• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Halvljus med glödlampor VS LED-dagsljus och mer batterikraft.

F

F.d. 55451

Guest
Så långt som mina beräkningar, lönar det sig att använda denna typ av dagsljus och få ca 0,3 volt mer för batterier.

40683.JPG

LED Dagsljus, 2 st. - Biltema
Endast dagsljus.
Återvinns med ca 5000 mil + mer batterikraft.

Exempel från 14,0 till 14,3 volt resterande laddström 11,0 A till 1,9 A
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/398159

eller 14,1 till 14,4 resterande laddström 8 A till 0,38 A eller mindre.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/417038

Vad menar du om 10-15% ekstra batterikapacität :msn_question:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Halvljus med glödlampor VS LED-dagsljus och mer batterikraft.

Läser man spec på dessa ljuskällor så finner vi att det står att de är uppbyggda av 1 W LED:ar. Och man kan räkna till 10 st i ett par ljuskällor.
Dvs 10 W för körljus framåt.
Det är ju mycket bra!
Det går förstås att tolka BILTEMAS beskrivning som att de totalt drar 1 Watt, styck eller parvis är en bra fråga.

10 W skall jämföras med H7 i två halvljus som vill ha 110 W.

När motorn går skall generatorn ladda ungeför vad som elsystemet belastas med.
Enkelt uttryckt belastar vi generatorn med 10 W istället för 110 W.
Generatorn håller spänningen och sköter så att bilbatteriet blir uppladdat oavsett belastningen. Spänningen är ett dåligt mått på elsystemet tillstånd.

Generatorn består av en remdriven sak.
Vissst har vi försluster i remmen, sen har vi förlsuter i själva generatorn och dess diodlikriktare. Det går åt ström för magnetisering av generatorn.
Kanske den kan leverera 20 - 50 procent av tillförd energi..
En hästkraft, eller egentligen ett "hästarabete" är c:a 750 W. Dvs vi sparar 100 W och en liten del av en häst, c:a 0,13 hästar. Ser vi det i detta perpesktiv är det en mycket liten besparing. förlsuterna i remdriften är nog ganska konstant oavsett hur man lastar generatorn.

Obs en grov uppskattning bara.

Att få igen investeringen är knappast möjligt genom mindre bränsleförbrukning.
Genratorns lager och kol slits på samma vis nästan oavsett lasten.
Drivremmen lär inte få förlängd livslängd av den marginellt minskade belastningen.

Därmot är det ju rent miljömässigt och instinktivt rätt att minska energiförbrukning på varje möjligt sätt. Ideologiskt kanske.

Vidare ser det ju fräckt ut med dessa LED:ar.
Sen kanske man får längre intervall mellan byten.

Hur energibesparingen ter sig i ett djupare perspektiv med tanke på tillverkningen och distributionen av dessa LED armaturer är en annan sak.

de
Roy
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Halvljus med glödlampor VS LED-dagsljus och mer batterikraft.

När jag stänger av ljus med motorn fortfarande på, ökar laddningsspänningen på 0,2 till 0,3 volt.
Det går till allt runt 300 watt.
EU-reglerna tillåter, enligt min mening, bara LED-strålkastare på.

Jag har räknat lite på det - sparar minus investeringen på mindre än 100.000 km
1 kWh från dieselgenerator i husbil kostar ca. 6, - (tidigare Scandinavisk beräkning + tid)
Köra exempel. 100.000 km i dagsljus med en genomsnittlig hastighet av 60 km / t = 1667 timmar x 0,1 kW = 167 kWh på 6, - = 1000 Dkr !!
+ mer ström till batterierne.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Halvljus med glödlampor VS LED-dagsljus och mer batterikraft.

Jag nämnde faktistkd detta med livslängden:

"Sen kanske man får längre intervall mellan byten".

Det har visat sig tycker jag att LED ändå inte har den långa livslängd som man borde kunna förvänta sig. Går en LED sönder måste man byta hela armaturen och köpa ett par nya, som kanek inte finns efter två år och man måste byta båda. Nu skiljer sig dock livslängden mycket mellan olika fabrikat. en tillverkare kanske överdriver sin LED för att de har köpt billigare LED, en annan använder starkare LED som kan undermatas, och som då lever längre.
Att spara in kostnaden för glödlampor är nog knappst möjligt, men jobbet att byta dem kan ju vara värt en del.

Obs jag är inte emot LED, men man bör vara kristiskt tänkade.

Laddningen av batteriet sker med genatorn och dess regulator.
Ingen regulator av enklare typ kan reglera exvis spänning utan att det finns ett fel, ett fel mellan bärvärde och ärvärde.
Ju större last på elsystemet ju mer skall gen. "ösa på".
det gör den oxo och en lägre spänning talar om för regulatorn att det är dags att öka på.
Utan att det blir spänningskillnader vid olika belasning skulle itne tregultorn veta detta.
I alla lägen laddas batteriet tillräckligt ändå.
det är ingen som helst fördel för abtteriet att spänningen är några tiondels Volt högre ller lägre.
Det skall upp till 13,8 V om det är fullt.
Den uppmätta spänningen säger inget annat än att elsystemet är mer eller mindre belastat.
Och det är ju lätt att förstå om man slår på lampor.

Laddningssystemet sköter batteriet lika bra oavsett belastning.

Vad "batterikraft" betyder är ju en bra fråga..

de
Roy
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Halvljus med glödlampor VS LED-dagsljus och mer batterikraft.

Det är faktiskt en stor fördel för batteriladdningen om laddspänningen stiger några tiondels volt. 13,8 Volt är alldeles för lågt. Laddspänningen bör vara 14,2-14,4 Volt vid rumstemperatur, ännu högre om batteriet är kallare!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Halvljus med glödlampor VS LED-dagsljus och mer batterikraft.

2 x 5 x 0,8 W LED

EU-godkänd.https://docs.google.com/viewer?a=v&...HkgYKm&sig=AHIEtbTjTTJh65jRSAGrPlVR3dt4a0o96A

349, - Dkr. totalt.LED kørelys sæt Universal 5 LED - Lygter og pærer - Autoudstyr - thansen.dk

nyeLED08W.jpg montering :msn_question: monteringLED.jpg

Om du vill se bra hållbarhet (max 50.000 timmar = ca. 30.000.000 kilometer) da sätt 2 motstånden på 20 till 25 ohm 5 watt. LED er för ~ 12 volt.
Jag gör.

Testresultat med kortare laddningstid och maximal spänning 14,5 volt kommer snart.
Före start förbrukning ca. 250 watt + motor start.
Förutsätter maximal återstående laddning <0,2 A.

De praktiska resultaten som räknas - inte teorier.

PS - OT: ved 13,8 volt har mine 210 A batterier en restladning på ca. 13,5 A ! :msn_weird:
ref. skema http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/398159

Största användbar ström är 50% = 105 A - normalt 40% = 84 A.
13,5 A, 105 A = 13% - 13,5 A normalt 84 A = 16% bristen på laddning!
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen