• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning av startbatteri och kupébatteri

F

F.d. 25431

Guest
Hej!

Laddas startbatteriet när 220 kabeln är ansluten till husbilen?

Behöver kupé strömmen vara på (påslagen på panelen) för att kunna ladda kupébatteri och startbatteri?

Tacksam för hjälp.

Det är en Fiat Dethleff 2003.

Vh Mattias
Ny husbils ägare
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3136

Guest
Sv: Laddning av startbatteri och kupébatteri

Hej !

Ja det är min dyrköpta erfarenhet oxå att bodelsströmmen måste stå på under vinterhalvåret med 230-kabeln i. Råkade djupurladda kupebatteriet med knappen i frånläge men startbatteriet hade tagit laddning eftersom den startade villigt. Märkligt att man inte upplyser särskilt om detta som är så viktigt för att förlänga livslängden på batteriet. men mitt gick att ladda igen och hade någorlunda kapasitet förra säsongen. Skaffade solpanel från Seasea 100W.Det rekomenderas ju för friliggare.
Det är en hel vetenskap att ladda batterier av olika typ. Men den inbyggda laddstationen ska väl duga. Sulfateringsrisken mm. / Trevlig säsong Göran
:mh4:
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av startbatteri och kupébatteri

Hej
Din första delfråga
Antar att du har en EBLnn. o om denna inte är frånkopplad så styrs
laddningström till båda batterikretsarna.
Din andra delfråga.
Som jag uppfattar din fråga så är svaret nej,
Panelen Till/Från styr enbart förbrukarna i bodelen
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Laddning av startbatteri och kupébatteri

Tack allihopa!

Panelen i husbilen kunde vara avstängd vid laddning och båda batterierna laddades. Så bra!

Fast man undrar om kvalitén på laddaren som är i bilen.
Jag köpte en kvalitetsladdare som komplement som klarar att ladda upp urladdade batterier. Köpte även en portabel Jump starter (start hjälp) om batteriet skulle laddas ur. Man vill ju inte bli ståendes på en öde parkering :)

Då var denna tråd klar.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av startbatteri och kupébatteri

HEJ Mattias HURRA HURRA !! Äntligen en som fattat!!! TRÅDEN KLAR ,bra att att du skrev det så behöver det inte bi något onödigt skrivande i detta ämne, hoppas andra avslutar sina trådar på samma sätt;;
 
Toppen