• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vargspår - eller?

F

F.d. 50195

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Den 13 september 2010 sågs denna vargangripna älgtjur gå längs en väg i trakten av Borlänge. Den avlivades senare av en tillkallad jägare. Skadorna är ett exempel på vargens angreppsstrategi mot större bytesdjur.

sargad-alg_640px.jpg
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Arma djur!!!!
Hur många är det som inte upptäcks?
Skulle tro att ett sånt djur överlever ca tre dagar, innan den har törstat ihjäl.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vargspår - eller?

Att diskutera varg är som att diskutera politik! T.ex. varg i Stockholm skulle ändra inställning hos många:msn_weird:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vargspår - eller?

Fruktansvärda bilder på älgen men hur vet man att skadorna orsakades av varg?

Jappe
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vargspår - eller?

Nä det är inte lätt att veta vem som är den skyldige till denna plåga på älgen,
Kan det vara en v-argsint HBK:are, jo man kan ifråga sätta allt så skapar det debatt.
Mvh.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vargspår - eller?

Skadene på elgen kunne være fra Järv, men den finnes i fjellene. Teoretisk kunne den og være laget av et par store hunder, men mest trolig av varg.

Regner med at bittet ble sjekket etter avliving av dyret - dette ville gi et sikkert svar på hvilken type dyr som hadde laget skaden.

Jappe du bør holde dine katter inne, det er observert varg i Västra Götaland som vandrer sydover og katter er snaskens for vargen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vargspår - eller?

Skadene på elgen kunne være fra Järv, men den finnes i fjellene. Teoretisk kunne den og være laget av et par store hunder, men mest trolig av varg.

Regner med at bittet ble sjekket etter avliving av dyret - dette ville gi et sikkert svar på hvilken type dyr som hadde laget skaden.

Jappe du bør holde dine katter inne, det er observert varg i Västra Götaland som vandrer sydover og katter er snaskens for vargen.

Vargar kan väl inte klättra i träd! Det kan Millan! T.o.m. flegmatiske Lurven kan snabbt ta sig upp i ett träd om han blir tvungen. Dessutom finns här på Orust många glada jägare och en fälld varg smäller väl ganska högt i vissa kretsar!

Jappe
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vargspår - eller?

Hej Jappe!
Ursäkta trådskaparen jag vill bara hjälpa Jappe!
Vad jag har hört så hjälper det inte "katten" om det är en räv som jagat upp den i ett träd, räven är smart går runt under trädet ända tills katten är så yr så den trillar ner på marken!
Jag vet inte men så sägs det!
Mvh.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Flor16
Vart vill du komma med det i vargdebatten???

Du som bor i vargfria trakter, vad är ditt råd?

Skall vi som har varg mitt i stan jaga upp den i ett träd och knata runt eller skall vi sitta där uppe med hunden och vänta och hoppas på att den tröttnar?

Vad vill du säga egentligen? Vakna upp!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vargspår - eller?

Jag har "läst på" hela dagen och börjar förstå vilka problem vargen ställer till med. Frågan är mycket komplex. Tydligen är det EU som har bestämt att Sverige ska hysa en vargstam. Naturvårdsverket och flera myndigheter tycks lägga sig plakat för EU:s nycker i den här frågan! Hur i herrans namn är det möjligt att ett gäng EU-byråkrater kan sitta där nere och fatta sådana här skrivbordsbeslut? Vad har dom för kunskaper i ämnet? Med tanke på motståndet mot "vargutsättningen" så kanske det är dags för folkomröstning om utträde ur denna märkliga union som enligt mitt synsätt kostar mer än den smakar!

Skyll inte på mig, jag röstade inte för.....

Jappe

Det är ju synd om vargarna också! Dom hade säkert uppskattat att leva sina fria vargliv någon annanstans på säkert avstånd från civilisationen i stället för att flyttas runt på det här skamlösa sättet! "Var sak på sin plats" tycker jag passar bra här! DS.
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vargspår - eller?

Ja om du vill ha orörd mark, :dog:

Hundar platsar inte alltid lösa i naturen.
Användningen av hund i olika sammanhang ingår inte i allemansrätten. Hunden får givetvis följa med ut i naturen men bör då vara kopplad för att brott mot hundbestämmelserna inte skall inträffa.

Självsäkra hundägare gör gällande att det är fritt fram för dem att släppa sina hundar lösa var som helst och när som helst. Vissa hundägare som vill verka mera pålästa känner till den generella hundförbudstiden 1 mars – 20 augusti och säger sig endast behöva respektera den tiden.

Hundar rev lamm

Hund rev älgkalvar

Hundar rev ren

Hundar rev får i hage

Hundar rev fem får i Bälinge

Hund rev ren


/Bosse
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Bosse!

Nu pratar vi inte om jakthundar enbart utan om hundar innanför stadsgränsen!

Det vi som bor i rovdjurstäta områden upplever är en otrygghet för våra jakt- OCH sällskapshundar.

Björn, Lo eller Djärv har aldrig varit det här problemet, dom skyr människan som pesten och lever gott.

Varför skall vi acceptera ett rovdjur mitt i stan???
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Hundar platsar inte alltid lösa i naturen...................

Visst river hundar tamdjur. Frågan är vilka hundar det är? Jakthundar förekommer men jag tror inte att de är i majoritet.
Den statistiken kommer alltid upp i vargdebatten, som om det skulle vara någon sorts "försvar" för att det är ok för vargen att härja fritt.

För att ge lite balans, så revs det 366 tamdjur av rovdjur 2010. Vargen rev 201 av dessa. Alltså fler än lo, björn, järv och kungsörn tillsammans.
Man betalade ut 431 000 kronor i ersättning för rovdjursskadade hundar under samma år, varav 359 000 kronor var för vargangrepp.
38 hundar angreps av rovdjur varav 21 var orsakade av varg. En av dessa 21 överlevde. Lo har dödat en hund.
Hur många övriga som aldrig har hittats och som därför inte finns med i statistiken, vet jag inte.
Antalet vargrivna hundar har gått ner från 2009 till 2010. Förklaringen ligger sannolikt i att folk slutar släppa sina hundar på jakt och eftersök.
I Dalarna lägger man ner eftersöken på trafikskadat vilt p g a de allt för stora riskerna. Vilka som är den stora förloraren på det är tämligen uppenbart: Det skadade viltet!

Anmärkningsvärt är att både björn och lo jagas med hund men bara ett dödsfall förekommer.

För ett rovdjursrivet får, betalar man ut drygt 2 000:-. Vargen som var i Kronoberg, Ljungby, rev 18 får. Man hittade dessutom en eller två rivna älgkalvar.

Vad det gäller lösa hundar, så är det enbart jakthundar som får springa helt fritt under höst/ vinter, om jag inte missminner mig helt. Såvida du som ägare inte har 100% kontroll. Tror att det är ett generellt förbud mot att släppa sin hund året om. Jag är dock lite osäker i den frågan men om jag inte missminner mig, så har jakthundar dispens mot förbudet.
I vilket fall som helst, får man inte släppa hunden på annans mark utan tillstånd. "Annans mark" är i förekommande fall de som har jakträtten.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vargspår - eller?

Ludde du måste jämföra äpplen med äpplen och päron med päron som man brukar säga.
Du måste se siffrorna i din statistik i relation med hur många bilar vi har, hur många jägare det finns, antal vildsvin osv, om man betänker att vi har 300 vargar i huvudsak lokaliserade i mellansverige, så är vargdödade hundar ett stort problem i förhållande till antalet vargar, lägger man sen till andra tamdjur tex får, som dödas, då har vi ett än större problem.

mvh



Vargdödade hundar - Svenska Jägareförbundet

Eftersom vi fortfarande bara har trehundra vargar och hela 4 miljoner fordon i landet, så är ju trafiken farligast för hunden trots allt, eller hur?!

Risken för hunden skulle bli vargdödad skulle naturligtvis vara annorlunda om vi istället hade 300 fordon och 4 miljoner vargar...
 
Toppen