• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Högt ljud från motorn

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Högt ljud från motorn

Hej!
Ett tips!

Tala om vad ni har för husbil, så kanske det finns någon med erfarenhet som kan svara er:msn_laugh:!
Det skiljer ju mycket i byggnationteknik mellan hel eller halvintregerad husbil och samt även olika fabrikat på både chassie samt påbyggnad.

Anders
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Högt ljud från motorn

Om du har en FIAT så kanaske det kan bli bättre av att installera INNERSKÄRMAR i främre hjulhusen ( om sådana skärmar inte redan är på plats)
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Högt ljud från motorn

någon som kan ge tips pm möjlighet att isolera bort högt motorljud från motorn vid färd??

Är det verkligen Motorn Ni hör så mycket av under färd? Tror att det är Vägljud från grova däck, från fotstegen ihytten mm finns mattor av olika sorter att fästa under huven och i fotstegen. Kollat tex biltema mekonomen. Innerskärmar? montera då sådana med isolering på innersidan eller limma innan dit något ljudisolerande själv före monteringen.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Högt ljud från motorn

Det är förstås som mycket annat, en kompromiss. Ljuddämpande material väger:msn_weird:
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Högt ljud från motorn

Blir den tyst när du bara rullar ? Frikoppla och gå ner på tomgång men rulla vidare i önskvärd hastighet. Låter den mer i i uppförsbacke och inget eller mkt lite i nedförbacke?
 

Sonia&Conny

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
9164
Medlemskap
2024
Sv: Högt ljud från motorn

Vi har en Dethleff tillverkad 1999.Har en tanke om man möjligen kan få plats med ngt dämpande material innifrån mot motorrummet?
 
Senast ändrad:

Sonia&Conny

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
9164
Medlemskap
2024
Sv: Högt ljud från motorn

Varvtal från motorn hörs tydligt,så det är ingen tvekan om att det mesta kommer från motorrummet.
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Högt ljud från motorn

Biltemas självhäftande ljuddämpningsmatta på insidan av motorhuven tar bort en hel del motorljud
icon7.gif
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Högt ljud från motorn

Conson. Jag hade också ljudproblem ifrån motorn på en ganska låg frekvens som verkade vara karossdån men visades sig vara indugningsljud som dessutom var svår att detektera. För att lösa det för mig gjorde jag en insugningsrörsljuddämpare. Har beskrivit det i nått forum här på HBK kanske det är något för er också. http://www.husbilsklubben.se/forums/t50317/ Hoppas denna länk fungerar.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Högt ljud från motorn

Ljudisolation vid sista steget är nog mest effektivt.
Dvs vid öronen, hörselksydd finns billiga och i rosa färg på Jula.
Det lär duga med de billigaste då na ju inte vill dämpa helt.
Nå det kan verka väl starkt att sitta emd hörselskydd, ne vid långa sträckor och högra fart i ointressant miljö kanske...

Att klistra dämpmaterial på insidan av motorhufven låter ju enkelt, nån som kan verifiera om det verkligen hörs skillnad?

de
Roy
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Högt ljud från motorn

Varvtal från motorn hörs tydligt,så det är ingen tvekan om att det mesta kommer från motorrummet.

Sambon påminde just mig om att på den Dette H6840 2001 vi hade så var det i början oljud från motorn som hördes, själv har jag glömt det. Vid första servicen bad vi verkstan kolla torpedväggen! de upptäckta då bakom batteriet att det fanns 2 st hål rakt in mot handskfacket, och ett sörre öppet hål i höjd med, tror jag pedalstället? tätades och det ”vassa” ludet försvann.

Kanske värt att kolla innan Du gör något dyrare.

Ber om tillgift, :msn_embarrassed: men Qwinnans minne är bättre än mannens.... tror de :msn_weird:
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Högt ljud från motorn

Brittmarie o Sune
Japp det är det. Men se upp med svetslopper och spån ifrån tillverkningen.
 

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Sv: Högt ljud från motorn

Harvar12.
Som du antyder innbär det ju en viss risk att montera en avgasdämpare med tanke på
lösa bitar som kan åka in i motorn. Insugsljudet är ju rätt högt och skarpt även om man ser till att locket på luftrenaren sluter tätt. Styvare slangar eller rör hjälper säkert.
Du övervägde inte att sätta dämparen före luftrenaren?
Uppenbarligen har din montering funkat bra. Grattis.
Konstigt att inte bilbyggaren gjort något vettigt.
Sune
 
Senast ändrad:
A

Argos9595

Guest
Sv: Högt ljud från motorn

Ja förstår inte vad du menar med högt motorljud. de gamla dieslarna lät ju som en gammal mek verkstad. Men sen kom de med commonRailsystemet.
Jag är absolut ingen motorvetare men vad ja vet är: Nuförtiden så är spridarna ställda så att det kommer en spraydust (under mycket högt tryck) precis innan kolven är uppe. detta gör att motorn går jämnare, finare, tystare.

Rätta mig om jag har fel.:msn_wink:

//Magnus
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Högt ljud från motorn

Av egen erfarenhet,enkelt o billigt! Lossa på filtmattan o klistra på isoleringen,sätt sedan tillbaka filtmattan!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.296
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Högt ljud från motorn

Jag har monterat flera kvadratmeter ljudisolering av de olika sorter som biltema erbjuder i vår 2001 alkov leffe.

Det gjorde en extrem skillnad, jag hör inte motorljud i landsvägsfart.
Jag isolerade även bakte hjulhus, liksom monterade innerskärmar fram som i sin tur isolerades med asfaltmatta.
 
Toppen