• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljön på Camping Bahia i Santa Pola!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
På rubricerade camping står det det en stor mängd orörliga mer eller mindre uppallade husbilar som vintertid aldrig får komma ut och röra på sig utom när det gäller resan till Spanien eller resan därifrån. Vi som har mer lättrörliga husbilar blir därför oförskyllt utsatta för div. ohemula attacker från dessa statiska campingfigurer när vi använder våra bilar som just bilar och inte bara som bostäder. Ett bra exempel på detta är den förföljelse som undertecknad blev utsatt för vid min senaste vistelse på denna camping!

Vid den livligt trafikerade korsningen strax nedanför krogen har två herrar strategiskt placerat sina husbilar för att slippa ansträngande promenader till och från denna krog. Ove mera känd som lowelowe och Sven-Åke mera känd som Bonzo hade vid mitt senaste besök på Bahia för vana att påtala min husbils utsläpp när jag passerade "deras" korsning. De menade att min husbil luktade och rök alldeles förfärligt och att jag helst inte skulle köra förbi deras boningar utan att i förväg meddela dem och andra i närheten boende så att de skulle ha möjlighet att sätta sig i säkerhet för att inte taga skada av den hemska rök som min bil utspydde enligt dessa två annars normalt ganska trovärdiga individer.

För dessa båda herrar vill jag alltså presentera dessa rön när det gäller dieselavgaser:

Ny dieselmotor skadligare än gammal

Ny forskning visar att avgaserna från nya dieselmotorer är skadligare än avgaserna från äldre dieselmotorer. Trots att avgaserna är renare är partiklarna som kommer ut farligare än tidigare.

Författare: Erik Wedberg

Resultatet från Fritz-Haber institutets studie är överraskande. Vid samma mängd, är sotpartiklar från nya dieselmotorer giftigare än partiklar från en dieselmotor med gammal teknik. En minskning av antalet partiklar leder inte automatiskt till att avgaserna blir mindre skadliga för människor.
– För första gången har vi kunnat bevisa att partiklarna från den nyare typen av dieselmotorer är skadligare än de från äldre dieselmotorer, säger Robert Schögl chef på Fritz-Haber institutet i ett pressmeddelande.

De nya partiklarna anses vara farligare eftersom de är betydligt mindre och har en annan struktur än äldre avgaspartiklar. De nya är mellan fem och 20 nanometer stora, medan de äldre är ungefär dubbelt så stora. De mindre partiklarna dras ned djupare i lungorna och har dessutom visat sig vara betydligt skadligare för de mänskliga cellmembranen. Särskilt utsatt blir immunförsvaret som slås ut och lämnar kroppen öppen för inflammationer.

Eftersom EU verkat för att sänka gränsen för hur mycket avgaser dieselmotorerna får släppa ut, har biltillverkarna effektiviserat förbränningen vilket i sin tur gjort partiklarna mindre och mindre. Avgasnormen som gäller för dieselbilar inom EU heter EuroIV. Om studien från Fritz-Haber institutet i Berlin får uppmärksamhet från beslutsfattarna inom EU kan kraven på dieselmotorerna komma att ändras.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14497

Guest
Sv: Miljön på Camping Bahia i Santa Pola!

Hej Jappe
Vad skall jag säga ? Med detta bakgrundsmatriel får jag naturligtvis vika mig i frågan om skadliheten och inverkan på oss två, och andra närboende.
Du är numera välkommen att passera " våran korsning " utan kommentarer.....
och hoppas att se dig feburari eller ??
DSCN0141.JPG Här kommer en bild från delar av Bahias Desperados som just avslutat morgonmötet vid den aktuella korsningen

ha det gott......................//lowelowe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Miljön på Camping Bahia i Santa Pola!

Jappe!
Forskningsresultaten du redovisar kan jag inte ifrågasätta, men kan de små partiklarna från moderna motorer liknas vid dem man får i sig när man röker en cigarett tros?
:quest:
När det gäller utsläpp från dieselmotorer så är det inte bara kvalién på avgaserna som räknas utan också kvantiteten.
De av dig benämnda, citat: "orörliga mer eller mindre uppallade husbilar" släpper inte ut ett enda milligram partiklar, koldioxid, kväveoxider mm ur avgasrören under de 5-6 månader de tillbringar i Santa Pola.
Annat är det med, citat: "lättrörliga husbilar" i händerna på chaffisar med medfödd äventyrslusta som var och varannan dag måste få utlopp för sina lustar och köra omkring och förpesta miljön för att upptäcka saker som allaredan är upptäckta.
De dagar detta inte sker och den "lättrörliga husbilen" står på campingen måste man starta bilen för att åka hundra meter för att tömma alltför små svart- och gråvattentankar.
Att dessutom köra 300 mil (600 T o R) för att fotografera katten gör inte saken bättre.
:msn_laugh:
För du kan väl inte hålla dig härifrån Jappe?
:quest:
Jag planerar en avancerad Whiskyprovning och om du talar om när du planerar komma så håller jag på den. Annars sparar jag en skvätt single malt till dig.
Ha det bra i snö och kyla och kör försiktigt.
//W
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Miljön på Camping Bahia i Santa Pola!

Kanske hjälper en saltpipa i presumtivt syfte mot nedsättande immunförsvar:quest:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Miljön på Camping Bahia i Santa Pola!

Hej Jappe

Jag klarade mig med nöd och näppe över nämna korsning. Det var hårt Bahia desperados såg till att jag dopade mig rejält före korsandet.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Miljön på Camping Bahia i Santa Pola!

Ja dom är väldigt avundsjuka där på oss med plåtisar, eftersom vi är så rörliga, både med bilarna och i skallarna! :D:D

Jappe

Jappe, du har stavat fel. Det skall vara röriga, inte rörliga. Och det är inget att vara avundsjuk på.
:msn_tongue:

Vad gäller lowelowes inlägg så har han inte mandat till att ge dig carte blanche att passera den åsyftade korsningen utan kommentarer.
Det är ett fall för styrelsen i Bahia Desperados. Men du är välkommen med din ansökan. Den skall behandlas väkvilligt efter sedvanlig prövning.
//W
 
Toppen