På rubricerade camping står det det en stor mängd orörliga mer eller mindre uppallade husbilar som vintertid aldrig får komma ut och röra på sig utom när det gäller resan till Spanien eller resan därifrån. Vi som har mer lättrörliga husbilar blir därför oförskyllt utsatta för div. ohemula attacker från dessa statiska campingfigurer när vi använder våra bilar som just bilar och inte bara som bostäder. Ett bra exempel på detta är den förföljelse som undertecknad blev utsatt för vid min senaste vistelse på denna camping!
Vid den livligt trafikerade korsningen strax nedanför krogen har två herrar strategiskt placerat sina husbilar för att slippa ansträngande promenader till och från denna krog. Ove mera känd som lowelowe och Sven-Åke mera känd som Bonzo hade vid mitt senaste besök på Bahia för vana att påtala min husbils utsläpp när jag passerade "deras" korsning. De menade att min husbil luktade och rök alldeles förfärligt och att jag helst inte skulle köra förbi deras boningar utan att i förväg meddela dem och andra i närheten boende så att de skulle ha möjlighet att sätta sig i säkerhet för att inte taga skada av den hemska rök som min bil utspydde enligt dessa två annars normalt ganska trovärdiga individer.
För dessa båda herrar vill jag alltså presentera dessa rön när det gäller dieselavgaser:
Ny dieselmotor skadligare än gammal
Ny forskning visar att avgaserna från nya dieselmotorer är skadligare än avgaserna från äldre dieselmotorer. Trots att avgaserna är renare är partiklarna som kommer ut farligare än tidigare.
Författare: Erik Wedberg
Resultatet från Fritz-Haber institutets studie är överraskande. Vid samma mängd, är sotpartiklar från nya dieselmotorer giftigare än partiklar från en dieselmotor med gammal teknik. En minskning av antalet partiklar leder inte automatiskt till att avgaserna blir mindre skadliga för människor.
– För första gången har vi kunnat bevisa att partiklarna från den nyare typen av dieselmotorer är skadligare än de från äldre dieselmotorer, säger Robert Schögl chef på Fritz-Haber institutet i ett pressmeddelande.
De nya partiklarna anses vara farligare eftersom de är betydligt mindre och har en annan struktur än äldre avgaspartiklar. De nya är mellan fem och 20 nanometer stora, medan de äldre är ungefär dubbelt så stora. De mindre partiklarna dras ned djupare i lungorna och har dessutom visat sig vara betydligt skadligare för de mänskliga cellmembranen. Särskilt utsatt blir immunförsvaret som slås ut och lämnar kroppen öppen för inflammationer.
Eftersom EU verkat för att sänka gränsen för hur mycket avgaser dieselmotorerna får släppa ut, har biltillverkarna effektiviserat förbränningen vilket i sin tur gjort partiklarna mindre och mindre. Avgasnormen som gäller för dieselbilar inom EU heter EuroIV. Om studien från Fritz-Haber institutet i Berlin får uppmärksamhet från beslutsfattarna inom EU kan kraven på dieselmotorerna komma att ändras.
Jappe
Vid den livligt trafikerade korsningen strax nedanför krogen har två herrar strategiskt placerat sina husbilar för att slippa ansträngande promenader till och från denna krog. Ove mera känd som lowelowe och Sven-Åke mera känd som Bonzo hade vid mitt senaste besök på Bahia för vana att påtala min husbils utsläpp när jag passerade "deras" korsning. De menade att min husbil luktade och rök alldeles förfärligt och att jag helst inte skulle köra förbi deras boningar utan att i förväg meddela dem och andra i närheten boende så att de skulle ha möjlighet att sätta sig i säkerhet för att inte taga skada av den hemska rök som min bil utspydde enligt dessa två annars normalt ganska trovärdiga individer.
För dessa båda herrar vill jag alltså presentera dessa rön när det gäller dieselavgaser:
Ny dieselmotor skadligare än gammal
Ny forskning visar att avgaserna från nya dieselmotorer är skadligare än avgaserna från äldre dieselmotorer. Trots att avgaserna är renare är partiklarna som kommer ut farligare än tidigare.
Författare: Erik Wedberg
Resultatet från Fritz-Haber institutets studie är överraskande. Vid samma mängd, är sotpartiklar från nya dieselmotorer giftigare än partiklar från en dieselmotor med gammal teknik. En minskning av antalet partiklar leder inte automatiskt till att avgaserna blir mindre skadliga för människor.
– För första gången har vi kunnat bevisa att partiklarna från den nyare typen av dieselmotorer är skadligare än de från äldre dieselmotorer, säger Robert Schögl chef på Fritz-Haber institutet i ett pressmeddelande.
De nya partiklarna anses vara farligare eftersom de är betydligt mindre och har en annan struktur än äldre avgaspartiklar. De nya är mellan fem och 20 nanometer stora, medan de äldre är ungefär dubbelt så stora. De mindre partiklarna dras ned djupare i lungorna och har dessutom visat sig vara betydligt skadligare för de mänskliga cellmembranen. Särskilt utsatt blir immunförsvaret som slås ut och lämnar kroppen öppen för inflammationer.
Eftersom EU verkat för att sänka gränsen för hur mycket avgaser dieselmotorerna får släppa ut, har biltillverkarna effektiviserat förbränningen vilket i sin tur gjort partiklarna mindre och mindre. Avgasnormen som gäller för dieselbilar inom EU heter EuroIV. Om studien från Fritz-Haber institutet i Berlin får uppmärksamhet från beslutsfattarna inom EU kan kraven på dieselmotorerna komma att ändras.
Jappe
Senast ändrad: