran husbil ute på blocket en tid o även på norska sidan campingtorget.no. Har nu fått ett mail från en som säger sig bo i Drammen
men han skriver på engelska!!!? Han skriver att han vill komma o titta på
den på torsdag.
Om det nu skulle bli köp, hur gör man med betalningen då tycker ni?:quest:
Någon som har erfarenhet av detta?

Är kanske för misstänksam men varför skriver han på engelska t.ex. Fick sms i höstas när jag hade ute den då också och det luktade bedrägeri lång väg så
man är försiktig.

Tjing
Thomas
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Sälja husbilen till Norge, problem eller?

Troligen en luring.
Men cash on delivery eller direkt överföring med bankdosa till dit konto är nog att rekommendera. Svenska pengar. Se också till att DU skickar in ägarbytespappren. Du måste också behålla skyltarna, de måste lämnas in vid export, alternativt måste nya reg.handlingar i det nya landet visas upp. Jag missade detta när jag sålde en Chevavan till Estland. Det tog 5 år att bli av med bilen, dessutom åkte jag på 5000 från trafikförsäkringsföreningen eftersom nån krockade den i Estland och min export och avställning satt fast pga att jag inte hade skyltarna...
 
F

F.d. 4743

Guest
Sv: Sälja husbilen till Norge, problem eller?

hände ngt när jag skrev, jag fick kontakt med dom idag.
dom skrev till mig igår på min jobbmail.
vi kan väl ha kontakt med varandra under morgondagen.
Ulf
 
F

F.d. 4743

Guest
Sv: Sälja husbilen till Norge, problem eller?

Tydligen fick ni inte mitt första inlägg men jag skrev att det känns för enkelt.
dom skall komma o titta på torsdag samma som för er.
OM det blir affär skall jag göra upp affären hos en kompis som har husbilsfirma i stan.
 
F

F.d. 4743

Guest
Sv: Sälja husbilen till Norge, problem eller?

Hej Lasse G,
tänkte på en sak när jag var ute med hunden.
hur skall köparen från Norge köra hem bilen utan skyltar?
Ulf
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Sälja husbilen till Norge, problem eller?

:msn_smiley: Hei.

Jeg vil bare advare på det sterkeste. Dette er sansynligvis en svindler.

Var utsatt for tilsvarende i høst når jeg skulle selge min Marieholm seilbåt.

Venlig hilsen fra Atle.
 

ThomasElisabet

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Borås
HBK-Nr
1803
Medlemskap
2024
Sv: Sälja husbilen till Norge, problem eller?

Tack för svar.

Tack Lasse G för tipset, hittade en del om det på transportstyrelsens hemsida också.

Lasse G, jaså du har också fått mail om titta på torsdag. Hörde av några andra att de också fått mail om torsdag. Han (eller dom) ska hinna med mycket på torsdag med andra ord.

Tack Regent, skönt att höra från en norrman att det är med största sannolikhet en bedragare.
Kan man anmäla en sådan, är det någon idé?

Tjing
Thomas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sälja husbilen till Norge, problem eller?

I Norge kan en få ut røde skilt for en kort periode, disse er gyldige i alle nordiske land. MEN jeg tviler sterkt - en kjøper i Norge må betale moms på kjøpesummen + en engangsavgift som beregnes på grunnlag av motor og vekt.
Det skal være en meget spesiell bil om det skal finnes fornuft i å importere fa Sverige til de priser en har. Forklaringen kan være at det er en som bor midlertidig i Drammen og skal tilbake til eksempelvis Polen eller annet EU-land - kan forklare bruke av engelsk. For en slik er det fornuftigere å kjøpe i Sverige enn i Norge - han slipper moms i hjemlandet fra Sverige, men ikke fra Norge.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Sälja husbilen till Norge, problem eller?

Hej Lasse G,
tänkte på en sak när jag var ute med hunden.
hur skall köparen från Norge köra hem bilen utan skyltar?
Ulf

Det är ju så att säga hans problem.
Jag vet bara att jag fick grymt svårt att juridiskt bli av med bilen utan skyltarna. Man får väl antingen ta hem den på trailer eller göra tillfälliga plåtar.
Finns det inte nåt system med gröna handlarplåtar i Norge som i Sverige?

Edit: Såg nu i inlägget innan att det finns såna skyltar!
 
F

F.d. 4743

Guest
Sv: Sälja husbilen till Norge, problem eller?

Hej igen

nu har han kontaktat mig igen för att be om namn, adress telenummer så han kan förbereda handlingarna till shipping agenten som tydligen skall hämta bilen. se hans mailtext neda.
Mvh
Ulf :blabla:
-------------------------------------------------------------------------
Hope you are good today? I am so sorry for the Delay in answering you.The new baby has not made me chanced.I will be leaving for Slovenia Tomorrow evening for an urgent call and would not be available to inspect it,so I would be making out payment to cover the purchase and pick up .


I will be needing your name,address,phone number, to be able to make out the bank remisse.Total amount on check will be 407 .000 NOK.The Caravan purchase 329.000 NOK pick-up and shipping agent 78.000 NOK.So when you recieve the bank remisse you deduct your 329 000 NOK and send the Balance 78.000 NOK to the pick up and shipping agent.


I will be needing the info so i can make out the payment.

Have a nice day.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Sälja husbilen till Norge, problem eller?

Ja, jag skulle som sagt ALDRIG släppa den utan SKR CASH i handen eller gemensamt bankbesök/Insättning på internetbank.
Och INTE lämna med skyltarna.
Hellre vänta och sälja den inom landet för några spänn mindre.
 
F

F.d. 25310

Guest
Sv: Sälja husbilen till Norge, problem eller?

Tycker det lukter illa, jag med.

C
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Sälja husbilen till Norge, problem eller?

Släpp aldrig iväg bilen på dessa premisser..NEVER.

Jag har sålt 2 bilar till Norge och det funkar, men mest jobb för köparen som måste tulla in bilen i Norge och det kostar flis.

Precis som i Texten ovan så är grundreglerna vid Export följande =

1.Släpp aldrig iväg regskyltarna

2. Se till att få ett bevis på att bilen går iväg utomlands, t.ex fraktsedel från tranportör eller liknande.

3. Eller om de tar hem bilen på en privat trailer att köparen skickar papper till dig att han håller på med en registreringsbesiktning i hemlandet.

4. Sedan skall man skicka in det gula eller det blå regpappret (har glömt vilket), men på ett av dem finns det iaf ett ställe där man kryssar i att bilen går på export.

Jag rekomenderar starkt att inte göra att släppa iväg något i någon affär innan man är 150% säker på att alla pengar är i eran ägo.

Läs NOGA allt som Trafikverket skriver om förfarande vid export.....

Anders
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Sälja husbilen till Norge, problem eller?

Ja, jag skulle som sagt ALDRIG släppa den utan SKR CASH i handen eller gemensamt bankbesök/Insättning på internetbank.
Och INTE lämna med skyltarna.
Hellre vänta och sälja den inom landet för några spänn mindre.

Ser man insättningen till sin internetbank kan det sitta någon annan i en annan del av världen och återkalla betalningen.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Sälja husbilen till Norge, problem eller?

Ser man insättningen till sin internetbank kan det sitta någon annan i en annan del av världen och återkalla betalningen.

Inte om man omgående flyttar pengarna till ett annat konto.
Å andra sidan ska det väl till en väldigt slipad bedragare om han vågar komma hem till dig och försöka blåsa dig på din egen dator, gissningsvis har dom dragit sig ur långt tidigare.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Sälja husbilen till Norge, problem eller?

Det där är ju den vanligaste bluffen!

Man får en check på "för mycket" pengar, löser in checken i banken och sänder överskottet till uppgivet ställe. Tror man är trygg då man har pengarna i näven/insatta på sitt konto. Sen hör man av banken några dagar senare då det visar sig inte vara täckning på checken/alt varit falsk och så måste man betala tillbaka hela summan till banken.
 

prokuratoren

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Norge
HBK-Nr
5283
Medlemskap
2026
Sv: Sälja husbilen till Norge, problem eller?

Hei, dette er åpenbart svindelforsøk og jeg ville ikke gitt noen opplysninger til "kjøperen".

Kriminelle i dag har god innsikt i hva de driver med, og ikke minst er det grunn til å tro at den rekke bekjente som kan hjelpe med å få ting på plass i systemet.

His du går videre med dette, så gi i allefall opp feil sted og feil gateadresse, men avtal et
tredje sted å møtes, uten bil, men med noen kompiser som du tar med.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Sälja husbilen till Norge, problem eller?

Hei, dette er åpenbart svindelforsøk og jeg ville ikke gitt noen opplysninger til "kjøperen".

Kriminelle i dag har god innsikt i hva de driver med, og ikke minst er det grunn til å tro at den rekke bekjente som kan hjelpe med å få ting på plass i systemet.

His du går videre med dette, så gi i allefall opp feil sted og feil gateadresse, men avtal et
tredje sted å møtes, uten bil, men med noen kompiser som du tar med.

Håller med - svindel! Man varnas på norska blocket (finn.no) för slikt! Sälja säkert i Sverige til svensk.
 
Toppen